Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

ЕС дава 7 млн. евро за проучване за нов мост над Дунав при Русе

5 коментара
Предвижда се нов мост с дължина от 2 км и инфраструктурата за достъп до него по около 15 км от Гюргево и от Русе Сн. АПИ

Европейска изпълнителна агенция за климата, инфраструктурата и околната среда съобщи, че отпуска 7 млн. евро за предпроектни проучвания и проект за изграждане на нов железопътен и автомобилен мост над река Дунав между Русе и Гюргево.

Финансирането идва по военната линия на механизма "Свързана Европа", който е основният инструмент за финансиране на трансевропейската транспортна мрежа.

Мостът е част от нея и е от ключово значение за реакция на югоизточния фланг на НАТО в случай на военна заплаха.

Общият бюджет на проекта за проучване на трасето на новия мост е 13.7 млн. евро, като остатъкът от средствата ще се осигури от бюджетите на България и Румъния.

Предвижда се най-късно до средата на годината двете страни да подпишат споразумение с Европейската изпълнителна агенция за климат, инфраструктура и околна среда за предоставяне на финансирането.

До 2026 г. трябва да са изяснени техническите, финансови, правни и екологични параметри на проекта за ново съоръжение, съобщи Министерството на транспорта.

Одобреният проект предвижда изграждането на комбиниран - пътен и железопътен мост с дължина от 2000 метра и инфраструктурата за достъп до него по около 15 км от румънска и от българска страна.

Мостът ще има и директна връзка с изграждащата се в момента магистралата Русе - Велико Търново.

На база на резултатите от предпроектното проучване, ще се вземе решение за мястото и начина на финансиране на инфраструктурното съоръжение.

Първият мост над Дунав между България и Румъния е построен преди 70 години (1954 г.), а вторият – между Видин и Калафат, през 2013 г.

От тогава до днес трафикът между двете държави се е увеличил десетократно.

С оглед бъдещото възстановяване на Украйна се очаква потокът от товари по направлението "север - юг" да нарасне още повече, което прави проектът стратегически важен за целия регион, се казва в съобщението на българското транспортно министерство.

Новият мост ще подобри както гражданската, така и военната мобилност в Румъния и България и ще премахне съществуващо затруднение при пресичането на границата, където сега се образуват километрични колони от тирове.

Средствата от Европейската комисия ще стигнат само за проектирането на съоръжението и достъпа до него. За изграждането на моста България и Румъния ще трябва да осигурят финансиране. Възможните източници са няколко - кандидатване по различни европейски програми, както и на НАТО, заеми или осигуряване на пари от бюджета.

Идеята за строителство на втори мост над Дунав при Русе лансира преди десетина години тогавашният премиер Бойко Борисов. Първоначално румънците настояваха съоръжението да е на друго място между двата бряга на Дунав. След избухването на войната в Украйна и позицията на НАТО за осигуряване на транспортна и железопътна инфраструктура за бързо придвижване на войски и оборудване по югоизточния фланг, Букурещ смени позицията си за мястото на третия мост.

Миналата седмица след завръщането си от САЩ военният министър Тодор Тагарев съобщи, че в България ще бъде изградена инфраструктура за 6 милиарда евро за нуждите на НАТО и за граждански цели. По думите му за съфинансирането на тези проекти ще могат да се използват както пари от европейските фондове, така и от програмите на Алианса. Приоритет са изграждането на пътища, железопътни линии, нефтопроводи, складове, сгради за настаняване, каза още Тагарев.

Началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов допълни, че изграждането на магистралата между Бургас и Варна е ключов приоритет за НАТО като част от транспортния коридор VIII Дуръс - Варна и изграждането на коридора от Констанца до Солун.

Става въпрос за инфраструктура - пътна и железопътна, която да позволи транспортирането на стоки от гръцкото пристанище Александруполис до Констанца, като проекта се оценява на 3 милиарда евро, пише днес румънският вестник "Адевърул".

Това е нещо подобно на предложението на Бойко Борисов, който предложи "Околовръстния път на Балканите", с което през 2019 г. ухажва Китай за финансиране, заедно с колегите си, премиерите на Гърция и Румъния.

През октомври 2023 г. тази идея беше възобновена на тристранна среща между премиерите на България Николай Денков, на Гърция Кириакос Мицотакис и на Румъния Марсел Чолаку.

Заедно с Маргаритис Схинас, заместник-председател на Европейската комисия, тримата се споразумяха да ускорят изграждането на коридора, който започва от пристанището на Александруполис, минава през Кавала и стига до Констанца. В по-голямата си част този коридор от Гърция до Румъния съвпада с трасето на планираната от България магистрала "Черно море", но дублиран с жп линия и енергийна инфраструктура, отбелязва румънското издание.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Тодор Пънаров
    #5

    Европа с европейски компании да го строи тоя мост и никакво българско участие, защото ако има българска следа, ще стане бавно, инвестициите ще бъдат откраднати от Кремъл и моста ще бъде некачествен и опасен.

  2. rusonefil
    #4
    Отговор на коментар #1

    И защо споменаваш няква си Русия? Много ти липсва? Ще ти липсва все повече....

  3. rusonefil
    #3
    Отговор на коментар #2

    Ха ха умнокрасива нищета и като "не сме даже 2022" (колко дълбокомислено...)кой управлява у нас? Не е Борисов? Тъп си като...бойкикев избирател на Румен Решетников!

  4. ПyтлЭр Xyйло
    #2
    Отговор на коментар #1

    Не сме 2009. Нито 2014. И даже не 2022. И Буда РАПОНЯ не е премиер. И Европа изтрезня от бояришника "да правим бизнес с пу тю"!

  5. Владимир Генов
    #1

    1.Александрополис-Кавала,или обратно? 2.Като знаем,с какви темпове се изградиха междусъседските ГКПП, и Газови връзки,в кой век ще се осъществи проекта? 3.Русия ще е ,,Ф"-само наблюдател ли? И още много??????

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.