Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Европарите за възстановяване на София се орязват с 200 млн. лв.

Метрото все пак ще получи почти исканото финансиране, но не и проектите за канализацията на четири квартала

17 коментара
Европарите за възстановяване на София се орязват с 200 млн. лв.

София ще получи 200 млн. лв. по-малко от първоначално предвидените за нея безвъзмездни средства от националния план за възстановяване и устойчивост като средствата ще бъдат пренасочени към образование и здравеопазване в цялата страна. Това стана ясно след среща на вицепремиера Атанас Пеканов и кмета на столицата Йорданка Фандъкова, проведена по нейно искане заради изказванията му от последните дни, че европарите за Соифя трябва да бъдат намалени.

"Отворихме тази дискусия, защото е дългосрочно важна за развитието на България. Никога не сме поставяли под въпрос важността на софийското метро като водещ проект. Въпреки че сме убедени, че това не е най-правилният механизъм за финансиране на важни инфраструктурни проекти, в нито един момент не сме застрашавали метрото. Но намаляване на средствата за столицата трябва и ще има. По настоящите ни разчети е нужно намаляване на финансирането по плана с около 200 млн. лв. Правилно е тези пари да отидат за образование и здравеопазване на всички български граждани, а не само към отделни проекти в столицата", заяви във вторник вицепремиерът, цитиран от пресслужбата си.

Проектът е за разширение на третия лъч на метрото с още три станции от "Хаджи Димитър" до жк "Левски" и още шест – от ул. "Шипка" през "Слатина" и зала "Арена Армеец" до бул. "Цариградско шосе". Той бе вкаран при преработването на плана за възстановяване в края на януари 2021 г, когато стана ясно, че няма да получи еврофинансиране по новата европейска програма "Транспорт". Аргументът на Брюксел за отказ бе именно изискването за балансирано развитие на регионите в страната, а не значителни средства от еврофондовете за пореден път да се изливат в най-развития българския град за сметка на изоставащите. Така новите трасета на софийското метро влязоха в плана за възстановяване и устойчивост на ГЕРБ. Намерението бе да се искат от ЕК по плана за възстановяване 360 млн. лв. при обща стойност на проекта 763 млн. лв.

Въпреки аргументите на Пеканов срещу отпускането на толкова много безвъзмездни средства за столицата, все пак проектът на метрото най-вероятно ще бъде орязан минимално и на ЕК ще бъде предложено да даде 350 млн. лв., уточниха от офиса на Пеканов. Въпросните 200 млн. лв. за намаляване сигурно ще са от четирите проекта за изграждане на канализация в четири столични региона, който първоначално бе за 250 млн. лв.

"5%. Толкова се оказаха средствата в Плана за възстановяване и устойчивост, които са предвидени за конкретни проекти на София", оплака се след срещата си с Пеканов Йорданка Фандъкова във Фейсбук.

"Зад тези" 5% концентрация", стоят над 1.5 млн. граждани, които изпращат в държавната хазна 40% от данъчните приходи, които държавата събира. На фона на тази "концентрация" трябва да отчетем и фактът, че Столична община от години не получава т.нар. изравнителна субсидия – процент от данъците, които да се връщат от държавата в общинския бюджет", продължава да поддържа тя тезата си, че столичани трябва да вземат най-много от европейските средство.

"Да, София вече е икономически силен град и някои от нашите проекти, като този за метрото, не могат да получават пари от кохезионните фондове, те остават насочени напълно към по-бедните региони. Планът за възстановяване обаче е съвсем друг, нов механизъм. Неговата цел е да подпомогне държавите и градовете да се справят с последиците от пандемията и да развиват устойчиви и зелени политики. Проектът за метрото на София отговаря напълно на критериите за финансиране, каквато до момента беше и предварителната оценка на Комисията", обяснява Фандъкова.

Тя посочва, че в пет от 12-те одобрени до момента планове за възстановяване на държавите членки са заложени проекти за метро, включително и на столици. "Така твърденията, че столиците са богати и не трябва да бъдат финансирани са просто несъстоятелни и манипулативни. Зад тях вероятно стоят други цели, които не се наемам да коментирам", заявява столичният кмет.

"Заявих ясно, че София не моли за милостиня с това, че настоявам метрото да бъде включено в Плана с финансиране от 360 млн. лв. София има пълна готовност да започне строителството още тази есен и да осигури над 50% съфинансиране. Това като "малък" щрих са 400 млн. лв. собствено финансиране от общината, с което отговаряме на твърденията, че София не финансира проектите си и няма собствена финансова политика. Исканията на вицепремиера Пеканов за драстично увеличение на данъците на софиянци, няма да коментирам", продължава фейсбук постът на Фандъкова.

Тя допълва, че е била уверена от премиера Стефан Янев, че проектът за двете разширения на метрото остават в плана за възстановяване с вероятно "малко" намалени средства.

Пеканов отново коментира, че не е установен устойчив модел на финансиране на инфраструктурните проекти в София и до известна степен е научена да получава "безплатен обяд".

"Европейските институции от години ни казват, че това трябва да спре и че парите, които ни дават, трябва да отиват за сближаване, а не приоритетно за единствения ни район, който се справя малко по-добре. Съответно именно той трябва да търси по-добри и устойчиви модели да се финансира в по-голяма степен със собствени приходи", напомни тезата си вицепремиерът.

"Логиката на моята позиция по отношение на финансирането за столицата е чисто икономическа. Пет от шестте района на страната ни са сред най-бедните в цяла Европа. Районът на София не попада сред тях, а продължава да получава несъразмерно голяма част от средствата и парите ще бъдат намалени", коментира за пореден път Пеканов.

Според него и експертният му екип е сериозна грешка административното задържане на София в Югозападния район за планиране. Преобладаващата част от столиците в ЕС са отделени в самостоятелни икономически райони. Единствено България продължава да не следва този подход с цел да гарантира повече средства специално за столицата, посочи вицепремиерът.

Решението да не се извади област София от Югозападния район от предишното правителство за идния програмен период ни вещае съответно допълнителни проблеми и рискува парите за останалите населени места от Югозападния район, допълни той.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

17 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. SILENCE
    #17
    Отговор на коментар #13

    Продължаваш да тъпееш, а с твърдението за йордана направо изкърти мивката, МА!

  2. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #16
  3. levii
    #15

    Най- богатият град в България. Къде потъват парите. И тук ли мегаломански проекти за наши хора. Поне тротоарите оправете.

  4. brambar
    #14

    За малко лекторчето от Виена да сгази лука. Това момче става единствено за разтягане на локуми. Явно е размислило малко преди да направи сериозната глупост и да отреже парите за метрото. Ясно е, че метро по новата програма "транспорт" няма да има и ще са необходими средства от подобни на Плана за устойчивост програми. На никой не му пречи да си направи проект, да го одобри и изпълни. Например Варна, Бургас и Пловдив са идеални за градска железница. София също трябва да мисли в тази посока и то много, ама много сериозно. Крайно време е да се обяви война на КОЛИТЕ. Високи данъци и синя зона, за да може населението да ползва обществен,а не личен транспорт.

  5. анита хегерланд
    #13

    Тук коментарът е кой къде живее и кой колко плаща/получава. Истинският разговор е какво искат да изградят гражданите/селяните от изостаналите райони, с какъв бизнес ще се прехранват в бъдеще, какво образование им е нужно, за да го сторят. Трябва им конкретен план, който да бъде разискван. Йорданка Фандъкова се справя блестящо като кмет на столицата. Ако парите не достигат, то данъците ни, увеличени дори с 1 лв. ще дадат приход от почти 2 млн. лева. Метрото е зелена политика, която трябва да се използва. Около него трябва да се надградят икономиката, туризма, финансовите услуги, образователните услуги на София.

  6. Евроатлантизъмм
    #12

    Ама как така се орязват? Те не бяха ли на Борисов?

  7. Коментарът е изтрит в 22:14 на 29 юни 2021 от автора.
    #11
  8. Dante Alighieri
    #10

    На комплексираните текезесари, за които основен проблем са София и софиянци, искам да река само това: ако София не внасяше в държавната хазна 70% от собствените си генерирани печалби (точно така, дори е малко по-висок процента), досега да живеете в колиби от слама подобно на едни племена в централна Африка. Прочетете го пак и вникнете, белким ви се образува акъл и между ушите ви започне мисловен процес: София внася над 2/3 от печалбите си в общия бюджет, който основно отива извън нея, тоест при вас. И това не е фантастика, а неприятна реалност. Неприятна, защото един град произвежда над половината от БВП на държавата, което показва изключително лошото регионално управление.

  9. Dante Alighieri
    #9
    Отговор на коментар #8

    Ти си гений бре, как досега никой не се е сетил да обособи София като автономна област, извън бюджета на държавата, та останалата част от страната да цъфне?!

  10. Jack Daniels
    #8

    Още от комунистическо България има един голям проблем и той се казва София. Каквото и да се захване се прави в София а останалите градове и села "Кучетата ги яли". После се чудите защо е толкова пренаселена, токова мръсен е въздуха, и т.н. Да не говорим, че хиперцентрализацията е рай за корупцията.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.