Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

ЕП иска станции за зареждане на електромобили през 60 км и такива за водород през 100 км

1 коментар
ЕП иска станции за зареждане на електромобили през 60 км и такива за водород през 100 км

Минимални задължителни национални цели за разгръщането на инфраструктура за зареждане с алтернативни горива, определи Европейският парламент, който прие в сряда позиция по проекта на законодателство на ЕС, чиято цел е да се стимулира разполагането на станции за зареждане с електроенергия и алтернативни горива (например водород) за автомобили, камиони, влакове и самолети и да се подкрепи навлизането на устойчиви превозни средства. Новите правила са част от пакета "Подготвени за цел 55 през 2030 г." - планът на ЕС за намаляване на емисиите на парникови газове с най-малко 55% до 2030 г. в сравнение с нивата от 1990 г.

Държавите членки ще трябва да представят своя план относно начините за постигането на тези цели до 2024 г.

Съгласно приетия текст, до 2026 г. следва да има поне една електрическа зарядна станция за автомобили на всеки 60 км по главните пътища на ЕС. Същото изискване ще се прилага за камиони и автобуси, но само за основните пътни коридори по мрежата на ЕС TEN-T, където трябва да бъдат разположени по-мощни станции. Ще има някои изключения от правилата за най-отдалечените региони, островите и пътищата с много малък трафик.

Евродепутатите предлагат също така да се създадат повече станции за презареждане с водород по главните пътища на ЕС (на всеки 100 км вместо на всеки 150 км, както предлага Европейската комисия) и тази цел да бъде постигната по-бързо (до 2028 г. вместо до 2031 г.).

Лесно и достъпно зареждане за потребителите

Алтернативните станции за презареждане следва да бъдат достъпни за всички марки превозни средства и плащането следва да бъде лесно. Те трябва да показват цената за kWh или за килограм и тя трябва да бъде достъпна и сравнима. Членовете на ЕП също така искат до 2027 г. да бъде създадена единна точка на ЕС за достъп до данни за алтернативните горива, която да предоставя информация относно наличието, времето за чакане и цените на различните станции в цяла Европа.

Устойчиви морски горива

Евродепутатите приеха също така позицията си по проекта на законодателство на ЕС относно използването на възобновяеми и нисковъглеродни горива в морския транспорт. Парламентът настоява морският сектор да намали емисиите на парникови газове от корабите с 2%, считано от 2025 г., с 20% от 2035 г. и с 80% от 2050 г. в сравнение с равнището от 2020 г. (намалението, предложено от Европейската комисия, е 13% от 2035 г. и 75% от 2050 г.).

Тези изисквания ще се прилагат за кораби с брутен тонаж над 5000 тона, които са отговорни за 90% от въглеродните емисии от корабите, акостирали във или плаващи между пристанищата на ЕС, и за 50% от енергията, използвана при плавания, при които пристанището на отплаване или пристигане е извън ЕС или в неговите най-отдалечени региони.

Евродепутатите също така определиха цел от 2% за използване на възобновяеми горива и задължиха контейнеровозите и пътническите кораби да използват електрозахранване на брега, докато са на котвена стоянка в основните пристанища на ЕС, считано от 2030 г. Това би намалило значително замърсяването на въздуха в пристанищата.

За да се гарантира спазването на законодателството, членовете на ЕП подкрепят въвеждането на санкции. Генерираните от тях приходи следва да отидат във Фонда за океаните и да допринасят за декарбонизацията на морския сектор, енергийната ефективност и технологиите за задвижване с нулеви емисии.

"В момента в ЕС има 377 000 станции за зареждане, но това е наполовина по-малко от количеството, което би трябвало да бъде постигнато, ако страните от ЕС бяха изпълнили обещанията си. Трябва да се справим с тази пречка пред декарбонизацията и бързо да въведем инфраструктурата за алтернативни горива, за да спасим " Зеления пакт", коментира докладчикът на ЕП относно разгръщането инфраструктура за алтернативни горива Исмаил Ертуг (С&Д, Германия).

"Това е най-амбициозният проект в света за декарбонизация на морския транспорт. Позицията на Парламента гарантира, че нашите цели в областта на климата ще бъдат постигнати бързо и ефективно, като се запазва конкурентоспособността на морския сектор и се гарантира, че няма да има изтичане на въглеродни емисии или загуба на работни места в Европа", допълва докладчикът на ЕП относно използването на устойчиви морски горива Йорген Варборн (ЕНП, Швеция).

Мандатът за преговори относно разгръщането на инфраструктура за алтернативни горива беше приет с 485 гласа "за", 65 гласа "против" и 80 гласа "въздържал се", а относно използването на устойчиви морски горива - с 451 гласа "за", 137 гласа "против" и 54 гласа "въздържал се", с което Европарламентът е готов да започне преговори с държавите членки.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. bachvarofff
    #1

    Жална й майка на Русия .

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.