ЕС е износител №1 на превозни средства в света

България продала части за коли на европазара за 3.5 млрд. лв. през 2015 г.

ЕС е износител №1 на превозни средства в света

Европейският съюз е световният износител №1 на моторни превозни средства (МПС) за 2016 г., става ясно от данни на Евростат, обявени в сряда.

В категорията влизат не само автомобили, но и камиони, трактори, мотори, а също и части за тях.

Общият износ на МПС на съюза за трети страни възлиза на 192 млрд. евро за 2016 г. С това постижение ЕС е безспорният световен лидер в тази ниша. На втора позиция е Япония с износ за 127 млрд. евро, а на трета – САЩ със 109 млрд. евро.

От друга страна, САЩ е най-големият вносител на МПС в света, като общата сума на импорта през 2016 г. възлиза на 254 млрд. евро, което е доста напред в сравнение с ЕС (77 млрд. евро) и Китай (64 млрд. евро).

Най-големият пазар за европейските автомобили и други МПС през 2016 г. е именно САЩ, където е реализиран 25% от износа на съюза в тази категория. На втора позиция е Китай с 16%, последван от Турция (7%), Швейцария и Япония (и двете по 5%).

Превозните средства, които са внесени на територията на ЕС през 2016 г., са дошли предимно от Турция (20% от целия внос на ЕС на МПС), Япония (19%), САЩ (14%), Южна Корея (10%) и Китай (8%). Евростат отбелязва, че данните за вноса и за износа се отнасят за държавите, където съответният автомобил е бил произведен, а не за националността на компанията – производител.

За периода 2013 – 2016 г. автомобилната индустрия на ЕС расте с много сериозен темп – средно 14% на година, става ясно още от данните на Евростат. Това е много добра новина за доста български фирми, които захранват сектора с части за возила.

В ЕС Германия е водещият износител на МПС. На нея се пада дял от 53% от общия износ в тази категория за 2016 г. На втора позиция е Великобритания с 13%. Автомобилостроенето е водещ сектор за германската икономика и представлява 20% от целия износ на страната за трети страни. По-голяма концентрация в това отношение има само Словакия с 43% дял на автомобилостроенето в износа ѝ извън ЕС.

Въпреки засиленото производство на различни части и аксесоари за автомобили, особено в областта на електрониката, България е на дъното на класацията на ЕС по експорт на МПС. По данни на Евростат страната има дял от 0% в общия износ на возила за трети страни през 2016 г. с експорт в размер на едва 121 млн. евро. За периода 2013 – 2016 г. страната регистрира средногодишен спад на експорта в тази категория в размер на 8%.

Другите държави в съюза с нулев дял на износа на превозни средства за трети страни за 2016 г. са Дания, Естония, Ирландия, Гърция, Хърватия, Кипър, Латвия, Литва, Люксембург, Малта, Португалия, Словения и Финландия.

Словакия, в която износът на возила е с дял от 43% от общия ѝ експорт и е изнесла МПС за трети страни през 2016 г. в размер на 4.4 млрд. евро, има едва 2% дял в експорта на ЕС в тази категория.

Едно от възможните обяснения за нулевия експорт на България е, че страната реализира произведените части за автомобили предимно в държави от ЕС, а не в трети страни. Това се потвърждава от друга статистика на Евростат, според която през 2015 г. България е изнесла в други държави от ЕС моторни превозни средства или части за тях в размер на 1.8 млрд. евро (около 3.5 млрд. лв.), което, макар да е дял от 0.2% в рамките на ЕС, е сравнително добро постижение в национален план.

В началото на 2017 г. обаче дойде лоша новина за българския автомобилен сектор, след като бе обявено, че единственият производител на автомобили у нас "Литекс моторс" от бизнес структурата на Гриша Ганчев започва производство по фалит.

Още от Бизнес