Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Европейските летища ще работят по нови правила

1 коментар

Европейската комисия обяви всеобхватен пакет от мерки за увеличаване на капацитета, намаляване на закъсненията и подобряване на услугите по летищата в Европа, съобщиха от пресслужбата на ЕК. Мерките засягат качеството на услугите, предлагани на пътници и авиолинии преди излитане и след кацане (напр. регистрация, обработка на багаж, зареждане на гориво), прозрачността на решенията за летищния шум, както и ефективността на сложната система за разпределяне на слотовете за излитане и кацане.

 

“Европейските летища са изправени пред сериозен недостиг на капацитет. Ако искаме фирмите и гражданите да се възползват максимално от въздушната транспортна мрежа, трябва да действаме сега. 70% от всички закъснения на полети са причинени от проблеми на земята, а не във въздуха. Ако сегашните тенденции се запазят, 19 ключови европейски летища ще се пукат по шевовете до 2030г. Подобно натоварване може да доведе до закъснения на 50% от всички полети. Не може да става дума за запазване на статуквото на летищата в Европа. Световната конкуренция е безмилостна и ако не променим начина си на работа, можем да останем без работа.”, каза заместник-председателят на ЕК Сийм Калас, който отговаря за транспорта.

 

Пакетът се състои от резюме на политиката и три законодателни предложения — за слотовете (правата за кацане на определено летище), наземното обслужване и шума.

 

Слотове

 

Комисията предлага въвеждане на пазарни механизми за прозрачно търгуване със слотове между авиокомпаниите, както и мерки за гарантиране на максимално използване на наличния капацитет чрез вдигане на прага на правилото “използвай или губиш” от 80 на 85%.

 

Предложените мерки ще позволят поемането на още 24 милиона пътници до 2025 г. Мерките ще донесат 5 милиарда евро на европейската икономика и ще помогнат за създаване на 62 000 работни места през периода 2012-2025 г.

 

Пет европейски летища в момента работят при пълен капацитет: Дюселдорф, Франкфурт, Лондон Гетуик, Лондон Хийтроу, Милано Линате. Ако тенденциите се запазят, до 2030 г. броят им може да достигне 19 – в това число летището на Париж (Шарл дьо Гол), което ще повлияе сериозно върху закъсненията и задръстването.

 

Наземно обслужване

 

Комисията предлага мерки за подобряване на качеството и ефикасността на наземното обслужване по летищата.

 

Предлага се например увеличаване от два на три на минималния брой доставчици на наземни услуги, между които авиокомпаниите могат да избират в големите летища — за все още ограничени основни услуги като обработване на багажи, зареждане с гориво, товарни и пощенски услуги. Предлага се също държавите от ЕС да могат да засилят защитата на правата на работещите, позволявайки им да запазят текущите си условия на труд при поемане на договора им от нов доставчик. Това е от съществено значение за осигуряване на стабилността на работното място, необходима за поддържане на висококачествено обслужване в този сектор с висока интензивност на труда.

 

С предложенията се засилва ролята на летищата като “наземни координатори“, носещи цялостна отговорност за съгласуване на предлаганите от тях услуги. Летищата ще могат например да изискват от целия наземен персонал да спазва минимални стандарти за качество. Мерките целят също засилване на устойчивостта на летищата при големи смущения.

 

Шум

 

Комисията предлага повече прозрачност при процеса на определяне на шумови ограничения по летищата, както и да участва в този процес като надзорен орган. Не става въпрос за постигане на цели, а за вземане на решения. Комисията желае да има поглед върху процеса, без да отнема правото на държавите да вземат окончателното решение. С предложенията се актуализира действащото законодателство предвид развитието на технологиите, за да могат държавните органи по-лесно да изтеглят от употреба най-шумните самолети.

 

При решенията за ограничаване на нивата на шума трябва да се постигне равновесие между защитата на гражданите, живеещи в близост до летищата, и нуждите на самолетните пътници. Решенията трябва да се съобразяват с международните насоки в тази област (органа на ООН, Международната организация за гражданска авиация). Гражданите имат право да бъдат защитени от прекомерен шум от летищата, но трябва да се вземат предвид разходите, произтичащи от загубата на капацитет, и влиянието върху икономическия растеж на даден регион.

 

Предложенията на ЕК трябва да бъдат одобрени от Европейския парламент и правителствата на държавите от ЕС по процедурата за съвместно вземане на решение, преди да бъдат окончателно приети.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #1

    Те и сега самолетите ни минават над главите - през целия център на София на височина не повече от 100-150 м. Правилата за шума трябва да се спазват, а не да се мислят начини да се заобиколят някак официално.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.