Европейските фондове превключиха на автопилот

Служебният ресорен вицепремиер трябва да влезе с летящ старт в преговорите с ЕС

Томислав Дончев, Сн: БГНЕС

“В момента съм превключил системата на европейските фондове на автопилот и може да издържи няколко месеца в очакване на пилота, който да включи на правилния курс”. Това заяви за довиждане министърът по еврофондовете в оставка Томислав Дончев с уточнението, че влага положителен смисъл. Той си постави оценка “много добър” за свършеното през последните три години от него и екипа му.

Вицепремиерът по еврофондовете в служебния кабинет трябва да влезе с летящ старт в преговорите с Европейския съюз по бъдещия договор за партньорство, стана ясно още от думите на Дончев. За 15 март е била насрочена среща по техническите преговори с представители на Еврокомисията за какви политики ще се харчат договорените вече 14.5 млрд. евро през 2014-2020 г. Най-вероятно тя ще бъде отложена за 20 март, каза Дончев.

Тази годината е ключова за европейските фондове. Причината е, че от една страна приключва настоящият програмен период, а от друга се договоря новият договор за партньорство с ЕС и бъдещите оперативни програми. Правителството на ГЕРБ вече договори рамката от около 7 млрд. евро от структурните и кохезионния фонд и още 7.5 млрд. евро за фермери и селската програма.

На практика служебното правителство ще трябва да защитава българските интереси за какви политики да се похарчат тези пари. Планира се до средата на годината да е готов предварителният вариант на договора за партньорство и оперативните програми, а до края на годината те да бъдат внесени в Брюксел за одобрение, каза Томислав Дончев. Според него ако това се случи, още от средата на 2014 г. ще може да започнем да усвояваме парите по новия програмен период.

С доза благородна завист Дончев отбеляза, че на един вицепремиер по еврофондовете “определено ще му е по-лесно и ще има по-висок комфорт на работа”. Президентът Росен Плевнелиев вече обяви, че третият вицепремиер ще е за еврофондовете, “за да има силата и възможността не просто да се обяснява и координира, а да управлява и да изисква”.

Перманентен политически натиск

За да се довършат големите инфраструктурни проекти, започнати от правителството на ГЕРБ, ще е необходим “перманентен политически натиск”, смята Дончев. Причината според него е, че ако обичайните процедури за съгласуване на един проект между отделните министерства – като отчуждения, преминаване на подземна инфраструктура, изместване на електропроводи и т.н., стават за година, то при еврофондовете са нужни “необичайни срокове”, които отнемат три месеца.

Само с такива темпове на работа ще може да се постигне поставената цел от 65% усвояване на европейските пари в края на годината, смята министърът в оставка Дончев. Към 4 март нивото му е 36.1%, по данни на информационната система за еврофондовете ИСУН.

Томислав Дончев не смята, че е възможно следващите управляващи да променят приоритетите, които бяха маркирани от ГЕРБ при началото на преговорите с ЕК за следващия програмен период 2014-2020 г. По оперативна програма “Транспорт” това е довършването на магистрала “Струма” през Кресненското дефиле и магистрала “Хемус”. По отношение на тази програма “няма особена свобода за маневри” от следващите правителства, защото могат да се финансират проекти, които са част от европейските пътни коридори т.нар. TEN-T мрежа, смята Дончев.

Правителството на ГЕРБ обаче загърби жп проектите за сметка на пътните магистрали, а за Еврокомисията първи приоритет е железопътният пред шосейния транспорт като по-екологичен.

Според Дончев не може да се стигне и до промяна при водните проекти, защото “Брюксел не би го допуснал”. След тройната коалиция, която договори водни проекти на висока стойност за малките населени места, кабинетът на ГЕРБ промени тотално правилата на програмата като премина от конкурентен подбор на пряко договаряне. Около десетина договора с общини бяха прекратени, а на други стойността беше редуцирана. С цел да се подсигури необратимостта на процеса преди две седмици правителството в оставка взе решение с пари от бюджета да се поеме до 10% от наддоговорените по програма “Околна среда”.

В търсене на демаркационната линия

Все още обаче не са ясни разделителните линии между отделни програми, каза Дончев. Няма яснота за границата между програмите “Региони в растеж” и за селските райони, защото отворен стои въпросът за финансирането на селските територии в големите градове. В момента те не получават пари по нито една програма.

Прекалено много са неяснотите между “Конкурентоспособност”, “Човешки ресурси” и новата “Наука и иновации”. Проблем е по коя програма да се финансират иновациите. Според Томислав Дончев това трябва да стане по “Конкурентоспособност” на пазарен принцип.

Отворен остава въпросът и с т.нар. интегрирани териториални инвестиции, които ГЕРБ планираше да приложи за най-бедния регион в ЕС – Северозападния.

Бързо разплащане по европроектите

Другото голяма предизвикателство за бъдещия служебен вицепремиер ще бъде бързото разплащане по европейските програми. Заради дупката в евробюджета през последните години е необходимо България максимално рано да отправи исканията си за възстановяване на направените разходи, посочи Дончев. По думите му това трябва да се случи през пролетта, лятото до ранната есен, за да може средствата да бъдат върнати на страната ни в края на годината.

Според Дончев не трябва да се допуска забавяне на темпото, защото “България отчаяно се нуждае от инвестициите” от европейските фондове. В момента те са моторът на българската икономика и трябва да се възползваме от комулативния ефект от приключването на един програмен период и започването на новия, каза Дончев.

Споделяне
Още от Бизнес