ЕС е на път да разреши скритата реклами в тв шоупрограми

Легализирането на т.нар. скрита реклама се придвижи с крачка напред, след като депутатите от комисията по култура и образование в Европейския парламент (ЕП) одобриха на второ четене доклада по Директивата за аудиовизуалните медии, предаде в сряда електронното издание EUobserver.

Директивата разрешава т.нар. скрита реклама (рroduct placement) по време на шоупрограми, кино и телевизионни филми, като представянето на продукта или марката се прави без специалното прекъсване. На практика това означава, че вече ще е законно любимите ви водещи да пият определена марка напитки без да крият името ѝ. Това обаче няма да важи за новините или детските предавания.

В момента този вид реклама, за които фирмите плащат на продуцентите солидни суми, е забранена в повечето страни в ЕС. Единствено Австрия позволява представяне на продукти по този начин.

Въпросът предизвика широко недоволство сред европейски организации, защитаващи правата на потребителите, според които легализирането на скритата реклама ще разруши баланса между гражданските права и финансовите интереси на медиите.

Но привържениците на промените твърдят, че европейските телевизии търпят големи загуби, тъй като настоящите разпоредби ограничават конкурентоспособността им на международния пазар. Според тях това ще премахне сегашното неравенство между американските и европейските продукции. В САЩ скритата реклама е разрешена от няколко десетилетия.

Промяната в правилата за реклама са част от плановете на Европейската комисия за модернизацията на настоящата директива за “Телевизия без граници” от 1989 г.

Новите правила ще важат и за съвременните технологии като интернет, мобилните телефони, но само ако предлагат тв услуги и по този начин се конкурират с традиционните телевизионни канали.

Промените предвиждат рекламите да са най-много 12 минути на час ефирно време, а при детските и новинарски програми прекъсвания за реклама може да има само на половин час.

В същото време някои евродепутати настояват ЕК да наложи по-строги ограничения на рекламите, насочени към деца. Те искат комисията да последва примера на Великобритания и да забрани рекламите за деца на храни, съдържащи големи количества сол, мазнини или захар.  Според тях по този начин ще се намали тревожната тенденция на затлъстяване сред децата.

В момента проектът включва по-специални правила за разпространението на реклами, насочени към детската аудитория, които целят да избегнат рекламирането на нездравословни храни.

Още от Европа

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?