Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Евро в ръцете и марки в главите

0 коментара

По изражението на лицето Андреас Доберт лесно може да прочете мислите, които се въртят в главата на всеки клиент. Достатъчно е търговецът на коли "Форд" от Щутгарт да назове някаква сума.

Например сумата от 13 810 евро, колкото струва автомобил "Фиеста" с няколко екстри. Клиентът първо е малко объркан, замисля се за секунди, после бръчките по челото се изглаждат и той поглежда търговеца с лек укор. "Да беше казал направо 27 000 марки", сякаш говорят очите му.

"Всеки клиент автоматично удвоява сумата", констатира Доберт. "Още дълго време цената на автомобилите ще се пресмята в германски марки." Това важи не само на автомобилите. От началото на годината за всяка покупка на хората са нужни няколко допълнителни аритметични операции. Когато се изправи пред щандовете в супермаркета, човек почти неволно започва да пресмята всички цени по начина, познат му от времето, когато за пръв път е имал джобни пари. Тоест - в марки и пфениги. Потребителите все още не са сигурни дали едно блокче Милка за 79 евроцента е много скъпо или пък бутилката шампанско за 19,95 евро се предлага всъщност на изгодна цена.

Въвеждането на новите евробанкноти и монети мина успешно и гладко, те стигнаха и до последната закусвалня. Еврото е в ръцете на всеки, но не и в главите на хората. "Марката е дълбоко вкоренена в нас", смята Гюнтер Висведе, ръководител на Кьолнския институт за стопанска и социална психология. Според професора ще трябва да минат години, докато германците приемат новата валута.

Така например хората свикват бързо с цената на стоките за ежедневна употреба, като например хляба от близката фурна или вестника от павильона на ъгъла. Процесът може да се сравни с изучаването на чужд език, обяснява професорът по стопанска психология от Люнебург Юрген Делер. "Колкото по-често се занимаваш с него, толкова по-добър усет си изработваш".

Най-бързо се приемат цените, които бележат нов праг. Автомобилистите вече знаят, че литър нормален бензин струва около едно евро. Така както всеки пушач междувременно знае, че за пакет цигари трябва да пусне 3 евро в автомата.

Колкото по-големи обаче става сумите и колкото по-рядко потребителят се сблъсква с тях, толкова по-трудно оперира с еврото. И толкова повече се доверява на познатия му от десетилетия стандарт. Германската марка си остава валутата, на която може да се има доверие.

Дори студентите все още не са наясно, поне засега, че началната заплата за висшисти най-често възлиза на 38 000 евро. Сумата изглежда смешно ниска в сравнение с предишните 74 000 марки. В очите на повечето хора като че ли няма особено значение дали наемът на едно жилище е 650 или 850 евро, макар скокът в марки да е значителен - от 1271 на 1663.

При недвижимите имоти на гражданите им е най-трудно да приемат новата валута. Близо половината от търсещите жилища държат да им кажат цената на имота в германски марки, съобщават от Обединението на германските посредници за недвижима собственост. Ето защо някои посреднически фирми включват в проспектите си цените в евро и в марки.

Мебелната фирма Neuebert в Хиршайд край Бамберг също предпочита и в бъдеще да обозначава цените на стоките в евро и марки. "Желанието ни е да облекчим клиента", обяснява шефът по продажбите Ралф Шьобел.

Опитът във Франция сочи, че раздялата с традиционните стандарти е много трудна. През 1958 г. Франция замени стария франк с нов, в продължение на десетилетия обаче много французи продължаваха да пресмятат цените в старата валута. При това бяха зачеркнати само две нули.

Колективната памет не иска да се раздели и с конските сили, макар че мощността на двигателите отдавна вече официално се измерва в киловати.

Съмнително е дали еврото в скоро време ще стане неразделна част от човека, най-вече на село, където така удивително лесно го превръщат в марки.

На австрийците обаче съвсем не им е лесно. При курс от 13,7603 шилинги за евро на тях очевидно не им остава нищо друго, освен да възпитат у себе си ново чувство към парите, е мнението на виенската специалистка по стопанска психология Катя Майер-Пести. Дори в Австрия обаче хората още известно време ще продължат да прехвърлят наум цените от евро в шилинги.

Какво да направят германците, за да привикнат към еврото? Положителното отношение към новата валута е най-важното, твърди социологът от Мюнстер Алфред Геберт. "За да свикнем с еврото, трябва да го заобичаме".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.