ЕС ще облекчи въздушния трафик

ЕС ще облекчи въздушния трафик

Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА) призова в понеделник да се предприемат стъпки за възстановяване на въздушния трафик, силно нарушен заради облака вулканична пепел, който затвори редица европейски летища. В същото време Европейската комисия обяви, че може да одобри компенсации за загубите на авикомпаниите, които всекидневно губят по 250 млн. долара, предаде Ройтерс.

Шефът на ИАТА Джовани Бисигнани разкритикува европейските власти, че са "пропуснали възможности за сигурно въздухоплаване".

Вулканът парализира авиосектора първо в Европа, а сега вече и в световен мащаб. Нанесените щети върху авиацията вече са по-големи, отколкото заради терористичните нападения от 11 септември 2001, когато американското въздушно пространство бе затворено за три дни, заяви Бисигнани на пресконференция в Париж.

Според него трябва да се излезе от настоящото бланкетно затваряне на въздушното пространство и да се намерят гъвкави начини за отваряне на въздушни коридори.

При сутрешната търговия в понеделник акциите на авиокомпаниите се понижиха, а еврокомисарят по конкуренцията Йоакин Алмуния заяви, че ЕК обмисля разхлабване на строгите ограничения за държавна помощ, за да се помогне на авикомпаниите, засегнати от забраната на полети.

"Проучвам внимателно какво е било направено след 11 септември 2001 г. Може да използваме подобни инструменти. Наистина сме изправени пред изключителни обстоятелства", каза той.

След атаките от 9/11 ЕК позволи авиокомпаниите да бъдат директно компенсирани за загубите.

Европейските министри на транспорта се "срещнаха" във видеоконферентна връзка, за да обсъдят кризисната ситуация след като преди това проведоха по подобен начин с Европейската агенция за контрол на авиацията (Евроконтрол), която обяви, че е очаквала в понеделник в Европа да бъдат извършени между 8 000 и 9 000 полета.

Министрите се разбраха да облекчат от вторник ограниченията за полетите, предадоха късно следобед информационните агенции. С това ще се сложи край на безпрецедентното затваряне на въздушното пространство над континента

През почивните дни бяха осъществени една пета от нормалните полети. Данни на Евроконтрол показват, че от четвъртък, когато започна затварянето на небето над Северна Европа, са извършени 80 000 полета по-малко в сравнение със същия период на предишната седмица.

Милиони пътници са блокирани по летищата, засегната е също така търговията.

Бизнесът, зависим от бързи доставки по въздух, почувства пръв кризата. Износители на цветя в Кения заявиха, че вече губят по 2 млн. долара на ден. Кения държи една трета от вноса на цветя в Европа.

Великобритания изпрати три кораба на Кралския флот да помогнат за прибирането у дома на свои граждани. Френската жп компания SNCF обяви, че предлага намалени цени и 80 000 повече места във влаковете между Париж и Лондон през тази седмица.

Шефът на ИАТА призова за спешни действия, като посочи, че трябва да се вземат решения, базирани на реалната ситуация, а не на теоретични модели.

Преди ден представители на ЕС заявиха, че настоящата ситуация е неустойчива, а авиокомпании поискаха преразглеждане на забраните, след като през почивните дни са осъществени тестови полети, показващи, че няма някакви явни проблеми, свързани с вулканичния облак.

"Не може да чакаме докато пепелните потоци просто се разсеят", заяви еврокомисарят по транспорта Сим Калас, който изрази надежда, че 50 на сто от европейското въздушно пространство ще е безопасно в понеделник.

Холандската авиокомпания KLM, която направи няколко тестови полета, посочи, че по-голямата част от европейското въздушно пространство е сигурно и пусна в неделя два търговски полета до Азия.Вулканичната пепел е абразивна и може да засегне аеродинамични повърхности и да повреди самолетния двигател. Също така има риск за авиоелектрониката.

Изтребители на НАТО с повреда в двигателите

Висш американски представител съобщи в понеделник, че стъкловидно покритие било открито в двигателите на няколко изтребителя Ф-16 на НАТО, които са пренебрегнали опасностите и са прелетели през вулканичния облак.

Миналата седмица два финландски изтребителя Ф-18 претърпяха подобни повреди, докато летяха през вулканичния облак, който парализира въздушното движение над по-голямата част от Европа. И двата самолета кацнаха безаварийно, но двигателите им ще трябва да преминат през скъпи прегледи. Вулканичната пепел се залепва за вътрешните части на двигателите на самолетите, за турбините, където се разтопява и образува стъклено покритие. Това ограничава въздушния поток, загрява двигателя и го поврежда.

НАТО може да изпрати хора и доставки за Афганистан с полети през Северния полюс заради затварянето на европейското въздушно пространство, предизвикано от облака от пепел от исландския вулкан, съобщи високопоставен американски представител. Русия вече позволи на НАТО да използва въздушното ѝ пространство за превозване на хора и оборудване за Афганистан. На 11 април Казахстан също разреши преминаването на натовски самолети.

Представители на авиоиндустрията се оплакаха, че реакцията на заплахата от вулканичния облак е била непропорционална и свръхпредпазлива, като отбелязаха, че вулкани по други части на света причиняват по-малки нарушения на трафика.

Същевременно и европейските авиопревозвачи настояха за ″незабавно преразглеждане″ на решението за отмяната на значителен брой полети, като посочиха ″крайно отрицателното″ влияние на забраната за сектора. Те се позоваха и на проведените от редица компании пробни полети.

″Изригването на исландския вулкан не е безпрецедентно събитие и процедурите, които се прилагат в случаите на изригване на вулкани в други части на света, не предполагат такива ограничителни мерки, каквито бяха въведени в Европа″, отбелязва Асоциацията на европейските авиокомпании, която обединява 36 от най-големите европейски авиопревозвачи.

Твърденията за загуби на авиокомпаниите от 250 млн. долара дневно не обхващат разходите за пренасочване на полетите и настаняването на пътниците в хотели.

Акциите на европейските авиокомпании регистрираха сериозен борсов спад. Книжата на "Ер Франс" паднаха със 7%, на "Бритиш Еруейз" - с 3.11%, а на "Луфтханза" - с 4.6%.

Румънският национален превозвач "Таром" обяви, че губи дневно по 1.1 млн. евро от затварянето на въздушното пространство в много европейски държави.

Най-големият туроператор в Европа ТУИ обяви, че досега загубите му от усложнената обстановка са около 23 млн. евро. Дневно туроператорът губи между 5.5 и 6 млн. евро, като до вчера около 100 хиляди клиенти на компанията все още са се намирали в различни части на света, без възможност да се приберат по домовете си.

Споделяне
Още по темата
Още от Европа