mediapool.bg Ти си това, което четеш

Евроорган се оплака на Борисов от два топ застрахователя

"ДаллБогг Живот и здраве“ и "Лев инс“ обвинени в некоректни практики по "Гражданска отговорност“ за чужбина
17:49 | 24 ноември 2017 | 0 коментара

Сигнал за некоректни практики на топ застрахователите "ДаллБогг Живот и Здраве“ и "Лев инс“ по отношение на задължителната застраховка "Гражданска отговорност“ е изпратен до Европейската комисия и премиера Бойко Борисов. Автор на писмото е Съветът на бюрата за автомобилно застраховане в ЕС.

Това се случва на фона на продължаващ натиск от страна на ЕК върху България да оправи проблемите във финансовия си сектор, дори и небанковия, който включва и застраховането. Това е и една от основните препоръки към страната за 2017 г.

За документа, с който Mediapool разполага, съобщиха в петък и в. "Капитал“ и сп. "Икономист“.

Основното оплакване в писмото от 10 ноември, изпратено до Европейската комисия, министър-председателя Бойко Борисов, финансовия министър Владислав Горанов, шефката на Комисията за финансов надзор (КФН) Карина Караиванова и др., е насочено към "ДаллБогг“. Твърди се, че компанията не е изплатила обезщетения по полици "Зелена карта“, които важат за пътуване в чужбина.

Системата "Зелена карта“ обхваща държавите от ЕС плюс още 19 страни. Когато български шофьор сключи "Гражданска отговорност“ с добавката "Зелена карта“, застрахователят трябва да покрие евентуални щети, нанесени по пътищата зад граница.

В писмото ЕК е информирана от Съвета на бюрата за евентуално неизпълнение от българска страна на евродирективата за автомобилното застраховане. Посочва се, че проблемът засяга дори продължаването на членството на България в системата "Зелена карта“, макар да става ясно, че до тази мярка би се стигнало в много краен случай.

В писмото се твърди, че през август 2017 г. кореспонденти на "ДаллБогг“ в чужбина са получили инструкции, ограничаващи преценката им дали да се изплащат обезщетения по полиците, а също и относно самия размер на компенсациите, които се плащат на потърпевши в чужбина. Освен това по същото време компанията била обявила над 800 сключени полици за невалидни.

Съветът на бюрата твърди, че е проверил, че компанията систематично отказва да потвърди застрахователното покритие по тези полици и предприема други действия, насочени към избягване или отлагане на компенсации за жертвите.

Има обвинения и към "Лев инс“, че нарушава правилата на "Зелената карта“.

Чрез тези практики двете компании увеличавали претенциите към Националното бюро "Зелена карта“ в България и застрашавали финансовата му стабилност. 
 
По последни данни на КФН "Лев инс“ е на първо място тази година по премиен приход по „Гражданска отговорност“, а "ДаллБогг Живот и здраве“ е на четвърта позиция. В последните години "ДаллБогг“, свързан с "Търговска лига“, направи завиден ръст на родния пазар благодарение на по-изгодните ценови условия за потребителите.

От писмото става ясно, че има опасност българското бюро "Зелена карта“ да се постави под наблюдение. Освен това може да се прибегне до задължително предоставяне на банкова гаранция от страна на бюрото, така че чуждите компании да са сигурни, че ще им бъдат компенсирани обезщетенията, които плащат от името на двата български застрахователя. Ако се стигне до такава гаранция, тя ще трябва да се поеме от всички български застрахователи, които предлагат "Гражданска отговорност“.

На този етап не е ясно какво смятат да правят по въпроса отговорните български институции.

Официалната позиция на КФН е, че става дума за спор между Националното бюро "Зелена карта“ и застрахователите. Надзорът твърди, че той си върши работата по отношение на платежоспособността и финансовото състояние на двете компании.

От бюрото пък твърдят пред "Капитал“, че са поставили двете компании в процедура по мониторинг.

Не се знае и какви действия ще предприеме Европейската комисия.

Що се отнася до двете засегнати компании, те твърдят, че няма проблем.

Официалната позиция на "ДаллБогг“ е, че става дума за клеветническа кампания и инсцениране на сигнал до ЕС с цел да се стресира България преди председателството на Съвета на ЕС. Няма неплатени обезщетения, има нормална комуникация с кореспонденти и национални бюра, твърди компанията. "Причини за ръста ни са високият професионализъм, извънредно стабилното финансово състояние и постигнатата блестяща репутация на модерен застраховател. Клиентите ни обичат“, се посочва още в позицията на компанията.

От "Лев инс“ пък посочват пред "Капитал“, че през годините са имали и негативен опит с кореспонденти в чужбина, поради което са прекратявали партньорството си с тях и дават конкретен пример с Италия, където са сменили кореспондента си. 

Още от Бизнес