Европейската комисия заплаши да спре окончателно парите по оперативна програма "Околна среда" (ОПОС). Причината е, че три месеца България не е отговорила на писмото на Брюксел от ноември какви мерки е предприела, за да подобри системите си за контрол при управлението на евросредствата по ОПОС.
Това е причината миналата седмица Брюксел да изпрати ново предупредително писмо, този път на български, с което уведомява властите, че може да спре окончателно плащанията по ОПОС. Това съобщи говорителката на Еврокомисията по въпросите на регионалната политика Ширин Уилър на пресконференция в Брюксел.
"Това означава, че технически в следващите месеци може да бъде взето решение за спиране на плащанията, ако няма задоволително решение по посочените от ЕК проблеми с оперативната програма. Те са свързани най-вече с тръжните процедури, контрола и управлението. Българските одитни власти признават съществуването им и в тяхно лице ние виждаме надежден орган, с който можем да работим", каза Уилър.
На въпрос чия е вината за слабостите в програмата Уилър отговори, че не трябва да се обвинява една или друга политическа партия, защото част от проблемните проекти са отпреди години, но други са по-скорошни. "Много е важно това да не се превръща в политически футбол", каза Уилър. Тя изрази надежда, че при адекватна реакция в следващите месеци проблемите може да бъдат решени и плащанията да бъдат възстановени.
Българската администрация не реагира на английски
Въпреки че министърът на околната среда Искра Михайлова многократно обеща, че до началото на февруари ще е ясна българската позиция и предприетите мерки по спрените плащания по ОПОС, такава официално все още не е представена в Брюксел, стана ясно от изявлението на Уилър.
Причината е, че първото предупредително писмо от ноември е било на английски и според тълкуванията на родната администрация ние не сме били длъжни да отговорим на него, разказаха източници на Министерството на околната среда пред Mediapool.
Принципно срокът за отговор на запитване от страна на ЕК обикновено е два месеца.
След като не е бил изпратен отговор на писмото на английски, миналата седмица е получено второ писмо от ЕК до българските власти, този път на български, като надеждата на Брюксел е да получат отговор поне на това писмо в срок от два месеца. Това означава, че до началото на април българските власти най-после трябва да вземат решение какво правят с финансовата корекция по ОПОС – плоска (процент от оспорваната сума) или за всеки отделен проект.
Последно на 7 февруари министърът на околната среда Искра Михайлова заяви, че се върви към плоска финансова корекция за плащанията в периода 2009-2012 г. По думите ѝ минималната санкция, която може да се очаква, е 40 млн. евро.
Говорителят на ЕК Ширин Уилър уточни, че засегнатата сума от спрените плащания възлиза на 182 млн. евро. Това са средствата, които Брюксел засега отказва да ни възстанови заради нарушения при търговете.
Тънката брюкселска линия
Временното спиране на средствата означава, че в срок от два месеца страната нарушител трябва да се поправи – т.е. да подобри системите си за контрол, като защити това аргументирано в ЕК. Окончателното спиране означава, че страната не е успяла да се поправи в този срок и за това парите се спират окончателно, докато се поправи.
Тъй като на първото писмо от ноември, което е на английски, българските власти не са реагирали по никакъв начин, то за това сега Брюксел плаши, но този път на български, вероятно за да бъде разбран правилно от правителство с окончателно спиране на парите, обясниха експерти пред Mediapool.
Ако българските власти обаче отново реагират неадекватно и наистина се стигне до окончателно спиране на плащанията по ОПОС, те могат да бъдат възстановени само с решение на колежа на комисарите. Това е значително по-дълга и сложна процедура, което може да постави под риск изпълнението на ОПОС и да натовари допълнително бюджета на страната.
От ноември Брюксел не възстановява пари по ОПОС, плаща се от бюджета
На практика от ноември ЕК не възстановява средства на България по ОПОС и плащанията по проектите стават изцяло с бюджетни средства.
Бавенето на отговора от българска страна означава, че скоро парите няма да бъдат възстановени. Първоначалните намерения бяха това да се случи през февруари -март по думите на екоминистъра Искра Михайлова.
По правилото n+2 за 2014 г. по ОПОС трябва да бъдат разплатени 426 млн. евро, за да няма загуба на средства в края на годината.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
4 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
GREEN GREEN CONSTITUTION OF HOME !
ЗЕЛЕНА КОНСТИТУЦИЯ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Проект на фонд. „ЕКОСАПИЕНС“, 3-та чернова – февруари 2014 г.
Въведение
Единствено една Зелена - Екологична Конституция може да постави началото на реално устойчиво развитие на България. Такава конституция отразява висшия авторитет на природата и осигурява законово жизненоважното й значение за обществото. Но природата не „свършва“ до националните граници и това е причината такова устойчиво териториално-социално устройство …
да се възприеме и узакони от всички страни и световни организации.
Зелената Конституция за България е диаметрално различна от досегашните, всички „забравящи” за най-важното – Природата! Затова, екологичната Конституция е най-естествено определящата за всички аспекти от живота в страната. При нея работата на Националния Парламент и на всички партии се „ограничава“ в намирането и въвеждането на най-добрите кратко, средно и дългосрочни еко-решения за индивида, семейството, фирмата, държавата, чрез универсални, опростени и ясни закони. Зелената Конституция на страната отменя сегашната – от „червено“ държавата минава „на Зелено“. Преразглеждането в екологична светлина на международните договори и ангажименти на страната, както и справедливото възмездие за всички ненаказани престъпления след ВСВ са част от важните първоначални актове на Зелената Конституция, която своевременно включва в законодателството препоръките на Директивите на ЕС, съобразени с националните особености.
Зелената Законодателна дейност се извършва от Национален Парламент, състоящ се от 99 постоянни и 100 привличани члена, избирани на задължителни електронни избори на всеки 5 години. Основният състав на Парламента определя статута на Президент, Премиер и Прокурор, както и статутът на Министерствата; основният състав определя аргументирано и частите от Директивите на ЕС, които следва да се включат в националното законодателство.
Разширеният състав на Парламента се свиква от Президента при съответна необходимост от вътрешно или външно естество. Членовете на разширения състав са от различни бизнеси, НПО, общини, професионални организации и медии, както и от доказани публични личности. Разширеният състав на Парламента от 199 члена определя динамичните права и задължения на министерствата, чрез допълнения към основните - ведомствените закони. Независимо от различната специфика на министерствата, всичките имат основни права и задължения по дейностите за опазване на околната среда и всички екосистеми и по измененията на климата, които стават все по-мащабни, чести и заплашителни.
Конституирането и действието на политическите партии в страната се извършва в ядрото на различните професионални гилдии и организации; те публично обновяват и обявяват своите платформи с цел убеждаване и привличане на избиратели. Финансирането на дейностите на всички политически партии е чрез своите членове и чрез приходи от техните публични изяви. Това е гаранцията за най-естествено оптимизиране на броя и качеството на политическите партии.
Основните принципи на Зелената Конституция се пренасят автоматически в Законодателството и в платформите на политическите партии, които, независимо от това, имат широко поле за публична индивидуалност.
Задължителното тук е предварителният „поглед“ през зелената призма на всички обществени отношения, на различните производства и услуги относно целият им жизнен цикъл, както и на препоръките от Директивите на ЕС. Това осигурява универсалност и дълготрайност на изготвяните закони, в които се изгражда устойчива основа чрез мерки по:
опазване на качеството и количеството и рационалното използване на природните ресурси;
рационално производство, съхранение и използване на/от динамичния моментен микс на източници на енергия;
максимална подготовка за смекчаване на последствията от природните катаклизми и за превенция на предизвиканите такива;
максимално ограничаване на производството на отпадъци и максималното им оползотворяване;
подходящо стимулиране на дейностите на еко институции, фирми, медии, организации и личности;
подходящо санкциониране на институции, фирми, медии, организации и личности с дейности, противни на горепосочените; получените средства се използват само за подпомагане на пазарното проникване на съществуващи и нови еко технологии и практики.
Главните зелени термини:
Зелена Конституция – законово устройство и практика, прилагаща жизненоважните природни ресурси и закономерности за благото на обществото;
Енергийна ефективност – енергията, необходима за професионално проектиране, изготвяне, действие и рециклиране на всички човешки дейности, изделия и услуги;
Изкопаеми ресурси и енергийни източници – тези от петрол, въглища, природен газ и ураний;
Възобновяеми ресурси и енергийни източници – тези от различните форми и състояния на води и биомаси и от Вятъра и Слънцето;
Енергиен микс – рационалното моментно съотношение и участие на различни / всички енергийни източници в енергийната система на страната;
Оползотворяване на отпадъци – цялостния комплекс от разделно събиране и рециклиране и 100 % остатъчно оползотворяване на всички видове отпадъци, вкл. и на строителните;
Зелена компонента – частта от всяко едно човешко действие, продукт и услуга с определено отношение и въздействие върху околната среда;
Кафява компонента – частта от всяко едно човешко действие, продукт и услуга, за проектирането, изготвянето, действието и рециклирането на които е използвана изкопаема енергия и ресурси; най-устойчивата превенция на форсмажорни енергийни, ресурсни и критични ситуации, предизвикани от Природата и от човешка грешка, недалновидност или престъпност, е акумулирането на средствата от кафявата компонента в целеви фонд за подпомагане на пазарното проникване и използване на съвременните енергийни, ресурсни, информационни и комуникационни технологии.
Основните зелени регулации
Към Чл. 1. Зелената Конституция стартира с изготвянето от Парламента на Национална доктрина и основни стратегии, необходими за осигуряване на действието й;
Към Чл. 1.1. Зелената Конституция оптимизира цялостния жизнен цикъл на извършваните взаимоотношения, изделия и услуги в страната чрез задълженията, произтичащи от предварителната оценка на съответната им зелена компонента.
Към Чл. 2. Всички национални министерства, определени от Конституцията, разполагат със съответните им основни -ведомствени закони, изясняващи размера, мястото и значението на зелената компонента за всички основни дейности на съответното министерство;
Към Чл. 2.1. Основните ведомствени закони на министерствата се прецизират от пълният състав на Парламента в съответни подведомствени, които заместват многобройни наредби, указания, правилници, разпоредби, укази, устави и т.п.. Подведомствените закони претворяват на национална почва указанията на Директивите на ЕС, те осигуряват и взаимодействието между всички министерства - на ежедневна база и особено във връзка с многобройните различни бедствия, катастрофи и катаклизми.
Към Чл.3. Всички спорове относно зелената компонента се решават във фаза проектиране от Министерството на екологията, съвместно със зелените партии и НПО и съответните органи на ЕС. Споровете относно следващите фази – изготвяне, действие и рециклиране се решават в съда.
Към Чл. 4. Независимата работа на четвъртата власт –медиите, се осигурява финансово от държавният бюджет, от законово определени отчисления от доходите на всички действащи монополи в страната и от приходи от различни зелени издания, реклами и демонстрации. „Добрата зелена новина“ заема централно място в ежедневните рекламни блокове на медиите, във връзка с огромния обем наша и чужда информация относно навлизащите модерни технологии във всяка една област, във всеки един аспект на живота. Задължително място в тази дейност ще имат постоянните информации относно максималната превенция на предизвиканите катастрофи, относно максималното смекчаване на разрушаващата сила на природните катаклизми. Зелените реклами обхващат и ежедневна информация за движението на свободните работни места във всичките области на страната.
Към Чл. 5. Измененията / поправките на Зелената Конституция се правят съвместно от пълните състави на Парламент, Президентство, Кабинет, Прокуратура и с представители на Университетите, Бизнеса, Медиите и Професионалните гилдии.
"...тълкуванията на родната администрация ние не сме били длъжни да отговорим на него...". Андрешко, Андрешко, докога ще си мислиш, че си най-хитрият???!!! Нация от прости и лукави селяци! Затова сме на това дередже!
На вежливото внимание на Министър Караджова
копие-Директор Банински-НП Пирин
относно-проект Тисата- Антилавинни системи-от фирма ТАС
Господа,
във връзка с официалното писмо"за евентуално спиране на парите по ОП Околна среда" един прост въпрос-СЧИТАТЕ ли че тоталното опорочаване по реализацията на горният проект е допринесъл за имиджа на България!?Един олигарх си назначава директор на ГЕРБ с мълчаливото съгласие на БСП и ДПС,за да прокара проект необходим за ПР,а на Концесионера!?..а всички останали …
по веригата от фирма ТАС-Газекс,през МОСРВ и тн дистрибутор от село Самоков.."спомагат"това да се случи за предОПРЕДЕЛЕНА фирма!?
Е,затова ще ни спират парите и колегите от ЕС-Брюксел ще ни атакуват за..КОРУПЦИЯ и КОНФЛИКТ на ИНТЕРЕСИ!!!
Камен Петров- 19.02.2013-когато изгонихме Борисов и Цветанов от властта с..камъни, ПОЗНАЙТЕ на кой идва ред, докато в тази опоскана държава не се въдвори ред!!!
Само да не си помислите нещо за Нона Караджова или за Иван Костов! Те не са взели и стотинка от съсипаните планини и плажове!