Епизод пореден: София избира ограничители за "Графа"

Експертен съвет предпочете чугунени колчета, допълнително ще се решава как точно да изглеждат

Този вид колчета бяха предпочетени от експертния съвет и вероятно ще бъдат поставени, за да отделят трамвайното трасе по ул. "Граф Игнатиев". Сн. БГНЕС

Софийската улица "Граф Игнатиев", вторник, ранен следобед, лек дъжд. Епизод пореден на сагата с ограничителите, които трябва да отделят трамвайното трасе от тротоарите.

От няколко седмици е ясно, че съвсем скоро поставените с тази цел гранитни триъгълни съоръжения няма да дочакат края на ремонта на "Графа". "Перките", както станаха известни те, ще бъдат махнати заради зачестилите инциденти със спънали се в тях пешеходци.

Затова от няколко седмици се търси техен заместител. Кулминацията на този процес идва на 9 април. Главен архитект, заместник-кмет, общински съветници, експерти, камери, журналисти са се струпали до градината на църквата "Св. Седмочисленици", за да видят как стоят "в реална среда" двата одобрени към този момент варианта на нови ограничители.

Въпреки очакването, че проточилата се няколко месеца мъка ще приключи, крайно решение няма. То тепърва ще се взима на заседание на специализирания експертен съвет по устройство на територията, свикан от главния архитект Здравко Здравков. А опитът до момента показва, че и избраният след това окончателен вариант може да се окаже предпоследен.

Медийната звезда на направеното по-рано представяне са няколко чугунени колчета, които приличат на шахматните пешки, и няколко метални "габъри". Поставени са върху прясно наредените нови, малко неравни и криви павета и плочи край градината на църквата "Св. Седмочисленици". Участниците в експертния съвет ги гледат и преценяват кое им харесва повече. Медиите ги снимат, а суетнята привлича погледите на минувачите.


Работници поставиха няколко от мострите на ограничители, минали през цедката на експертите до момента. Сн. БГНЕС

"Задачата на днешния оглед беше да видим как стоят в градска среда. Поканили сме хора от Съюза на слепите, колеги, които се занимават с градски дизайн, колеги от Университета по архитектура строителство и геодезия, неправителствени организации", обобщава целта на упражнението главният архитект Здравко Здравков.

Допълва, че след "огледа" експертите ще се съберат, за да вземат решение. От думите му се разбира, че оглежданите нови ограничители не са единственият вариант за сигнализиране на пешеходците. Все още остава възможността на по-широките места по улицата да се поставят кашпи с цветя. Важното било да се намери вариант, който да позволява все пак насажденията да се поддържат, а саксиите да не се превърнат в кошчета за боклук.

Все пак в късния следобед се разбра, че експертният съвет очаквано се е спрял на чугунените колчета, но крайното решение е на главния архитект Здравко Здравков.

Мнение

Иначе при избора между габърчета и чугунени колчета, според Здравков, водещ критерий трябва да е безопасността. "В началото всички гравитираха към габърите, но в градска среда те не се виждат. При сняг ще бъдат затиснати от него. Водещият критерий е пешеходците да знаят къде е габаритът на трамвая, за да не се налага да обясняваме защо сме наблегнали на естетиката", обяснява главният архитект.


След огледа на място се оказа, че габърите не са много подходящ вариант, тъй като по-трудно щели да се забелязват, можело и да се хлъзгат при дъжд, а при сняг - да бъдат затрупани. Сн. Mediapool

В думите му има логика, още повече като се има предвид опитът от другата голяма пешеходна улица в града - "Витоша", която цяла зима не се чисти от снега.

Личното мнение на Здравков било, че трябва да се намери комбинация между двата варианта. По-високите колчета можело да се поставят на по-тесните места на улицата - например между площадите "Славейков" и "Гарибалди", а ниските габъри - на по-широките пешеходни пространства.


Изборът на ограничители очаквано провокира медиен интерес. В случая към главния архитект Здравко Здравков. Сн. БГНЕС

Предложените чугунени колчета обаче бяха разкритикувани от някои от специалистите. Според зам.-ректора на УАСГ проф. Валери Иванов колчетата са по-удачен избор за сигнализация. Той обаче добави, че предложената класическа визия на елементите не е подходяща за пространството. Проф. Иванв е на мнение, че трябва да се поставят по-модерно изглеждащи колчета.

Доц. Ясен Кьосев, също от УАСГ, пък коментира, че при вземането на решението трябва да се има предвид и как ще изглеждат останалите елементи от т. нар. градско обзавеждане - пейки, осветителни тела и др. И той смята, че е нужно елементите да са с по-изчистена визия.

След заседанието на експертния съвет беше съобщено, че външният вид на колчетата ще се обсъжда допълнително и ще бъде съобразен с "характерния градски дизайн, като се имплементира и отличителен символ на София".

Парите - от общината

Към момента е ясно, че общината ще поеме разходите по купуването и поставянето на третия поред вид ограничители, които ще се слагат по "Графа". Каква ще е сумата към момента не е ясно.

Според главния архитект Здравков щяло да се намери и неясно към момента какво приложение на вече купените и поставени гранитни триъгълни ограничители. Те предпазваха пешеходците от трамвая само няколко месеца и се реши да бъдат махнати не само защото хората ги намират за грозни, а и заради зачестилите инциденти с наранили се в ръбестите форми пешеходци. "Старите ограничители са част от проекта. Ще им се намери приложение. Те са изработени от качествен материал - гранит", коментира Здравков.


След пролетния дъжд на места по прясно ремонтираната улица се образуваха локви. Сн. Mediapool

След пространния си коментар за качествата и недостатъците на предложените заместители на "перките", както станаха известни гранитните плочи покрай релсите, Здравков отказа да отговаря за качеството на ремонта на "Граф Игантиев". На въпрос за неравностите и образувалите се локви по ремонтираните вече части улицата той каза: "За това трябва да питате строителя. Аз съм главен архитект и се занимавам с одобряването на инвестиционния проект."

"Ремонтът на "Графа" в този вид с локвите няма да бъде приет от Столична община", обеща обаче зам.-кметът по транспорт и бюджет Дончо Барбалов.


От общината очакват строителят да реши проблема със събирането на вода. Сн. Mediapool

Ремонтът на "Граф Игнатиев" се финансира основно с европари. Проектът е за 24 млн. лева с ДДС. Строител на обекта е фирмата "Джи Пи Груп", а проектант - архитектурното студио "А.Д.А". До момента ремонтът натрупа доста негативи заради съмненията за качеството на работата, скандал с промяна в крачка на проекта за подмяна на трамвайните линии и неудачните решения като поставянето на водна стена на пл. "Гарибалди", оприличена на надгробна плоча. Освен това търговци от улицата заплашват общината с колективен иск заради загубите, които са натрупали в месеците, в които централната улица беше трудно проходима.

Още по темата
Още от България

Защо Иван Гешев бе номиниран за главен прокурор?