Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Евромониторинг откри руска пропаганда в "Пик", "Блиц" и други български сайтове

11 коментара
Евромониторинг откри руска пропаганда в "Пик", "Блиц" и други български сайтове

Европейската служба за външно действие, която е дипломатическото звено на ЕС, е открила статии с руска пропаганда в пет български сайта, сред които най-известните са близките до депутата Делян Пеевски "Пик" и "Блиц".

Това се разбира от новата база данни, публикувана във вторник, на проекта на екипа на Фредерика Могерини срещу руската дезинформация, стартиран през ноември 2015 г. и наречен "Дезинформационен преглед" (Disinformation Review).

Проектът вади на показ най-актуалните публикации в медиите, които са в духа на руската пропаганда, като не е задължително самите издания да са свързани с Кремъл или умишлено да са целели да дезинформират аудиторията си. Според сайта на проекта посоченото в базата данни не може да се смята за официална позиция на ЕС, защото статиите се докладват с помощта на широка мрежа от сътрудници. Досега инициативата е изобличила над 3300 статии на 18 езика.

Статиите, свързани с България в базата данни, към момента са общо 23, като част от тях са публикувани на чужди сайтове.

Част от засечените от проекта публикации в "Блиц" и "Пик" са още от края на 2015 г.

В статия на "Блиц" от края на 2015 г. например се твърди, че президентът Росен Плевнелиев няма да се кандидатира за втори мандат и е договорил с Ангела Меркел заминаването си като посланик в Германия. Според експертите по проекта на ЕСВД написаното е в отговор на дадено преди това интервю от Плевнелиев за британския "Индипендънт", в което той казва, че Русия планира хибридна война за дестабилизиране на Европа.

Статията на "Пик" преразказва телевизионно интервю на доц. Красен Станчев, който коментира според сайта, че Русия "си е търсила" инцидента със свалянето на нейния самолет от турските военновъздушни сили в края на 2015 г. Според анализа на европейските експерти обаче думите на Станчев в публикацията са силно изкривени и преувеличени, а той твърди единствено, че в Сирия Русия бомбандира позиции както на "Ислямска държава", така и на антиправителствените бунтовници.

Според базата данни на ЕСВД и двата случая са докладвани от журналиста Иво Инджев.

Според друга статия на "Блиц" "соросоиди готвят пуч" срещу новоизбрания президент Румен Радев в деня на встъпването му в длъжност.

Проектът на ЕСВД е квалифицирал като руска пропаганда и статия в сайт на френски интелектуалец от 2016 г, според която българският премиер Бойко Борисов е свързан с мафиотски босове и ръководи групировката СИК, като е помагал на ЦРУ да изнася наркотици за Либия, а България продължава да снабдява с оръжия и наркотици "Ал Кайда" и "Ислямска държава". Според базата данни на ЕСВД срещу Борисов действително има обвинения за връзки с организираната престъпност и за корупционни действия, но няма никакви доказателства, че ЦРУ е изнасяло наркотици за Либия или че България снабдява с оръжие "Ал Кайда" или "Ислямска държава".

Най-много пропагандни публикации в полза на Кремъл са открити в сайта "Бултаймс" (The Bulgarian Times), за чийто "действителен и реален собственик" се представя лице на име Крум Фильовски. Според една от статиите за честванията на 3 март на Шипка през 2016 г. България била поканила турския президент Реджеп Тайп Ердоган вместо руския президент Владимир Путин – информация, поместена впоследствие и в руския сайт pravda.ru, независимо че е опровергана категорично от българските власти.

Сред другите "новини" на "Бултаймс" са, че и в България ще се въведе "данък терор" подобно на Франция и че ЕС въвежда забрана за снежните човеци, защото те са бели и който не направи жълт и черен снежен човек до белия, ще бъде глобен с 5000 евро.

Според друга "култова" публикация на изданието еврокомисарят Йоханес Хан е казал, че България ще изчезне като нация до 40 години и ЕС трябва да претендира за суверенитет върху нейната територия.

Като пропагандна е оценена и публикация в изданието "19 минути" от края на 2016 г., според която Европейският парламент се готви да приеме резолюция, с която ще бъде забранена пропагандата на православието.

"Тази информация бе широко разпространена сред българските прокремълски издания. Споменатата резолюция цели да засили стратегическата комуникация на ЕС с цел да се противодейства на антиевропейската пропаганда на трети страни. В нея не се споменава думата "православие", изтъкват от ЕСВД.

Като руска пропаганда е оценена и статия от 19 март тази година на сайта на "Партия Кой", според която турската армия ще нападне България до няколко месеца.

Ключови думи

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Bлaдo
    #11

    ... точно това са и "медиите", които (кой знае защо...) наричат мИтюгЭЭстапото 'Сорос', а за фондациите на шАренкова и пЭЭфски рИвАт, че били 'мирикански'... ... а крепостните тролетарии (като долните два гризача) го повтарят ли повтарят...

  2. trezwomislesht
    #10

    Нищо не се казва за сайтовете и медиите бълващи американска пропаганда. Защо ли? Може би американците нямат такова звено? Може би не сме в сферата на интересите им? А може би няма медия, която да не ни залива с такава пропаганда и европейската служба го смята за нещо нормално. Нали все пак сме съюзници. Срещу кого?

  3. Територия на Мики Маус
    #9

    Пропагандна лъжа! Но не руска, а мириканска: http://www.vbox7.com/play:5e35079e18 Дарикнюз, ония, дето финансирани от Сорос, предаваха протестите 1997г! И за туй ли е виновен Путин?

  4. lili
    #8

    Какво следва от това? Какво трябва да става със сайтове, които сеят руска и антибългарска пропаганда и лъжи? Има ли някой предложения?!

  5. olele
    #7

    АХХАХААХАХАХХА ШОК!!!! ПИК, БЛИЦ , УИКЕНД, ШОК и ЛИЧНА ДРАМА!!!! яко пропаганда над замъглените от чувства тинейджърски мозъци

  6. Лизи Гугуткова
    #6

    Добро утро! Всички знаем собствениците им и кои им плащат. Дори нашите тролци не смеят да пишат тук

  7. Miau
    #5

    Много скоро МИРИКАНЦИТЕ ще нацелят тролската фабрика...коъй каквито търси и за каквото си плаче,ще то намери.

  8. Miau
    #4

    Това за снежниия човек, православието и друти подобни идиотии е на нивото на трола преслав/мики маус, илиев пешо,горскио, анита хегерланд И ПРОЧИЯ И МНОГОТОЧИЯ.Тези глупотивини от руски мозък съм имал честта да ги разкрия много отдавна, нали тук се разпространяваха същите идиотщини, как педофилията ще се легализира и други подобни.Само че в другите държави имат ИНСТИТУЦИИ за борба с троловете и руската пропаганда, а ние тук го прравим на добра воля.

  9. Територия на Мики Маус
    #3

    Либерастия! ЕС! Демокрация! НАТО! Медиите-частни! Реклaмният пазар-малък! Медиите-губещи! Хващат се като удавник за сламка за всеки спонсор! А който спoнсорира, той конторлира! Спонсори-от Изток и от Запад! И последната група медии-олигархичните. Те са собственост на олигарси и се финансират от % от корупцията и порциите, свързани с олигарха! На който не му демократичната харесва медийната среда в България, която будалка гражданите наред, да ходи в Северна Корея! Защото при демокрацията медиите са ЗАВИСИМИ! От едни или друг вътрешен или външен играч! Поутиците и бизнисмните не са по-различни от медиите!

  10. edin.drug
    #2

    "френският интелектуалец", за чийто сайт става дума е всъщност французин от арабски произход - Тиери Мейсан, който е член на крайно лява политическа партия и е написал безумна конспиративна книга за атентатите от 11/9. По-интересното е обаче, че в момента работи като кореспондент на руската медия Однако в Дамаск. Блиц и Пик си ги знаем, но защо няма статии от Гласове, който е направо на руска поръчка.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.