Еврокомисията ще проверява френската държавна помощ за Алстом

Френският транспортно - енергиен гигант Алстом съобщи, че ще получи 300 милиона евро от правителството срещу почти една трета от акциите на компанията, в опит Алстом да бъде спасена от колапс.

Правителственото участие, което част от по-голям финансов пакет, беше потвърдено пред Европейската комисия от финансовия министър Франсис Мер.

Това предизвика незабавно предупреждение от Брюксел, че правителственото участие в операцията представлява "незаконна" държавна помощ.

Тази сутрин обаче Алстом, за която работят близо 75 000 души в Европа и която е една от водещите френски компании, обяви, че споразумението е постигнато.

Борсовата търговия с акциите на Алстом беше спряна в понеделник и стартира отново днес след обявяването на финансовия пакет за спасяване на компанията. През последната година акциите на Алстом загубиха 90 процента от стойността си.

Компанията преживява тежка финансова криза както заради сериозната конкуренция, така и заради излезлите наяве счетоводни проблеми в корабния ѝ бранш, което дискредитира мениджмънта.

Алстом днес подписа споразумение за финансиране на стойност 2,8 млрд. евро с повече от 30 банки - кредиторки, като то предвижда и увеличение на капитала ѝ с 600 млн. евро, в което френската държава ще участва наполовина.

След увеличението на капитала на групировката, френската държава ще стане най-големият акционер в нея с дял от 31,5 процента, като ще поеме ангажимент да не отстъпва дела си преди пълното стабилизиране на положението.

Алстом, която натрупа дългове от 3 млрд. евро, смята да пусне на пазара емисия от облигации, които ще се изплащат в акции. Емисията ще бъде на стойност 900 млн. евро, ще бъде отворена за нейните акционери, а падежът ѝ ще е след 5 години.

Алстом обяви също, че е получила нови банкови заеми в размер на 1,3 млрд. евро с падеж след 6 години, като държавата участва и в тях с 200 млн. евро.

Френското правителство вече помогна на Алстом, като гарантира, че държавната атомна електроцентрала Арева купува изпадналото в затруднение енергийно подразделение на компанията за 1 милиард евро, като оставя Алстом да се фокусира върху своите железопътни и корабни дейности.

Спасителната операция на френското правителство спрямо групировката обаче може да предизвика проблеми, тъй като Европейската комисия смята, че така се нарушават законите за конкуренцията в ЕС, които забраняват на страните - членки да наливат пари на данъкоплатците в закъсали компании.

Еврокомисарят по конкуренцията Марио Монти поиска от френския министър на финансите Франсис Мер да предостави подробности за държавната инвестиция в Алстом, които да бъдат проучени от комисията.

През последните месеци Алстом продаде ключови части от бизнеса си - включително този с индустриални турбини, в опит да редуцира дълговете си.

Групировката наскоро обяви и план за спиране на производството на влакове в завода си в Бирмингам, Великобритания, което означава съкращаване на 1 400 работни места.

За Алстом работят около 110 000 души по целия свят, от които 75 000 в Европа. Групировката произвежда енергийни турбини, трансмисии, кораби и френските високоскоростни влакове TGV.

Алстом изпитва сериозни затруднения от 1999 г. насам, когато придоби бизнеса с енергийни генератори на конкурентната ABB.

Решението на френското правителство за финансова подкрепа на Алстом бе посрещнато с критики от наблюдатели на пазара и бе определено като "де факто ренационализация".

"Това се разминава тотално с нещата, които правителството приказва, но не е изненадващо", заяви инвестиционен банкер пред Ройтерс.

"Това е огромна компания - и като брой заети, и като индустриални мощности - така че, тя е твърде голяма, за да бъде допуснато да фалира", посочи той.

Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?