Европа постепенно възобновява полетите, но идва нов облак

Европа постепенно възобновява полетите, но идва нов облак
Въздушният трафик в Европа, блокиран от пет дни заради исландския вулканичен облак, започна леко да се възстановява във вторник сутринта и от летищата в Париж, Мадрид, Амстердам и Франкфурт започнаха да излитат самолети. Голяма част от полетите обаче остават отменени.

Междувременно бе съобщено, че нов облак от вулканична пепел, породен от активността на вулкана Ейяфятлойокутл  в Исландия, през следващите 24 часа вероятно ще премине над южната част на Северно море, Британските острови, Дания, Скандинавия и евентуално северната част на Франция.

Въздушният трафик във Франция започна постепенно се възобновява, но очакваният нов облак принуди Бритиш еъруейз (British Airways) да анулира всички свои полети на къси и средни дестинации във вторник, а Норвегия затвори част от въздушното си пространство в югозападната част на страната.

От европейската агенция за въздушен контрол (Евроконтрол) обявиха, че около 10 000 от планираните общо 27 500 полета в Европа на 20 април ще бъдат осъществени.

След остри критики от страна на авиокомпаниите, които търпят огромни загуби и настояват за по-гъвкав режим на отваряне на въздушни коридори вместо пълна забрана за полети, транспортните министри от ЕС взеха решение за постепенно и контролирано отваряне на европейското въздушно пространство.

След заседанието в понеделник вечерта испанският транспортен министър Хосе Бланко заяви, че частичното възобновяване на въздушния трафик влиза в сила от вторник 6.00 ч. по Гринуич.

ЕС обособи три зони. Първата обхваща районите близо до източника на емисиите от вулканична пепел и в нея рестрикциите във въздухоплаването се запазват изцяло. Във втората попадат територии, в които ограниченията ще бъдат смекчени, а в третата - областите, в която не са необходими никакви ограничения.

Ясно заявихме, че сигурността е абсолютен приоритет и загрижеността за нея ще диктува решенията и през следващите дни, подчерта испанският министър от името на европейските си колеги.

Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА) настоя най-малкото за частично отваряне на европейското въздушно пространство и разкритикува ожесточено управлението на националните и европейските власти на кризата, предизвикана от облака вулканична пепел над континента.

Авиокомпаниите твърдят, че загубите им вече са стигнали 1 млрд. долара (740 млн. евро) в резултат на преустановените полети.

Еврокомисарят по транспорта Сим Калас отхвърли критиките. Обръщайки се към европейските депутати в Страсбург, той заяви, че всички решения са взети в съответствие с установите правила. Той заяви, че не може да става дума за произволни решения, тъй като на карта е поставен животът на хората.

Експертите смятат, че вулканът, който изригна миналата сряда за втори път този месец, е навлязъл в нова фаза и сега произвежда повече лава, отколкото пепел и прах.

От тази сутрин е отворено въздушното пространство в Австрия, Босна, България, Чехия, Дания, Италия, Литва, Латвия, Черна гора, Холандия, Норвегия, Полша, Румъния, Русия, Сърбия, Словакия (Летището в Братислава е затворено), Словения, Испания (17 летища са отворени), Швеция, Турция, Украйна.

Франция постепенно отворя отново летищата си и освободи коридори за полети. Авиокомпания Ер Франс (Air France) започва да възобновява анулираните си досега полети.

Авиокомпании летят по "правила за визуални полети"

В понеделник и вторник самолетите на германски авиокомпании летят, като използват вратичка в закона и заобиколят забраната за полети, твърди агенция ДПА.

Двете най-големи германски компании, Луфтханза и Еър Берлин, започнаха полети без пълната подкрепа на системите за наземен контрол, пише агенцията, цитирана от БТА. Еър Берлин е извършила в понеделник и през уикенда 104 полета при т .нар. правила за визуални полети - процедура, която е допустима само през светлата част на деня и по принцип се прилага главно за по-малки самолети.

Луфтханза също обяви, че 50 нейни самолета са излетели с общо 15 000 пътници по презокеански линии.

В случая с Еър Берлин реактивните пътнически самолети на компанията летели на височина до 3000 метра, като следели визуално за присъствието на други самолети. По принцип големите пътнически самолети се насочват от операторите в центровете за въздушно движение, които носят отговорност за избягване на сблъсквания във въздуха.

Според ДПА германските власти са позволили този тип полети.

От възможността да се използват визуални правила за полети се възползва и холандската авиокомпания Ка Ел Ем. Снощи три нейни самолета излетяха преди залез слънце от Амстердам за Ню Йорк, Кайро и Дубай.

Швейцария, твърди ДПА, умишлено обяви забрана за полети "с инструментално съдействие от земята", с което също остави на авиокомпаниите възможност да се възползват от визуалните правила.

Споделяне

Още по темата

Още от Европа