Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

ЕС е износител №1 на превозни средства в света

България продала части за коли на европазара за 3.5 млрд. лв. през 2015 г.

1 коментар
ЕС е износител №1 на превозни средства в света

Европейският съюз е световният износител №1 на моторни превозни средства (МПС) за 2016 г., става ясно от данни на Евростат, обявени в сряда.

В категорията влизат не само автомобили, но и камиони, трактори, мотори, а също и части за тях.

Общият износ на МПС на съюза за трети страни възлиза на 192 млрд. евро за 2016 г. С това постижение ЕС е безспорният световен лидер в тази ниша. На втора позиция е Япония с износ за 127 млрд. евро, а на трета – САЩ със 109 млрд. евро.

От друга страна, САЩ е най-големият вносител на МПС в света, като общата сума на импорта през 2016 г. възлиза на 254 млрд. евро, което е доста напред в сравнение с ЕС (77 млрд. евро) и Китай (64 млрд. евро).

Най-големият пазар за европейските автомобили и други МПС през 2016 г. е именно САЩ, където е реализиран 25% от износа на съюза в тази категория. На втора позиция е Китай с 16%, последван от Турция (7%), Швейцария и Япония (и двете по 5%).

Превозните средства, които са внесени на територията на ЕС през 2016 г., са дошли предимно от Турция (20% от целия внос на ЕС на МПС), Япония (19%), САЩ (14%), Южна Корея (10%) и Китай (8%). Евростат отбелязва, че данните за вноса и за износа се отнасят за държавите, където съответният автомобил е бил произведен, а не за националността на компанията – производител.

За периода 2013 – 2016 г. автомобилната индустрия на ЕС расте с много сериозен темп – средно 14% на година, става ясно още от данните на Евростат. Това е много добра новина за доста български фирми, които захранват сектора с части за возила.

В ЕС Германия е водещият износител на МПС. На нея се пада дял от 53% от общия износ в тази категория за 2016 г. На втора позиция е Великобритания с 13%. Автомобилостроенето е водещ сектор за германската икономика и представлява 20% от целия износ на страната за трети страни. По-голяма концентрация в това отношение има само Словакия с 43% дял на автомобилостроенето в износа ѝ извън ЕС.

Въпреки засиленото производство на различни части и аксесоари за автомобили, особено в областта на електрониката, България е на дъното на класацията на ЕС по експорт на МПС. По данни на Евростат страната има дял от 0% в общия износ на возила за трети страни през 2016 г. с експорт в размер на едва 121 млн. евро. За периода 2013 – 2016 г. страната регистрира средногодишен спад на експорта в тази категория в размер на 8%.

Другите държави в съюза с нулев дял на износа на превозни средства за трети страни за 2016 г. са Дания, Естония, Ирландия, Гърция, Хърватия, Кипър, Латвия, Литва, Люксембург, Малта, Португалия, Словения и Финландия.

Словакия, в която износът на возила е с дял от 43% от общия ѝ експорт и е изнесла МПС за трети страни през 2016 г. в размер на 4.4 млрд. евро, има едва 2% дял в експорта на ЕС в тази категория.

Едно от възможните обяснения за нулевия експорт на България е, че страната реализира произведените части за автомобили предимно в държави от ЕС, а не в трети страни. Това се потвърждава от друга статистика на Евростат, според която през 2015 г. България е изнесла в други държави от ЕС моторни превозни средства или части за тях в размер на 1.8 млрд. евро (около 3.5 млрд. лв.), което, макар да е дял от 0.2% в рамките на ЕС, е сравнително добро постижение в национален план.

В началото на 2017 г. обаче дойде лоша новина за българския автомобилен сектор, след като бе обявено, че единственият производител на автомобили у нас "Литекс моторс" от бизнес структурата на Гриша Ганчев започва производство по фалит.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Entdecken
    #1

    Това им е майсторлъка на назначените от БКП български бизнесмени - произвеждат главно ФАЛИТИ...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.