Евродепутати обсъдиха възможностите за защита на "малките" езици в ЕС

Комисията по петиции в Европейския парламент обсъди в сряда възможностите за защита и признаване на познанията на т. нар. малки езици в ЕС - онези, които се говорят от малък брой европейци, предаде БТА от Брюксел.

Обсъждането се състоя по инициатива на евродепутата Светослав Малинов (ЕНП), който подкрепи искането на Асоциацията на българските училища в чужбина (АБУЧ). От името на асоциацията Камелия Конакчиева посочи, че въпросът засяга стотици хиляди европейски семейства и техните деца. Тя даде пример с български ученик, който полага изпити за завършено средно образование във Франция. В диплома за завършване Франция не посочва сред езиците на владеене българския. По нейните думи това води до "загуба" на майчиния език, който повече не се поддържа и става "ненужен".

Конакчиева посочи примера с Ирландия, където се полагат изпити по всички европейски езици при завършване на средно образование, както и с Унгария, където се признават езикови сертификати по европейски стандарт. Искаме механизъм за оценяване и отчитане на придобити езикови познания, и вписването им в дипломите на учениците. Държавите ще решат дали това да става с изпити и издаването на сертификати, поясни тя.

Представител на Европейската комисия съобщи, че се подготвя препоръка по този въпрос. По неговите думи е възможно предложенията на АБУЧ да залегнат в това предложение.

Светослав Малинов посочи, че само на пръв поглед става дума за българска петиция. По същество тя е европейска - за малките езици в ЕС. Задължително е петицията да остане отворена, а представителите на ЕК да вземат предвид днешния дебат, добави той. Малинов предложи ЕК да изпрати писмо до министрите в ЕС по този въпрос. Той предложи също ЕП да обсъди на пленарна сесия темата за взаимното признаване на езикови сертификати.

Момчил Неков (социалисти и демократи) заяви, че езиковата идентичност трябва да бъде опазена, като ЕС трябва да играе ключова роля в този процес. Езиковото многообразие е капитал. Английският има доминантна роля, не можем да променим това, но над 60 на сто от гражданите в ЕС не говорят английски, а в България под 20 на сто говорят този език. Как се очаква гражданите да разбират ЕС, след като той не говори на техния език, попита Неков.

Емил Радев (ЕНП) отбеляза, че повечето държави в ЕС не предвиждат възможност за полагане на езиков изпит при завършване на средно образование. По неговите думи със защитата на "малките" езици ЕС ще помогне да не се възпрепятства движението на гражданите в Общността.

Георги Пирински също подкрепи идеята за изпращането на писма до министрите на образованието в ЕС. Асим Адемов (ЕНП) коментира, че владеещите "малки" езици остават ощетени по отношение на преподаването и оценяването на езикови познания. Днес все повече семейства се установяват в друга държава от ЕС, важно е децата да запазят връзката с езика, добави той.

Петър Курумбашев (социалисти и демократи) посочи, че учениците нямат стимул да учат собствения си език, защото изискванията за завършване на средно образование включват други норми. Най-добре е този въпрос да се реши за всички европейски езици, във всички държави от ЕС. Всеки би искал децата му да говорят на неговия роден език, допълни той.

Ангел Джамбазки (Европейски консерватори и реформатори) заяви, че езикът е памет, идентичност и история. Човек е такъв, на какъвто език мисли за себе си. Езикът носи спомена от предците и прави човека такъв, какъвто е. Няма големи и малки езици. Ако на един език може да се пишат поеми и песни, ако е с хилядолетна история, той не може да бъде "малък". ЕС е такъв, защото сме запазили езиците си и работейки заедно, оставаме българи, датчани, германци и т.н., каза Джамбазки.

Предложенията на българските евродепутати бяха подкрепени и от техни колеги от Чехия и Словения. Предвижда се комисията по образование на ЕП да реши дали да предложи насрочването на пленарен дебат.

Повечето държави от ЕС не предвиждат възможност за явяване на езиков изпит при завършване на средно образование или признаване на сертификат по европейски език. Обичайно се признават само основните изучавани езици - английски, френски, немски, испански и италиански. Това дискриминира учениците, посочва в своето становище АБУЧ.

Още от Европа