Енергийно-ценови тюрлюгювеч

Тазгодишното определяне на цените на тока за периода 1 юли 2010-30 юни 2011 г. бе подгрято значително по-рано от обичайното. Тон даде премиерът Бойко Борисов с изявленията за ненужните посредници ЧЕЗ, Е.ОН и ЕВН, назначените им регулаторни проверки, които трябва да докажат как те са мамили потребителите си с високи цени. Заради това и тарифите ще бъдат намалени. Включиха се още министърът на енергетиката Трайчо Трайков и Ангел Семеджиев, председател на независимата Държавна комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР), която има крайната дума за цените. Те обясниха как ще се търсят резерви по веригата от производство, пренос, разпределение и доставка на електроенергията.

Заветната цел – битът да плаща по-ниски или поне същите цени на тока в условията на криза.

В крайна сметка, след повече месец търсене на резерви по веригата, ДКЕВР ги откри – на опашката, в електроразпределителните предприятия (ЕРП), които са мажоритарна собственост на тримата чужди инвеститори.

При обсъждането във вторник на предварителния доклад на регулатора за цените на тока стана ясно, че на почти всички по веригата се разрешава поскъпване – на един повече, на друг по-малко, а на държавните НЕК и Електроенергиен системен оператор (ЕСО) – най-много, защото били гръбнакът на системата, но не и на ЕРП-ата.

Така до крайния снабдител се формира повишаване на цената от 5 процента, но за битовия потребител то ще е нула. Защото ЕРП-ата ще покриват разликата. Мотивът – били на печалба. А всички останали работели на ръба и на загуба.

Единствено за цената на въглищата бе направен намек, че някои централи ги купуват нереално скъпо, но така и не се разбра какви са вариантите на регулатора да въздейства върху тях при вече подписани договори.

Плюс-минус

Защо едни дружества в условията на определена от регулатора финансова рамка са на плюс, а други – на минус, докладът на ДКЕВР не дава отговор, не стана ясно и на обсъждането.

Ако комисията правилно е разчела предишните цени на регулирания пазар за бита и всички фирми по веригата са били управлявани ефективно, то не би трябвало да им влияят толкова драстично фактори като спад на нивата на свободния пазар, срив на износа на ток.

На практика последните два фактора не би трябвало да имат никакво отношение към цените на регулирания пазар, ако години наред ДКЕВР не поставяше дружествата в условия да покриват загубите от регулирания с приходите от свободния пазар, разчитайки, че на втория цените ще са все така по-високи.

Въпреки че председателят на комисията отрича тезата на ЕРП-ата, че с техните печалби ще се покриват загубите на останалите дружества по веригата, не е ясно как според него би могло да се нарече принудата една фирма да купува стока по-скъпо, а да я продава по-евтино. Всъщност прийомът се прилага и за държавната “Булгаргаз“, като от време на време при укротяване на цените на международните пазари регулаторът определя по-високи тарифи за вътрешния пазар като компенсация.

Сегашните собственици на ЕРП-ата обаче са нарочени за лошите във веригата, независимо че още не са излезли резултатите от започналите проверки на ДКЕВР. Поставената от премиера задача е да се изкарат техните "далавери" и "мошеничества", защото, по думите на Борисов “моите уважения, но българите са ми по-мили“.

Какво стана с одита на НЕК?

Още в началото на офанзивата ДКЕВР бе обещал регулаторен одит и в държавната НЕК, но за него вече и дума не се обелва. И докато цените на ЕРП-ата са “на трупчета“ до излизането на одита им, на НЕК такива вече са определени.

Не че някога Националната електрическа компания е била прозрачна, но откакто ГЕРБ е на власт нито задържалият се пет месеца шеф Георги Миков, нито сменилият го Красимир Първанов са провели и една официална среща с журналисти, на която да обяснят политиката си. Единственото, което се чува, е за някакви нонстоп проверки, чийто резултат още не е обявен. На обществеността премиерът хвърли “гьола АЕЦ “Белене“ и “платинения“ път за хидровъзела “Цанков камък“, където пак го отнесоха бившите управляващи.

Трайков пък обеща да се търси и възможност за балансиране на цените за тока и със студения резерв от енергийни мощности, за които ЕСО плаща на централите да ги държат в готовност за задействанe при нужда. От доклада на ДКЕВР и коментарите на ЕСО стана ясно, че повишаването на тарифата на оператора от 40 процента е именно заради този резерв. В същото време в публичното пространство не се дава анализ за необходимостта на точно този резерв – каква точно част от крайната цена покрива, колко пъти е бил задействан за балансиране на системата, ползва ли се в пълен обем? Предишният министър на икономиката и енергетиката Петър Димитров бе коментирал, че не е нужно да се плаща за толкова голям студен резерв.

Отказ от реформи в ценообразуването

Няма как да не направи впечатление, че регулаторът системно отказва да приеме каквито и да било становища на ЕРП-ата за реформиране на ценообразуването по веригата и за налагане на изисквания за ефективно управление на активите и на губещи предприятия се разрешава поскъпване, а другите щото са намерили начин да изкарат печалба – да им се режат тарифите.

Играе се по тънката струна за непоносимостта на цените за бита, гали се слухът на избирателите с коментари за чуждите инвеститори, които им бъркат в джоба, обяснява се как не е защитен интересът на НЕК. Хората обаче не знаят как формира държавното дружество цените си.

В същото време държавната ТЕЦ “Марица Изток 2“ от години се тресе от скандали и прокурорски проверки за неизгодни сделки, чийто резултат продължава да не е ясен, а кабинетът на Борисов се втурна да брани пред Европейската комисия петте топлоцентрали на Христо Ковачки от закриване през 2014 г. При ясен отказ от страна на ЕК за удължаване на срока за привеждане на тези горивни инсталации в съответствие с екостандартите, държавата упорито заделя административен ресурс, а също и финанси за преговори в Брюксел. Мигар фирмите на Ковачки, приватизирайки ТЕЦ-овете, не знаеха, че ако не инвестират в очистващи инсталации, ще бъдат затворени!?

Стани, за да седна!?

Сред енергийните среди вече витаят коментарите, че целият бой по ЧЕЗ, Е.ОН и ЕВН, които при всеки удобен случай са сочени като лош пример на инвеститори, цели тяхното изгонване с цел пренареждане на пазара за достъп на “правилните“ фирми. “Ако не влязат в час, ще ги сменим!“, предупреди ги премиерът.

Хипотетично, ако ЕВН, Е.ОН и ЧЕЗ решат да продават бизнеса си, както вече прави италианската “Енел“ с дела си в ТЕЦ “Марица Изток 3“, в условията на криза и при демонстрираното негативно отношение от страна на премиера и обществеността, възниква въпросът кой инвеститор би дошъл. Европейски? - надали. Местни, свързани с руски – с голяма сигурност.

Подозренията на анализатори на бранша са, че с действията си кабинетът целенасочено обезценява активите на ЕРП-ата, за да обезсърчи европейски инвеститори при отказ на сегашните и при натиск върху цените, да се доведат фирмите, които трябва. След година или две кой би попречил при ново обсъждане на цените на тока да се стигне до извода, че системата е финансово обезкръвена, каквито клишета редовно се търкалят по заседанията на ДКЕВР, нуждае се от спешни инвестиции – я заради бума на ВЕИ- проектите, я за да се покриват изискванията за качество на снабдяването, които след месец също трябва да са фактор от ценообразуването, я заради нещо друго.

И цените, които сега се запазват, да се повишат и то с доста повече от сега планираните 3-10 на сто от ЕРП-ата.

Още повече, че шефът на ДКЕВР във вторник някак между другото предупреди потребителите, че трябва да приемат, че не може вечно държавата да задържа цените на тока, а трябва да почнат да инвестират в мерки за енергийна ефективност, защото тарифите ще растат.

И тогава потребителят пак ще плаща повече, но при изтегляне на “мошениците“ чехи, германци и австрийци, не на тях, а на други частни фирми.

За либерализацията на пазара

Мнозина вероятно се питат защо, при това положение, държавата най-сетне не освободи изцяло пазара на електроенергия, оставайки на търговците на ток да се борят за пай от клиентите, регулирайки единствено цените на мрежовите услуги.

Такава е практиката в много европейски държави. Тогава търговците на ток ще могат да предложат на клиентите си най-разнообразни пакети, според техните нужди и възможности – например 400 кВтч месечна консумация за 20 лв. и тарифа при надвишаване на лимита, или пакети с опции за отопление с ток по преференциални цени и в определени часови пояси и добавени услуга като поддръжка на електроуредите. Вариантите са много и практики в това отношение има много в Европейския съюз. Тогава няма да може да се говори за регионален монополизъм, какъвто в момента осъществяват ЧЕЗ, ЕВН и Е.ОН. Търговците ако искат - да купуват ток от АЕЦ, от ефективни или неефективни ТЕЦ, или да внасят от Румъния, но клиентът ще може да избира, а Комисията за защита на конкуренцията, колкото и обществото да ѝ няма доверие, да следи за ценови споразумения.

Държавата обаче или няма воля и капацитет да се осмели на такава реформа, каквато всъщност е заложена в основата на евродирективите в енергетиката, или просто сегашното състояние ѝ изнася. Министър Трайков неведнъж е заявявал, че либерализацията на енергийния пазар не само на хартия е негов приоритет в краткосрочен план. При липса на конкретни решения, обаче, то звучи като като пожелание за по-светли бъднини.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес