Енергийни експерти: Ниските акцизи изкривяват пазара на горивата у нас

Годишните свръхпечалби на търговците стигат милиард лева, които може да влизат в бюджета

Енергийни експерти: Ниските акцизи изкривяват пазара на горивата у нас

Ниските акцизи върху горивата изкривяват пазара у нас, блокират конкурентния внос на бензин и дизел, формират свръхпечалби до милиард лева годишно за търговците от нереални надценки и лишават хазната от съществени приходи, които биха могли да се инвестират в пътищата. Това коментираха представители на Инициативата "Справедливи цени на горивата“ на пресконференция в сряда.

Те предложиха правителството да повиши акцизите върху горивата и изчислиха, че това няма да доведе до вдигане на цената на дизела и бензина, а напротив – ще ореже възможностите компаниите от бранша да реализират прекалено високи приходи.

Според икономиста Георги Илиев благотворния ефект от повишения акциз ще дойде от това, че производителят на горива "Лукойл Нефтохил" няма да може да си позволи да вдигне и цената на самия енергиен продукт, тъй като ще отиде в позиция на прекалено високи цени и никой няма да иска да купува от българската рафинерия, а ще предпочете да внася. "Всички ще започнат собствен внос да си правят. Просто това е широко отворена врата за регулиране на пазара, коментира Илиев.

Енергийният експерт Илиян Василев даде пример, според който при вдигане на сегашния акциз от 650 лв. за хиляда лева със 100 лв. няма да се отрази върху крайните цени за потребителите, но ще формира допълнителен приход в хазната. Той може да бъде целево насочен към пътен фонд от 300 милиона лева и да се замразят цените на винетните стикери. "Което, ако си спомняте, миналата година какъв проблем беше с винетките, които се вдигнаха и трябваше да доведат 150 милиона лева. При това потенциалът за ръст на акциза е далеч над 100 лева", коментира Василев. По думите му подобна мярка е била приложена в Германия и това не се е отразило на пазара на горивата на дребно.

"Като махнете акциза върху горивата, ще се види, че ниските данъци у нас позволяват на петролните компании да извличат свръхпечалби“, допълни той.

Ако това се случи и производствените цени бъдат вдигнати, то тогава много от компаниите на пазара ще се насочат към внос на горива, което сега не се прави заради ниския акциз в България, обясни колегата му Васко Начев.

30 долара е печалбата, която се реализира на всеки барел петрол след рафинирането му и реализирането му на пазара у нас, при цена на суровината от 50 долара, посочи още той.

Според юриста Георги Георгиев българският потребител губи между 750 млн. лв. и 1 млрд. лв. от свръхнадценката на горивата на българския пазар.

Дори, когато цената на петрола пада, цените на горивата на бензиностанциите у нас не се променят. Имаме монополист производител, който държи 80 процента от данъчните складове за горива и още 15 процента от силно зависима от него фирма, държи и продуктопроводите, каза още Георги Георгиев. Според него, дори и някой да реши да внася по-евтино гориво, той ще принуден да ползва данъчните складове на монополиста, което струва скъпо, и така горивото не може да бъде предложено на пазара на нормални цени.

Георгиев посочи, че годишно българската държавна хазна губи между 750 млн. лв. до 1 млрд.лв. от свръхнадценката на горивата, организирана от монополиста "Лукойл".

"В последните осем години рафинерията на "Лукойл" отчита годишни приходи от общо 55 млрд. лв. Няма година, в която да са декларирали дори една стотинка печалба, посочи Георгиев. Според него дистрибуторът "Лукойл България" за последните четири години е декларирал приходи от 16 млрд. лв. и отново няма никаква печалба. Според Георгиев години наред нарочно държавата създава умишлено високи прагове за лицензиране на нови данъчни складове за горива. Години наред Комисията за защита на конкуренцията бездейства, а би трябвало да наложи глоба, съизмерима с оборота на тези фирми, смята той.

Споделяне
Още от Бизнес

Вярвате ли на приказката на Божков за Али Баба и подкупите към управляващите?