Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

ЕС ще облекчи въздушния трафик

11 коментара
ЕС ще облекчи въздушния трафик

Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА) призова в понеделник да се предприемат стъпки за възстановяване на въздушния трафик, силно нарушен заради облака вулканична пепел, който затвори редица европейски летища. В същото време Европейската комисия обяви, че може да одобри компенсации за загубите на авикомпаниите, които всекидневно губят по 250 млн. долара, предаде Ройтерс.

Шефът на ИАТА Джовани Бисигнани разкритикува европейските власти, че са "пропуснали възможности за сигурно въздухоплаване".

Вулканът парализира авиосектора първо в Европа, а сега вече и в световен мащаб. Нанесените щети върху авиацията вече са по-големи, отколкото заради терористичните нападения от 11 септември 2001, когато американското въздушно пространство бе затворено за три дни, заяви Бисигнани на пресконференция в Париж.

Според него трябва да се излезе от настоящото бланкетно затваряне на въздушното пространство и да се намерят гъвкави начини за отваряне на въздушни коридори.

При сутрешната търговия в понеделник акциите на авиокомпаниите се понижиха, а еврокомисарят по конкуренцията Йоакин Алмуния заяви, че ЕК обмисля разхлабване на строгите ограничения за държавна помощ, за да се помогне на авикомпаниите, засегнати от забраната на полети.

"Проучвам внимателно какво е било направено след 11 септември 2001 г. Може да използваме подобни инструменти. Наистина сме изправени пред изключителни обстоятелства", каза той.

След атаките от 9/11 ЕК позволи авиокомпаниите да бъдат директно компенсирани за загубите.

Европейските министри на транспорта се "срещнаха" във видеоконферентна връзка, за да обсъдят кризисната ситуация след като преди това проведоха по подобен начин с Европейската агенция за контрол на авиацията (Евроконтрол), която обяви, че е очаквала в понеделник в Европа да бъдат извършени между 8 000 и 9 000 полета.

Министрите се разбраха да облекчат от вторник ограниченията за полетите, предадоха късно следобед информационните агенции. С това ще се сложи край на безпрецедентното затваряне на въздушното пространство над континента

През почивните дни бяха осъществени една пета от нормалните полети. Данни на Евроконтрол показват, че от четвъртък, когато започна затварянето на небето над Северна Европа, са извършени 80 000 полета по-малко в сравнение със същия период на предишната седмица.

Милиони пътници са блокирани по летищата, засегната е също така търговията.

Бизнесът, зависим от бързи доставки по въздух, почувства пръв кризата. Износители на цветя в Кения заявиха, че вече губят по 2 млн. долара на ден. Кения държи една трета от вноса на цветя в Европа.

Великобритания изпрати три кораба на Кралския флот да помогнат за прибирането у дома на свои граждани. Френската жп компания SNCF обяви, че предлага намалени цени и 80 000 повече места във влаковете между Париж и Лондон през тази седмица.

Шефът на ИАТА призова за спешни действия, като посочи, че трябва да се вземат решения, базирани на реалната ситуация, а не на теоретични модели.

Преди ден представители на ЕС заявиха, че настоящата ситуация е неустойчива, а авиокомпании поискаха преразглеждане на забраните, след като през почивните дни са осъществени тестови полети, показващи, че няма някакви явни проблеми, свързани с вулканичния облак.

"Не може да чакаме докато пепелните потоци просто се разсеят", заяви еврокомисарят по транспорта Сим Калас, който изрази надежда, че 50 на сто от европейското въздушно пространство ще е безопасно в понеделник.

Холандската авиокомпания KLM, която направи няколко тестови полета, посочи, че по-голямата част от европейското въздушно пространство е сигурно и пусна в неделя два търговски полета до Азия.Вулканичната пепел е абразивна и може да засегне аеродинамични повърхности и да повреди самолетния двигател. Също така има риск за авиоелектрониката.

Изтребители на НАТО с повреда в двигателите

Висш американски представител съобщи в понеделник, че стъкловидно покритие било открито в двигателите на няколко изтребителя Ф-16 на НАТО, които са пренебрегнали опасностите и са прелетели през вулканичния облак.

Миналата седмица два финландски изтребителя Ф-18 претърпяха подобни повреди, докато летяха през вулканичния облак, който парализира въздушното движение над по-голямата част от Европа. И двата самолета кацнаха безаварийно, но двигателите им ще трябва да преминат през скъпи прегледи. Вулканичната пепел се залепва за вътрешните части на двигателите на самолетите, за турбините, където се разтопява и образува стъклено покритие. Това ограничава въздушния поток, загрява двигателя и го поврежда.

НАТО може да изпрати хора и доставки за Афганистан с полети през Северния полюс заради затварянето на европейското въздушно пространство, предизвикано от облака от пепел от исландския вулкан, съобщи високопоставен американски представител. Русия вече позволи на НАТО да използва въздушното ѝ пространство за превозване на хора и оборудване за Афганистан. На 11 април Казахстан също разреши преминаването на натовски самолети.

Представители на авиоиндустрията се оплакаха, че реакцията на заплахата от вулканичния облак е била непропорционална и свръхпредпазлива, като отбелязаха, че вулкани по други части на света причиняват по-малки нарушения на трафика.

Същевременно и европейските авиопревозвачи настояха за ″незабавно преразглеждане″ на решението за отмяната на значителен брой полети, като посочиха ″крайно отрицателното″ влияние на забраната за сектора. Те се позоваха и на проведените от редица компании пробни полети.

″Изригването на исландския вулкан не е безпрецедентно събитие и процедурите, които се прилагат в случаите на изригване на вулкани в други части на света, не предполагат такива ограничителни мерки, каквито бяха въведени в Европа″, отбелязва Асоциацията на европейските авиокомпании, която обединява 36 от най-големите европейски авиопревозвачи.

Твърденията за загуби на авиокомпаниите от 250 млн. долара дневно не обхващат разходите за пренасочване на полетите и настаняването на пътниците в хотели.

Акциите на европейските авиокомпании регистрираха сериозен борсов спад. Книжата на "Ер Франс" паднаха със 7%, на "Бритиш Еруейз" - с 3.11%, а на "Луфтханза" - с 4.6%.

Румънският национален превозвач "Таром" обяви, че губи дневно по 1.1 млн. евро от затварянето на въздушното пространство в много европейски държави.

Най-големият туроператор в Европа ТУИ обяви, че досега загубите му от усложнената обстановка са около 23 млн. евро. Дневно туроператорът губи между 5.5 и 6 млн. евро, като до вчера около 100 хиляди клиенти на компанията все още са се намирали в различни части на света, без възможност да се приберат по домовете си.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. възмутени
    #11

    Вчера научихме, че външният министър Младенов, дели българските граждани на държавни служители и други, което е освен незаконно и тъпо.Та същият така наречен министър, обяви,че няма как да избутат облака в друга посока и затова външно помага САМО на държавни служители, изпаднали в затруднение зад граница. Другите - вълци ги яли! Ама, че в съответната държаваима посолство, консулство - щом не си държавен служител - къш! Няма кой да се пъне да ти помага!Къде се намира това момченце,та да си позволява

  2. Държ. служител
    #10

    Българската държава предприема мерки за подпомагана на ДЪРЖАВНИТЕ служители като РАБОТОДАТЕЛ - съдействие се оказва на тези, които ДЪРЖАВАТА-РАБОТОДАТЕЛ е изпратила ПО РАБОТА зад граница. Не става дума за съдействие на ВСИЧКИ държавни служители, пътуващи до или от чужбина (т.е. - включително осъществяващи частни пътувания). Пътуващите по лична работа български граждани се третират еднакво - без оглед за кого работят. Служебно пътуващите - са грижа на своите работодатели. На държавните служители работодателят се нарича Република България.

  3. Евстати
    #9

    Да ти увеличат времето на командировката.

  4. Sin
    #8

    (PS: ДС - държавни служители ! )Така е. И посолствата в чужбина трябва да работят само за държавните служители. Другите и без това не си плащат застраховките. За тях вратите на родните ни посолстава трябва да остана затворени ! Не стига че не си плашат редовно, ами и някои от тях имат двойно гражданство ! Невъзпитани пройдохи !

  5. patnik homo sapiens
    #7

    aviokompaniite, letishtata i mnogo drugi tarpiat zagubi - taka e, niama spor. no neprilichno bogatite im sobstvenici sa tolkova alchni, che sa se nagushili za desetiletia napred i niamat nujda ot darjavni pomoshti (razbirai pari ot djoba na obiknovenite hora, t.n.nar danakoplatci). te sa gotovi na vsichko za da zapochnat da pliuskat chas po-skoro, nezavisimo ot opasnostta za ekipajite i patnicite. no uvi, tai-kato 21 vek e veka na alchnite i bezskrupolnite, to i samite nie sme gotovi po-skoro da

  6. Държ. служител
    #6

    Посолствата са за държавни служители. За гражданите работят консулствата - една от основните им функции е да защитават правата на български граждани и юридически лица зад граница. Лицата с двойно (или множествено) гражданство са свободни да търсят помощ от която и да е държава, чийто паспорт притежават. Да са живи и здрави - какво по-хубаво от правото на свободен избор? Що се отнася до ДС, колкото по-малко я има у нас, толкоз по-добре за всички граждани (включително и тези, които са на държавна работа).

  7. liotchik
    #5

    Da si sednat na gaza za neko den I da ap nat malko ot tui detq sa sa nagushili NATO guski.

  8. Евалд фон Клайст
    #4

    Твърдят,че годишно на земята стават средно по стотина хиляди заматресения.България е била "стръсквана"сериозно само няколко пъти.Поне за толкоз си спомнят старите хора-нищо чудно паметта им да изневерява,а не е изключено и техният елементарен емоционален апарат да функционира подобно на този у "култивираните"люде,в смисъл да имат по рождение или търпеливо да са приучили в себе си способността да забравят лошото.Това също ни дава основание да смятаме,че България си е най-хубава-няма тайфуни,няма вулкани,няма

  9. гражданин
    #3

    Ей дървеняк! Ти или за нищо не ставаш (каквито са повечето държавни служители) или си обикновен провокатор на общественото мнение!! Защото май сам не си вярваш м....а му!!Марш на полето тъпанар!!!

  10. вулкана
    #2

    Па има планери,балони и прочие хвъркати

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.