Австралийският премиер препоръча своя опит - никакви имигранти, пристигащи по море

ЕС раздвоен между спасяването и пропъждането на мигрантите

Европейските лидери ще обсъждат пакет от 10 мерки за предотвратяване на трагедиите в Средиземно море

ЕС раздвоен между спасяването и пропъждането на мигрантите

Европейската комисия представи десет предложения за действия за борба с трафика на имигранти и възпиране на кандидатите за имиграция да рискуват живота си с прекосяване на Средиземно море. Десетте предложения ще бъдат обсъдени на извънредната среща на върха на ЕС в четвъртък в Брюксел. Освен това Брюксел ще представи стратегия за имиграцията на 13 май, уточни еврокомисарят Димитрис Аврамопулос.

Същевременно австралийският премиер Тони Абът препоръча на ЕС да последва примера на страната му и да отпраща всички мигранти, пристигнали по море, за да избегне трагедии като корабокрушението в Средиземно море в неделя.

Европейският съюз е в затруднение, изправен пред вълните от мигранти, които се впускат в опасно за живота си прекосяване на Средиземно море. Противно на това, Австралия от близо 18 месеца, откакто Абът е на власт, не е регистрирала почти никакви пристигания на бежанци и нито един мигрант не е загинал в океана.

Мнозина обаче са тези, които мислят, че твърде рестриктивната имиграционна политика, водена от Канбера, не може да служи за модел на ЕС. Те твърдят, че тази политика е неморална и вероятно незаконна от гледна точка на международното право и европейското право.

Европейският отговор на трагедията

Европейските мерки идват след поредните трагедии в Средиземно море. Само за няколко дни при различни инциденти загинаха стотици имигранти. Осемстотин загинаха само в събота срещу неделя край бреговете на Либия.

Еврокомисарят Димитрис Аврамопулос, натоварен със случая, представи план за действия от 10 точки. Той включва засилване на операциите по наблюдение и спасяване "Тритон" и "Посейдон" на европейската агенция за граничен контрол Фронтекс чрез увеличаване на техните финансови и материални ресурси. Трябва да се увеличи и районът им на действие, който в момента е ограничен до териториалните води на страните от ЕС.

Освен това ще бъдат конфискувани и унищожавани плавателните съдове, използвани за превозване на имигрантите, по подобие на операция "Аталанта" срещу пиратството край бреговете на Сомалия. Положителните резултати от тази операция трябва да ни насърчат и в случая с мигрантите в Средиземно море, заяви говорител на ЕК. Операцията бе предприета през 2008 г. в съотвествие с резолюция на ООН и доведе до чувствително намаляване на случаите на отвличане на търговски кораби.

На извънредното си заседание в четвъртък Европейският съвет ще вземе оперативни решения, това ще бъде "първа шокова реакция", добави говорителят на ЕК. Има втора вълна предложения, които засега не можем да разискваме по същество, защото е необходимо първо да бъдат приети и представени от ресорния еврокомисар, добави говорителят. Приетите вчера 10 мерки от Съвета на ЕС (външните министри на страните членки) са незабавни и могат да бъдат приложени без отлагане, заяви той.

Мерките предвиждат още да се увеличи сътрудничество между организациите Европол, Фронтекс, Европейското бюро за подкрепа на убежището (ЕАСО) и Евроджъст за събиране на информация за начините на действие на трафикантите на хора.

Ще бъдат разположени и екипи от ЕАСО в Италия и Гърция в помощ на обработването на молбите за убежище.

Системно ще се снемат пръстови отпечатъци на всички мигранти при пристигането им на територията на страните членки.

На дневен ред е и разглеждане на варианти за по-справедливо разпределение на бежанците между страните членки на ЕС.

Ще бъде изготвена и програма за настаняване в страните от ЕС на лица, получили статут на бежанци от Върховния комисариат на ООН за бежанците. Страните членки са поканени да участват доброволно в тази програма. В предложението не се споменават числа, но според Европейската комисия от нея ще се възползват 5000 души.

Трябва да се подготви и програма за бързи връщания на кандидати за имиграция, на които не е разрешено да останат в ЕС. Тя ще се координира от Фронтекс заедно със страните членки, които първи приемат имигранти от Средиземно море.

Очакват се и действия със съседните на Либия страни за блокиране на използваните от имигрантите пътища. Нигер е една от транзитните страни и европейското присъствие там ще трябва да се засили.

Освен това ще бъдат изпратени офицери за връзка за имиграцията в делегациите на ЕС в редица трети страни. Те ще са натоварени със събиране на информация за миграционните потоци.

Как мигрантите стигат до Средиземно море

Във вторник в. "Файненшъл таймс" описва така опасния нов път за излизане на тези потоци от Африка. Въоръжени групировки са превърнали отдалечения път, започващ от границата със Судан, в доходоносен маршрут към средиземноморския бряг, като с това допринасят за увеличаването на броя на мигрантите, преминаващи през Либия.

Хора, които живеят близо до контрабандните маршрути, казват, че мигранти от Еритрея, Етиопия и Южен Судан идват в началото на пролетта, когато морето е по-спокойно. Те прекосяват суровите пустинни пътища и се налага да разчитат на безскрупулни трафиканти, за да избягват скитащи се банди джихадисти. Трафикантите работят на малки мрежи, в зависимост от маршрута. Например една група превозва мигрантите от Нигер до либийския град Катрун, след това друга от Катрун до Сабха, трета от Сабха до Триполи, а четвърта отговаря за преминаването по море. Други групи каналджии прекарват сирийци, палестинци и други през египетската граница в Либия, пише "Файненшъл таймс".

Каналджиите се възползват от хаоса, който цари в Либия и тази страна се превърна в един от основните пътища за нелегален трафик на мигранти.

Местни казват, че мигрантите плащат по около 1200 долара на човек да прекосят Либия и между 800 и 2000 долара за място в плавателен съд. Според доклад на ООН бизнесът с трафик на хора в Либия само по море е бил с оборот 170 милиона долара през 2014 г., посочва британското издание.

Съветът на австралийския премиер

Според австралийския премиер Тони Абът ефикасно ще бъде само системното връщане на корабите, натоварени с мигранти. "Европейците спешно трябва да приемат много строга политика, способна да ликвидира трафика на хора в Средиземно море", каза австралийският премиер, цитиран от Франс прес.

Малко след идването му на власт през 2013 г. консервативният кабинет започна с помощта на войската операция "Суверенни граници", целяща да обезсърчи бежанците, решили да пристигнат в Австралия по море. Кораби с мигранти идваха почти всекидневно; 1200 бежанци загинаха през управлението на предишното лейбъристко правителство, а според десницата, за близо година и половина, откакто е на власт, нито един мигрант не е загинал в океана.

Политиката ѝ съдържа два основни елемента. Първо, военноморските сили спират мигрантските кораби и ги връщат в пристанището, откъдето идват, най-често в Индонезия.

Освен това, пристигащите с кораби в търсене на убежище се настаняват в бежански лагери на острови в Тихия океан като Манус, Папуа-Нова Гвинея или Науру. Дори ако молбите им след проучване бъдат сметнати за легитимни, Канбера не им разрешава да се заселят в Австралия. Те могат единствено да се завърнат в страната си, да живеят в островните лагери или пък в Камбоджа - бедна страна, с която Австралия е сключила съответно споразумение, пояснява АФП.

Правозащитниците критикуват тази политика - според тях, Австралия просто стоварва своята отговорност върху други. ООН също осъди Канбера и я обвини, че не изпълнява ангажиментите си като страна, подписала конвенцията за бежанците от 1951 г., според която мигрантите имат право да искат убежище, добавя агенцията.

Според Джейн Макадам, специалистка по бежанско право в университета Ню Саут Уелс, австралийският модел не може да се приложи в ЕС. "Австралия не принадлежи към регионална система за защита на човешките права. Някои аспекти от нейната политика биха били сметнати за незаконни, съгласно Европейската конвенция за правата на човека, каза тя.

Според директорката на австралийския клон на "Хюман райтс уоч" Елейн Пиърсън, би било катастрофално ЕС да започне "офшорно" управление на бежанския въпрос. Австралийската политика "е неосъществима. Тя е жестока, нехуманна, тя затваря хората в изолация при окаяни условия. Може би успява да прехвърли проблема на други страни, но това не променя факта, че хората бягат от преследване и трябва да отидат някъде", допълни тя.

Канбера отказва да разкрие броя на отпратените към открито море кораби, изтъквайки съображения за оперативна сигурност. Имигрантите идват главно от Ирак, Иран и Афганистан.

Споделяне
Още по темата
Още от Европа