Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Енергийни експерти: ЕК да провери за изкривени цени на горивата у нас

В началото на годината дизелът е бил с 50% по-скъп от Европа, бензинът – с 28%

4 коментара
Енергийни експерти: ЕК да провери за изкривени цени на горивата у нас

Европейската комисия да провери българския пазар за изкривяване на цените на горивата, а също така и да извърши заедно с независими одитори цялостен преглед на икономическите взаимоотношения в сектора, както и на данъчната отчетност, договорите и плащанията. За това настоява инициативата "Справедливи цени на енергията", обявиха нейни представители – енергийни експерти, в сряда по време на уникална фейсбук пресконференция.

Според техен анализ на българския пазар на горива има тежки аномалии и от септември 2012 г. цените у нас трайно надвишават европейските стойности на дизела и бензина като в началото на 2016 г е имало период в който разликата е била драстична. За четири седмици дизелът е струвал с 50 на сто повече спрямо средните цени в Европа, а бензинът – с 28 процента.

Това се дължи на монополния контрол на групата "Лукойл" върху местното производството на горива и ключова инфраструктура; картелното поведение на основните участници на пазара; и бездействието на националните институции, призвани да защитават обществения интерес.

Експертите считат, че само разследването на Комисията за защита на конкуренцията срещу седем вериги бензиностанции за сговор в цените на дребно и срещу "Лукойл" за злоупотреба с господстващо положение не е достатъчно за оздравяване на пазара. Според тях намесата на външни експерти в проверката на пазара е необходима, защото има дефицит на доверие към антимонополния орган, приходната агенция и митниците след години бездействие от тяхна страна. Освен това в редица случаи става дума и за обективно трудни за разкриване манипулации, които изискват релевантна експертиза, включително форензик разследване, което на финансово-правна основа може да разкрива измами.

Това, че в отделно взет град, или в няколко бензиностанции има по-ниски цени, по никакъв начин не променя системата, още по-малко създава конкурентен пазар, смятат от гражданската инициатива. Според нейните представители фокусирането върху въпроса има или не картел на горивата подменя истинския разговор дали има изобщо функциониращ пазар и институции. Преднамереното ограничаване на дебата само до полето на надзор на Комисията за защита на конкуренцията, при нейните пълномощия и история на ангажираност по проблематиката и практика на оспорване на нейните решения в съда, почти задължително го вкарва в предизвестената невъзможност, смятат от "Справедливи цени на енергията". Според инициативата започнатото от КЗК разследване за картел очевидно не води до значителна промяна в поведението на основните играчи на пазара на горива. Те или разчитат на това, че проверките на различните институции няма да дадат резултат или, че са сигурни, че могат да разчитат на съдебна отмяна на актовете на КЗК, посочват енергийните експерти.

Те считат, че основният проблем у нас е неконкурентната структура на пазара на горива. "Лукойл" има монопол при вноса на суров петрол, производството на горива и тръбопроводите за пренос. Също така по публични данни, "Лукойл", заедно със свързани лица, контролира над 80% от данъчните складове у нас, и компанията би могла да възпрепятства конкурентен внос. При това положение за останалите големи участници на пазара е по-изгодно да сътрудничат с "Лукойл" в налагането на завишени цени и да споделят свръхпечалби, отколкото да се конкурират с монополиста при предизвестен резултат, при явна или негласна заплаха за отказ от достъп до инфраструктура и данъчни складове на търговци, предлагащи конкурентни цени, посочват от инициативата.

Експертите в нея подозират и значителни данъчни измами на пазара, посочвайки, че за деветте години до 2014 г. приходите само на "Лукойл България" и "Лукойл Нефтохим" надхвърлят 56 милиарда лева (без дублиране), а двете компании отчитат постоянни и нарастващи загуби, на обща стойност над 1.7 милиарда лева за периода.

"Лукойл" извършва целия си внос и износ с компании от същата група (основно с "Литаско С.А. (Litasco SA), Женева, което предполага възможности за трансферни цени и износ на доходи от България. Не е достатъчно да се представят формални одити за трансферно ценообразуване, поради което обръщаме внимание на данъчните органи и на институциите за необходимостта от използване на независими одитори и консултанти, а не на такива ангажирани до този момент от рафинерията, заявяват от "Справедливи цени на енергията".

"Чрез картелните си практики търговците на горива налагат на българското общество един вид монополен данък. За разлика от публичните данъци, които финансират обществени нужди, този монополен данък просто обогатява търговците. Обременен е всеки собственик на автомобил; като при среден пробег от 20,000 км годишно можем да оценим надвзетата сума на около 600 лева. Това е повече от средното плащане за данък сгради и данък върху МПС. Към загубите за обществото трябва да добавим и избегнатите данък печалба, а имайки предвид и сагата с измервателните уреди, вероятно също ДДС и акцизи. Тези суми са толкова значителни, че те биха могли да финансират изцяло развитието и поддръжката на пътната мрежа, вместо спорната тол-система, която се обсъжда в момента. Изключително тревожен е фактът, че неотчетени суми от такъв мащаб представляват огромен източник на корупция и на дегизирани като бизнес външни политически влияния" пише в декларация на инициативата до парламента, премиера и президента.

Всички тези факти са публично известни. Въпреки това, националните институции призвани да защитят обществения интерес— КЗК, министерствата на финансите и на икономиката, ДАНС продължават за изглеждат пасивни и се задоволяват със спорадични акции. Липсата на реакция от страна на институциите в продължение на няколко години по всяка вероятност представлява скрита държавна помощ за "Лукойл" и други търговци с картелно поведение. Без изрично одобрение, такава държавна помощ може да доведе до санкции от Европейската Комисия срещу България, предупреждават още експертите.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Nikola Nikolov
    #4

    "В началото на годината дизелът е бил с 50% по-скъп от Европа, бензинът – с 28%" ?!
    ..."Това се дължи на монополния контрол на групата "Лукойл" върху местното производството на горива и ключова инфраструктура; картелното поведение на основните участници на пазара; и бездействието на националните институции, призвани да защитават обществения интерес." ?????!!!!! Таваришч златев и таваришч борисов, а?!
    А "реформираната" съдебна система, а сАвеЦкия модел на прокуратура, а рИформата в МВР, а рИформата

  2. teraflop
    #3

    Цените на горивата в Бългерията не са "изкривени",цените са скандални!Скандално високи.Изкривени са разбиранията за държава и за демокрация.Изкривени са разбиранията на Лиляна Павлова за винетките!

  3. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #2
  4. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.