ЕС прави последен опит да предотврати търговска война със САЩ

Юнкер не отива при Тръмп с конкретна оферта, а с предложение за взаимноизгодни преговори

ЕС прави последен опит да предотврати търговска война със САЩ

Брюксел предприема последен опит да убеди Доналд Тръмп да се откаже от плана си за наказателни мита върху европейския автомобилен сектор, макар че надеждите за предотвратяване на пълномащабна търговска война със САЩ са минимални. Председателят на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер заминава за Вашингтон, където в сряда ще се срещне с президента на САЩ. Представители на ЕС твърдят, че целта е да се "деескалира" напрежението чрез обсъждането на различни варианти за търговски преговори, пише "Файненшъл таймс".

Преди дни Тръмп заплаши ЕС с "огромно възмездие" , свързано с автомобилните мита, свързано с автомобилните мита, ако ЕС не направи отстъпки в търговията.

ЕС приема сериозно заплахата за автомобилния си износ, за което говори и фактът, че ЕК вече е напреднала с подготовката на списък от американски продукти, които може да бъдат ударени с ответни тарифи, ако преговорите пропаднат.

Юнкер не отива с конкретна оферта

Юнкер няма да отиде при Тръмп с конкретна търговска оферта, заяви в понеделник говорител на ЕК, цитиран от Ройтерс.

"Не искам да влизам в разговори за мандати, оферти, защото няма оферти. Това е дискусия, диалог и възможност да поговорим и останем ангажирани с диалог", каза на пресконференция говорителят Маргаритис Схинас.

Различни варианти за контрамерки

Високопоставен европейски представител каза, че ЕК разглежда различни варианти за ответни мерки, включително да наложи мита от 20% върху американски внос на стойност 10 млрд. евро. Има и по-дълъг списък с американски продукти – внос от 18 млрд. евро, върху които обаче да бъдат наложени по-ниски мита. Сред включените в списъка продукти са куфари, строителни машини и фотокопирни машини.

Визитата на Юнкер идва след многократните заплахи на Тръмп да удари с мита вноса на произведени в ЕС автомобили и автомобилни части, възлизащ на 50 млрд. евро. Президентът даде да се разбере, че митата ще са 20%.

През последния месец враждебната реторика на Тръмп срещу ЕС се засили: той окачестви ЕС като "неприятел", който "се възползва" търговски от САЩ. Тръмп вече въведе наказателни тарифи срещу вноса на стомана и алуминий от ЕС, докато води далеч по-всеобхватна търговска битка с Китай.

В момента американската администрация води разследване за това дали вносът на автомобили представлява заплаха за националната сигурност.

Подготвяните в Брюксел ответни мерки се основават на оценката, че всеки ход на САЩ срещу вноса на коли нарушава правилата на Световната търговска организация, затова и контрамерките на ЕС имат определени юридически лимити.

Еврокомисарят по търговията Сесилия Малстрьом, която ще придружава Юнкер във Вашингтон, заяви миналата седмица, че целта е "да видим как можем да работим заедно" за разрешаване на търговските проблеми. "Нека да подходим като съюзници и партньори, каквито сме", каза тя и допълни, че във Вашингтон ще имат срещи в Конгреса и с други представители на администрацията.

ЕС предлага различни варианти за търговски преговори

Едно от предложенията на Брюксел е за многостранни разговори между страните, които са най-крупните производители на автомобили в света, за договаряне на сделка за редуциране на митата или двустранни преговори между ЕС и САЩ за търговско споразумение, включващо понижаване на митата върху широк спектър индустриални стоки.

Европейските правителство обаче не вярват особено в постигането на някакъв пробив, особено като се има предвид, че Вашингтон не дава признаци да се интересува от каквито и да е международни преговори.

ЕС не трябва да преговаря под заплаха

Мисията на Юнкер в американската столица се усложнява допълнително от това, че много европейски правителства, сред които френското и холандското, са заявили ясно на среща на висши дипломати миналата седмица, че ЕС не трябва да преговаря под заплаха. Това означава, че подробни разговори може да има едва тогава, когато Тръп отмени митата върху стоманата и алуминия и прекрати да отправя заплахи за колите, поясняват европейски дипломати, цитирани от "Фаненшъл таймс". Условието е каквато и да е сделка между ЕС и САЩ да съдържа еднакви ползи за двете страни.

Мнучин призова за отказ от митата, немитническите търговски бариери и субсидиите

Финансовият министър на САЩ Стивън Мнучин каза, че индустриалните сили от Г-7 приемат сериозно призива му да се откажат от митата, немитническите търговски бариери и субсидиите и че правителството на Доналд Тръмп ще настоява по тези въпроси при предстоящите разговори с председателя на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер, предаде Ройтерс.

Мнучин заяви при приключването на срещата на финансовите министри на страните от Г-20 в Буенос Айрес, че позицията на Тръмп в търговията не е в полза на протекционизма, а иска свободна и справедлива търговия за САЩ.

"Ние много силно подкрепяме идеята, че търговията е важна за световната икономика, но тя трябва да бъде основана на справедливост и взаимност", каза Мнучин.

Той заяви, че не е имал съществени разговори за търговията с китайския финансов министър Лю Кун на срещата на Г-20.

"По всяко време, когато те искат да седнат и да преговарят за съдържателни промени, аз и нашият екип сме на разположение", каза Мнучин.

Германски секторни асоциации отправиха предупреждение към САЩ

Германски секторни асоциации предупредиха в понеделник, че митата, които Вашингтон наложи или заплашва, че ще наложи, ще навредят на самата Америка.

Митата под маската на притеснения за националната сигурност трябва да бъдат премахнати, заяви ръководителят на Германската промишлена асоциация (BDI) Дитер Кемпф. Юнкер трябва да каже на Тръпм, че САЩ ще си навредят с митата върху колите и автомобилните части, каза той пред в. "Велт ам зонтаг", цитиран от БТА.

Германският автомобилен сектор дава работа на над 118 000 души в САЩ, а 60 процента от това, което произвеждат се изнася.

Европа не трябва да се оставя да бъде изнудвана и трябва да изглежда уверено в САЩ, допълни Кемпф.

Германският министър на икономиката Петер Алтмайер каза пред пред националното радио "Дойчландфунк" днес, че се надява да може да се намери решение, приемливо и за двете страни.

За нас това означава, че защитаваме отворените пазари и ниските мита, уточни той.

Алтмайер допълни, че възможността САЩ да наложат мита върху вноса на автомобили е много сериозна и подчерта, че намаляването на митата в света през последните 40 години и отварянето на пазарите е донесло много ползи на гражданите.

Президентът на Асоциацията на германските търговско-промишлени камари (DIHK) Ерик Швайцер каза пред "Велт ам зонтаг", че германската икономика от десетилетия разчита на отворените пазари и на устойчива световна търговска система, но по думите му всеки ден германските компании усещат, че трансатлантическият разрив става все по-голям.

Още по темата
Още от Бизнес