Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ер Франс все още не е извън времето

0 коментара

Авиокомпанията се справя по-добре от конкурентите си, но загубите растат. Главният изпълнителен директор на Ер Франс Жан-Сирил Спинета бе в повишено настроение по време на първия полет на самолет Конкорд след повече от година към международното летище на Ню Йорк "Кенеди" на 7 ноември.

Свръхзвуковият самолет се завърна в небето, след като бе "приземен" за извършване на промени след катастрофата през юли 2000 г., която причини смъртта на много хора. Досега авиокомпанията понасяше по-добре от много свои конкуренти кризата в бранша, защото е по-малко зависима от трансатлантическия трафик, който рязко намаля след атентатите от 11 септември в САЩ.

В действителност френският национален превозвач обмисля да повиши пазарния си дял, докато делът на по-слабите му конкуренти спада. "Завръщането на Конкорд свидетелства за нашето доверие в бъдещето", казва главният изпълнителен директор на Air France.

Но пътуването на Спинета скоро може да стане по-неравно. Контролираният от държавата превозвач не притежава достатъчно гъвкавост, за да се справи в сегашните турбулентни условия. Тъй като през следващата година предстоят избори, воденото от социалистите правителство сигурно ще блокира опитите за съкращения на част от общо 53 800-те служители на компанията. В същото време Бритиш Еъруейс съкрати 13 процента от персонала си през тази година, докато Луфтханза преговаря с профсъюзите за преминаване на служителите на четиридневна работна седмица.

Въпреки че приходите на Ер Франс са се понижили с 10 процента в сравнение с миналата година, мениджърите на компанията твърдят, че могат да се справят със загубите, като замразят назначенията и отложат купуването на самолети. Но цифрите направо плашат. Специалистът от Мерил Линч енд Ко. в Лондон Антъни Бор очаква компанията да регистрира загуби от 283 млн. долара през финансовата година, която приключва през март 2002 г., при приходи от 10,9 млрд. долара. Загубите обаче може да се увеличат рязко, ако пилотите на Ер Франс решат да стачкуват в подкрепа на исканията си за увеличаване на заплатите.

Ер Франс не е чак толкова тежък случай. Компанията "прибра" пасажерите, засегнати от рухването на Суисеър и Сабена. Тя се подготвя да се възползва и от новото споразумение за открито небе, което САЩ и Франция подписаха през октомври. То ще ѝ позволи да задълбочи съюза си с Делта Еърлайнс Инк.. "В този кризисен период нашите конкурентни предимства се засилиха", казва главният финансов директор Филип Кавалия.

Френската авиокомпания повече не може да разчита на стратегията, която следваше през последните четири години, когато приходите ѝ нараснаха с 50 процента. Ер Франс привлече хората, които плащат големи суми за бизнес пътувания, като им предлагаше повече връзки между кратките европейски маршрути и по-дългите полети до САЩ и други дестинации в сравнение с всяка друга авиокомпания.

Предизвикателството пред компанията сега е съкращаването на разходите. Както изглежда, въпросът за уволненията изобщо няма да бъде обсъждан. А превозвачът не може лесно да премахва полети, без да наруши бързите връзки през Париж, които са основен негов коз при продажбите. Според оценки на Мерил Линч оперативните маржове на компанията през тази година ще бъдат средно 6,3 процента срещу 9,4 процента при Lufthansa.

Контролът върху разходите вероятно ще придобие особена важност сега, когато британската авиокомпания за пътувания с отстъпки easyJet Airline Co. иска да започне да излита от парижкото летище "Орли". "Един превозвач на дълги разстояния като Ер Франс не може да бъде сериозна конкуренция на превозвач на по-кратки дистанции и с ниски разходи", казва главният изпълнителен директор на easyJet Рей Уебстър.

Ер Франс твърди, че съкращаването на разходите, което вече е в ход, ще ѝ спести повече от 300 млн. долара през следващата година. Но какво ще стане, ако се окаже, че са нужни по-големи съкращения? Калавия казва, че компанията може да намали работното време на служителите. Социалистическото правителство обаче вероятно ще се противопостави на подобна мярка.

Самолетите Конкорд също ще продължат да летят, макар Ер Франс да признава, че поради по-малкото бизнес-клиенти, които са съгласни да плащат близо 9000 долара за пътуването с Конкорд, всеки полет на самолета носи загуби. Изглежда, че Ер Франс вече се нуждае от нов план за полетите.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.