Еврокомисар заговори за ревизия на пакета "Мобилност" веднага след приемането му

България ще оспори част от новите правила в Европейския съд, ако влязат в сила

"Не успяха да ни нокаутират, сега се опитват да спечелят мача", каза преди време евродепутатът Андрей Новаков преди време относно приемането на пакета "Мобилност"

Европейският парламент одобри окончателно новите правила за работа на шофьорите и товарните превози по пакета "Мобилност" след три годишна сага. Те са свързани със заплащането при командироването на шофьорите и условията им за почивка, както и с каботажните превози и връщането на камиона у дома на всеки 8 седмици.

Няколко часа след приемането им обаче еврокомисарят по транспорт Адина Вълян обяви, че е възможно Еврокомисията да излезе със законодателно предложение, с което задължителното връщане на камионите на всеки 8 месеца и ограниченията върху каботажа да отпаднат преди да влязат в сила. Причината е, че не съответстват на амбициите на Европейския зелен пакт и опазването на климата. Тези правила влизат в сила 18 месеца след обнародването им в Официалния вестник на ЕС.

Еврокомисарят по транспорт е от Румъния, която подкрепя българската позиция за връщането на камионите у дома. Аргументът им е, че автомобилите ще се прибират празни и ще замърсяват околната среда.

Ако тези разпореди влязат в сила България ще ги оспори пред Европейския съд, обяви транспортният министър Росен Желязков.

Двигател на промените в пакета "Мобилност" беше Франция с аргумента за подобряване на условията на труд на шофьорите и прекратяване на незаконни практики при каботажа. По тази причина правилата придобиха публичност като пакета "Макрон".

Ревизираните правила в трите правни акта бяха одобрени окончателно в сряда вечерта без никакви изменения, въпреки внесени предложения за поправки от български евродепутати с цел отлагане на гласуването. Преди това правилата бяха приети от министрите на ЕС през април 2020 г., а политическото споразумение с Европейския съвет беше постигнато през декември 2019 г. Сега предстои обнародването им в Официалния вестник на ЕС, като за част от тях има гратисен период до влизането им в сила, за да могат превозвачите да се подготвят.

Новите правила за шофьорите

Според новите правила превозвачите ще трябва да организират разписанията си така, че шофьорите в международния товарен транспорт да могат да се прибират у дома на редовни интервали - на всеки три или четири седмици в зависимост от работния график.

Освен това редовната седмична почивка не може да бъде ползвана в кабината на камиона, както беше досега. Ако тази почивка се ползва извън дома, то настаняването трябва да бъде платено от компанията, решиха още евродепутатите.

Аргументът им за това е, че по този начин се гарантира по-добри условия за почивка на шофьорите и те ще могат да прекарват повече време у дома.

Срещу тази промяна се обявиха българските превозвачи, но шофьорите са доволни от решението.

С аргумента за гарантиране на справедливо заплащане на шофьорите се въвежда нова правна рамка при командироването на водачите. По този начин ще се спре с различните национални подходи. Правилата за командироване ще се прилагат за каботажните и трансграничните транспортни операции. Изключение се прави при транзит, двустранните операции и двустранните операции с две допълнителни операции по товарене или разтоварване.

Нови правила при каботажа

С аргумента за прекратяване на незаконните практики и борба с измамите, новите правила предвиждат тахографите на превозните средства да се използват за регистрация на преминаването на граници.

Съществуващите лимити за каботаж остават в сила – три операции в рамките на седем дни.

С цел предотвратяване на системния каботаж се въвежда "срок на прекъсване" от четири дни преди извършването на по-нататъшни каботажни операции в рамките на същата държава със същото превозно средство.

За справяне с проблема с т.нар. фирми "пощенски кутии", транспортните дружества ще трябва да докажат, че извършват значителна част от дейностите си в държавата на регистрация.

Новите правила изискват връщането на камионите в държавата на оперативния център на компанията на всеки осем седмици.

Тъй като все по-често се използват микробуси за представянето на международни транспортни услуги, леките търговски превозни средства над 2.5 тона също ще трябва да отговарят на европейските норми за транспортни оператори и ще трябва да бъдат оборудвани с тахограф.

Ще влязат ли в сила промените?

Новите правила за товарните превози ще влязат в сила след публикуването им в Официалния вестник на ЕС през следващите седмици.

Правилата относно времето за почивка, което включва прибирането на шофьорите, ще се прилагат 20 дни след публикуването на акта.

Правилата относно командироването на шофьорите ще се прилагат 18 месеца след влизането в сила на правния акт.

Правилата относно връщането на камионите и други промени в правилата за достъпа до пазара ще се прилагат също 18 месеца след влизането в сила на акта относно достъпа до пазара.

Дали това ще се случи ще зависи от Еврокомисята, защото малко след гласуването им еврокомисарят по транспорта Адина Вълян обяви, че ЕК може да излезе с законодателна промяна, с която да блокира влизането в сила на искането на връщането на камионите у дома и промените в каботажа.

"Европейската комисия изразява съжаление, че новият набор от правила включва елементи, които евентуално не са в съответствие с амбициите на Европейския зелен пакт и с одобрението от Европейския съвет на целта за постигане на неутрален по отношение на климата ЕС до 2050 г. Това са задължителното връщане на превозното средство в държавата членка на установяване на всеки осем седмици и ограниченията, наложени върху комбинираните транспортни операции. Тези мерки не бяха част от предложенията на Комисията, приети на 31 май 2017 г., и не бяха подложени на оценка на въздействието. Задължението за връщане на камиона може да доведе до неефективност в транспортната система и до увеличаване на ненужните емисии, замърсяване и задръствания, докато ограниченията по отношение на комбинирания транспорт биха могли да намалят неговата ефективност в подкрепа на мултимодалните товарни превози. В момента оценяваме очакваното въздействие на тези два аспекта върху климата, околната среда и функционирането на единния пазар, и събираме цялата необходима информация. Насърчавам сектора на автомобилния транспорт и националните органи да подкрепят тази дейност, като предоставят съответните данни за оценката. Заключенията от проучванията ще бъдат готови преди края на настоящата година. Ако е необходимо, Комисията ще упражни правото си да излезе с целево законодателно предложение преди двете разпоредби да влязат в сила." Това казва в изявление еврокомисарят Адина Вълян.

България ще атакува новите правила в Европейския съд

България ще атакува част от новите правила пред Европейския съд. Това ще стане в двумесечен срок от публикуването му в Официалния вестник на ЕС, заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков в изявление пред подбрани медии.

"Ще поискаме анулиране на част от разпоредбите на пакет за Мобилност I и в момента тече подготовка за това. Останалите държави членки ще имат възможността да се присъединят към нашата позиция, за да бъдем по-ефективни във воденето на делото", каза Желязков.

"Паралелно с подготовката на делото българската страна ще продължи да настоява до края на тази година, Европейската комисия да приключи с оценката на въздействие за последиците от връщането на превозното средство в осемседмичен период, както и прилагането на част от правилата за сухопътната част на комбинирания транспорт. Очакваме Комисията да изпълни ангажимента си и след оценката на въздействие, да внесе ново законодателно предложение, с което тези мерки и тези последици от предложението да бъдат анулирани", посочи министърът.

"Окончателно приетият пакет Мобилност I се отдалечава съществено от заложените цели и европейски ценности. Стана ясно, че идеята за правилното функциониране на Единния пазар и правната сигурност не са били сред съществените елементи, които се взимат под внимание при гласуването. Практическата недалновидност и неприложимост на част от разпоредбите, техният непропорционален и дискриминационен характер, както и настоящата пандемична обстановка не бяха взети предвид", каза още Желязков.

Министърът посочи, че с отнемане правото на водачите да избират мястото, където да ползват своята почивка се нарушава едно от основните права на ЕС - свободното движение на хора. Той каза още, че връщането на превозното средство в държавата по установяване влиза в колизия с прокламираните политики на ЕК и Съюза, и най-вече със зелената сделка.

Българските превозвачи са против задължителното прибиране на камионите на всеки 8 седмици. Аргументът им е, че това е противоречие с политиката по "Зеления пакт" на ЕС. Те са още против почивката на шофьорите да е извън кабината, като тази им позиция претърпя промяна по време на 3-годишната сага. Част от българските превозвачи са недоволни и от новите правила при каботажа, свързани с ограничаването на операциите.

В опит да отговорят на новите изисквания някои от големите български компании вече регистрираха свои фирми в западни държави, за да могат да продължат да работят.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес