Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Евробарометър: Българите най-често са изложени на дезинформация и фалшиви новини

Европейците вярват най-много на традиционните медии, единствено унгарците предпочитат приятелите и социалните медии

10 коментара
Евробарометър: Българите най-често са изложени на дезинформация и фалшиви новини

Българите най-често са били изложени на дезинформация и фалшиви новини. Това показва проучване на "Евробарометър", което хвърля поглед върху медийните навици, доверието в различните медийни източници, както и отношението към дезинформацията.

То показва, че възприятията на европейските граждани са повлияни от това, което виждат, чуват и четат в различни медии.

За три четвърти от анкетираните (75%)телевизията доминира като основен източник на информация. За България този процент достига 86. Като цяло европейците имат най-високо доверие в обществените медии (49%), следвани от печата (39% )и частните телевизионни канали и радиостанции (27%), показва проучването.

За България тези проценти са под средните за Европейския съюз, за сметка на информация получавана от приятели (25% при средно 14% за ЕС), блогове и подкасти (23% при средно 11% за ЕС), видеоплатформи (19% при средно 11% за ЕС)иинфлуенсъри (7% при средно 5% за ЕС).

Информираност и запомняне на медийна информация

Проучването показва, че европейците се интересуват най-много от националните политически теми (посочени от 50% от анкетираните). По-малък е интересът към европейските и международните въпроси (46%), както и към местните новини (47%).

72% от респондентите си спомнят, че неотдавна са чели, видели или чували нещо за Европейския съюз, било то в пресата, по интернет, по телевизията или по радиото.

57% неотдавна са чели, видели или чули нещо за Европейския парламент.

Запомнянето на новините за ЕС варира между 57% във Франция и 90% в Румъния.

Запомнянето на новините относно ЕП се движи между 39% във Франция и 85% в Малта.

Медийни навици

С дял от 75% телевизията доминира като основен източник на новини, особено за гражданите над 55 години.

Следващи в класацията,на голяма дистанция от медийния лидер, са онлайн новинарските платформи (43%), радиото (39%) и социалните медийни платформи и блогове (26%).

Печатът е на пето място, като един от всеки петима респонденти (21%) определя вестниците и списанията като основен източник на новини. В България едва 13 на сто от населението чете вестници при средно 21% в ЕС. За това пък близо половината от българите (47%)всеки ден използват социалните медии при средно една четвърт за ЕС (26%).

По-младите са много по-склонни да използват социални медийни платформи и блогове за достъп до новини (46% от 15- 24-годишните спрямо 15% от хората над 55 години).

Въпреки че традиционните източници на новини, особено телевизията, са важни, 88% от анкетираните получават поне някои онлайн новини чрез смартфон, компютър или лаптоп.

43% от респондентите използват уебсайта на източника на новини (например уебсайт на вестник) за достъп до новини онлайн, а 31% четат статии или публикации, които се появяват в техните онлайн социални мрежи.

Достъпът до новинарски публикации чрез социалните мрежи е още по-важен за младите хора (43% от лицата на възраст 15- 24 години спрямо 24% от респондентите над 55 години).

Плащането за новинарско съдържание онлайн все още е по-скоро изключение, тъй като 70% от хората, които имат достъп до новини онлайн, биха използвали само безплатно новинарско съдържание или новинарски услуги онлайн.

Медийни източници с най-голямо доверие

Гражданите се доверяват на традиционните електронни и печатни медии, включително на тяхното онлайн присъствие, повече отколкото на онлайн новинарските платформи и каналите на социалните медии.

Независимо дали става дума за техния „основен канал“ или за онлайн версиите им, 49% от респондентите очакват обществените телевизии и радиостанции да представят достоверни новини, следвани от печата, посочен от 39% от анкетираните.

От своя страна частните телевизии и радиостанции са отбелязани като надежден медиен източник от 27%. Полша се откроява като единствената страна, в която частните телевизии и радиостанции са най-надеждният източник на новини.

Още по-радикално е отношението към традиционните новинарски източници като цяло на респондентите в Унгария, където за най-достоверен източник се смятат „хора и приятелски групи, следвани в социалните медии“.

Значението на доверието също излиза на преден план, когато анкетираните трябва да посочат какво би ги накарало да отворят новинарска статия онлайн. Докато 54% са мотивирани от това дали заглавието ги интересува, за 37% е важно да имат доверие на новинарския канал, публикуващ новинарската статия.

Дезинформация и фалшиви новини

Над една четвърт от анкетираните (28%) смятат, че през последните седем дни много често или често са били изложени на дезинформация и фалшиви новини.

Респондентите в България като цяло са най-склонни да отговарят, че често са били изложени на дезинформация и фалшиви новини през последните седем дни - 55% от тях смятат, че това им се случва „много често“ или „често“.

Най-малко склонни да твърдят това са жителите на Нидерландия. Едва 3% смятат, че „много често“ се сблъскват с дезинформация, а за 9% това се случва „често“.

По-голямата част от анкетираните се чувстват уверени, че могат да разпознаят дезинформацията и фалшивите новини- 12% са  „много уверени“, а 52% - „до известна степен уверени“. Нивото на увереност при разграничаването между истински и фалшиви новини намалява с възрастта и се увеличава с образователното равнище.

Проучването

Експресното проучване на Евробарометър е проведено от "Ипсос Юръпиън Пъблик Афеърс" (Ipsos European Public Affairs). Международната компания за социологически проучвания е интервюирала представителна извадка от граждани на ЕС на възраст 15 и повече години във всяка от 27-те държави- членки на Европейския съюз.

Проучването е направено в периода между 26 април и 11 май 2022 г. чрез 52 347 интервюта през уеб базирана компютърна технология за интервюиране (CAWI), като са били използвани онлайн панели на Ipsos и неговата партньорска мрежа.

Резултатите от прочуването в ЕС са статистически претеглени спрямо броя на населението във всяка държава.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. АниD
    #10
    Отговор на коментар #8

    кошлуков за последно го овековечиха там кущрямбите на радеФ, сърди се на него, а и няма разлика между мутрата от сик и мутрата от преZидентството, все мутри на пУтлер.

  2. Сикаджун
    #9

    Когато продажни мисирки в продължение на много години представят един престъпник и бивш затворник като борец срещу мафията, това определение е фалшива новина.

  3. Сикаджун
    #8

    По босфор тв и кошлук тв стигнаха дори дотам, че да манипулират хората с нисък интелект как врачката на Берлускони била предскзала, че някакъв "юнак" от Банкя щял да изведе България от блатото и хората щели да живеят щастливо благодарение на него. Това беше най - голямото падение на продажните мисирки, цоциоложки и пстирки. Рейтингът на Тиквата се вдигаше и от шоумени като Любо Нейков, Тончо Токмакчиев,, ФейсМухозолко по нова тв / забравих му името /. Няма безплатни обяди и Тиквата добре им е плащал, за да му крепят рейтинга - от нашите пари като данъкоплатци, разбира се.

  4. MP_reader
    #7

    Говорейки за дезинформация: Изследването не показва, че "Българите най-често са изложени на дезинформация и фалшиви новини", както твърди заглавието. То показва, че българите най-много са съгласни с такова твърдение, което е много различно. Може би те са тези които най-добре съзнават колко много са лъгани.

  5. Сикаджун
    #6

    От много години фалшивите новини идваха основно от босфор тв, вкл. и чрез промиване на мозъци от тв шоута. От много години по босфор тв ни представяха мутрата от сик като герой и борец срещу престъпността, определяха го като Батман, като човек от народа, като мъдър и справедлив. А всички ние виждаме, че той си е един престъпник и простак, който дори е лежал в чешки затвор. От няколко години, откакто Кошлука Доганов ръководи бнт, също перат тъмното минало на мутрата от сик, който е свързан с наркотици, проституция, кражби, корупция, рекети, убийства, проституция. Това определено са фалшиви новини - да ни представят един престъпник като честен и трудолюбив гражданин...

  6. ABV
    #5

    Забелязахте ли, че след изгонването на пунистанските диVерZанти стана доста скучно по форумите?

  7. АниD
    #4

    Отчайваща медийна неграмотност, нисък интелект и образование, злоба, завист, непознаване на собствената си ИСТИНСКА история. Мачовщина и чалга заместват ценностите на цивилизацията, псевдо религиозност и стадни наклонности и инстинкти. Жалко за интелигентната част от обществото, покрай сухото гори и суровото.

  8. nikolovaleksandar1988
    #3

    Да разгледаме 3те водещи медии в България: БНТ - държавна, обслужваща вкоренени про-Руски интереси. Спестяването на информация е фрапантно на моменти. Зле прикрити опити за обективност. BTV - Media Group (Пеевски...). До там! :д NOVA - United Group на Dragan Šolak - забраниха RT и Спутник - руски телевизии с цел разпространяване на новииини, подкрепящи Руската офанзива в Украйна. „Нова Броудкастинг Груп“ бе купена от United Group през Март, 2021, но пък изпълнителната директорка на НБТ, Стефана Здравкова има високи позиции в "безпристрастните" и "достоверни" Darik, VBOX, Телеграф, Радио Веселина и др. умопомрачаващи медии. Като цяло коментар 1 казва всичко.

  9. ABV
    #2

    още 10-тина години слаVитрифоноVци, tV планета, "ергенът", гала, турски сериали и ще живеем по клоните!

  10. ABV
    #1

    Слабата образованост на народа ни, ниската му интилигентност, липсата на критично мислене, скептицизма към науката, културата и достиженищта на Западната цивилизация, склонност към примитивни конспирации, вярата в малоумни суеверия, пълната незаинтерисованост от Свобода, тъпегьоското руZофилство са сред причините за описаният реZултат!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.