Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Енергийни експерти: Ниските акцизи изкривяват пазара на горивата у нас

Годишните свръхпечалби на търговците стигат милиард лева, които може да влизат в бюджета

8 коментара
Енергийни експерти: Ниските акцизи изкривяват пазара на горивата у нас

Ниските акцизи върху горивата изкривяват пазара у нас, блокират конкурентния внос на бензин и дизел, формират свръхпечалби до милиард лева годишно за търговците от нереални надценки и лишават хазната от съществени приходи, които биха могли да се инвестират в пътищата. Това коментираха представители на Инициативата "Справедливи цени на горивата“ на пресконференция в сряда.

Те предложиха правителството да повиши акцизите върху горивата и изчислиха, че това няма да доведе до вдигане на цената на дизела и бензина, а напротив – ще ореже възможностите компаниите от бранша да реализират прекалено високи приходи.

Според икономиста Георги Илиев благотворния ефект от повишения акциз ще дойде от това, че производителят на горива "Лукойл Нефтохил" няма да може да си позволи да вдигне и цената на самия енергиен продукт, тъй като ще отиде в позиция на прекалено високи цени и никой няма да иска да купува от българската рафинерия, а ще предпочете да внася. "Всички ще започнат собствен внос да си правят. Просто това е широко отворена врата за регулиране на пазара, коментира Илиев.

Енергийният експерт Илиян Василев даде пример, според който при вдигане на сегашния акциз от 650 лв. за хиляда лева със 100 лв. няма да се отрази върху крайните цени за потребителите, но ще формира допълнителен приход в хазната. Той може да бъде целево насочен към пътен фонд от 300 милиона лева и да се замразят цените на винетните стикери. "Което, ако си спомняте, миналата година какъв проблем беше с винетките, които се вдигнаха и трябваше да доведат 150 милиона лева. При това потенциалът за ръст на акциза е далеч над 100 лева", коментира Василев. По думите му подобна мярка е била приложена в Германия и това не се е отразило на пазара на горивата на дребно.

"Като махнете акциза върху горивата, ще се види, че ниските данъци у нас позволяват на петролните компании да извличат свръхпечалби“, допълни той.

Ако това се случи и производствените цени бъдат вдигнати, то тогава много от компаниите на пазара ще се насочат към внос на горива, което сега не се прави заради ниския акциз в България, обясни колегата му Васко Начев.

30 долара е печалбата, която се реализира на всеки барел петрол след рафинирането му и реализирането му на пазара у нас, при цена на суровината от 50 долара, посочи още той.

Според юриста Георги Георгиев българският потребител губи между 750 млн. лв. и 1 млрд. лв. от свръхнадценката на горивата на българския пазар.

Дори, когато цената на петрола пада, цените на горивата на бензиностанциите у нас не се променят. Имаме монополист производител, който държи 80 процента от данъчните складове за горива и още 15 процента от силно зависима от него фирма, държи и продуктопроводите, каза още Георги Георгиев. Според него, дори и някой да реши да внася по-евтино гориво, той ще принуден да ползва данъчните складове на монополиста, което струва скъпо, и така горивото не може да бъде предложено на пазара на нормални цени.

Георгиев посочи, че годишно българската държавна хазна губи между 750 млн. лв. до 1 млрд.лв. от свръхнадценката на горивата, организирана от монополиста "Лукойл".

"В последните осем години рафинерията на "Лукойл" отчита годишни приходи от общо 55 млрд. лв. Няма година, в която да са декларирали дори една стотинка печалба, посочи Георгиев. Според него дистрибуторът "Лукойл България" за последните четири години е декларирал приходи от 16 млрд. лв. и отново няма никаква печалба. Според Георгиев години наред нарочно държавата създава умишлено високи прагове за лицензиране на нови данъчни складове за горива. Години наред Комисията за защита на конкуренцията бездейства, а би трябвало да наложи глоба, съизмерима с оборота на тези фирми, смята той.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Мириян Григоров
    #8

    Като чета умнотиите на тия експерти, ме е страх да отида на лекар!

  2. Milenca
    #7

    Статията е повече от интересна. И за първи път виждам в медия тайнствения размер на акциза (на дизела) - 650 лв.! Някои не са съгласни с доводите на автора, но мисля че на Илиян Василев може да се вярва. Може би ще е от полза да се увеличат акцизите, но нека да е съчетано с намаляване на праговете за лицензиране на нови складове за акцизни горива. И тогава със сигурност държавата и потребителите на горива ще спечелят, а търговците просто малко ще си намалят печалбата.

    В Люксембург акцизът върху

  3. Горскио
    #6

    Глупости.
    Ниските акцизи са за всички - когато някой внася горива, плаща същия "нисък" акциз както Лукойл или клиентите на горивата му.
    -
    Проблемът е, че има картел на горивата и ядрото му - Валентин Златев и руската агентура в България (вкл. политици - Станишев, Бойко Борисов, Сидеров, Доган; партии БСП, Герб, ДПС, Атака) са взаимно свързани и винаги на власт.
    -
    Картелът докарва печалби от милиарди годишно, всичко от джоба на Българския потребител, а за малка и корумпирана страна като България няколко

  4. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #5
  5. Коментарът е изтрит в 12:33 на 3 ноември 2016 от автора.
    #4
  6. Nic4nic
    #3

    По-голяма безмислица не бях чувал. Цените били високи понеже данъците низки! Сериозно? Това сериозно ли е експертно мнение? Да ви имам експертите. А някой да каже нещо за монопола в пазара на горивата? Мене ми се чини, че това е по-вероятна причина отколкото акциза. Разбийте монопола, създайте конкуренция и тогава ефекта на низките акцизи ще заработи. Иначе едни хора сядат на една маса, решават, че тази година ще направят един милиард, а другите пият по една студена вода.

  7. Kitko
    #2

    Що за тъпотия. Дайте да го направим 2к евро на тон бензин/дизел за да е най-голяма конкуренцията. То и сега който иска може да внася горива, проблема са данъчните складове в които се съхранява - монополисти ги държат, от района на Бургас ;)

  8. т€еритория на Мики Маус
    #1

    Бравос! Аз съм за вдигане! Целия център е толкова задръстен от колите, въздухът е толкова мръсен! Кола до кола! С по 1 -1,2 човека в кола! И едвам се пресича!Само че това го предлага не защото е загрижен за пътищата, а за да се намали зависимостта. И защото в Германия

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.