Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Европейските средства в железницата зависят от преструктурирането

7 коментара
Европейските средства в железницата зависят от преструктурирането

Министерство на транспорта иска промяна на оперативна програма “Транспорт”, за да получи финансиране от Кохезионния европейски фонд и за подвижен железопътен състав. Това съобщи в петък министърът на транспорта Петър Мутафчиев на проведеното в Русе обсъждане за преструктуриране на двете железопътни дружества – БДЖ и “Железопътна инфраструктура”.  Той уточни, че преди 6 месеца е разбрал, че европейските средства могат да се отпускат не само за ремонт на инфраструктурата, но и за купуване на нови локомотиви и вагони, с които държавният превозвач да повиши конкурентноспособността си.

Българското правителство спази европейските изисквания, когато през 2001 г. раздели национална компания “БДЖ” на две дружества – превозвач и инфраструктура, каза новият генерален директор на “Железопътна инфраструктура” Антон Гинев. Пет години по-късно резултатите показват, че сме сбъркали нещо в модела, в противен случай задълженията на дружеството, което извършва превозите, нямаше да нараснат двойно, коментира той.

Новото групиране ще покаже откъде идват загубите

Целта на новото групиране на дейностите в двете компании е да се получи достоверна информация за движението на финансовите потоци вътре в дружествата и да се види какви са точно проблемите, които водят до загубите, заяви пред участниците в обсъждането Антон Гинев. Смисълът на новата реформа в “Железопътна инфраструктура” е да се изясни финансовата структура на елементите, които формират инфраструктурната такса, плащана от превозвачите за ползване на пътя. Таксата се формира от разходите по поддръжката на железния път, електроснабдяването и телекомуникационното обслужване на мрежата.

Повечето ръководители на звена, участващи в обсъждането, обясниха неофициално, че причината за “ремонта” в компаниите са предстоящите средства за сектора от проекти по Кохезионния фонд. Експерти твърдяха, че от Брюксел не харесали начина, по който се разпределят бюджетните средства в системата.

Преструктурирането на БДЖ и “Железопътна инфраструктура” е изцяло в съответствие с европейските директиви, потвърди изпълнителният директор на БДЖ Олег Петков. Това е прагматичен подход и се прави по изискване на ЕС, уточни той.

При подготовката на бюджета за следващата година срещнахме много затруднения да мотивираме пред Министерство на финансите искането си за разходите, които правим, уточни Олег Петков.  Именно затова е необходимо отделните звена които ще обособят да си разделят активите, които стопанисват и да се обособят счетоводно като отделни структури. 

Председателят на управителния съвет на “Железопътна инфраструктура” Атанас Тонев предложи кредитите, които се теглят за закупуване на подвижен състав или ремонт на жп пътя да се плащат от съответните поделения, които ще ги стопанисват. Когато се купят нови локомотиви, то е редно локомотивното стопанство, към което те ще се зачислят,  да погасява вноските, каза Тонев. Според него по този начин ръководствата на поделенията ще бъдат стимулирани, да правят по-добре плана за експлоатация на машините, с които разполагат.

30 млн. лв. за изработване на проекти

В бюджета за следващата година са планирани 30 млн.лв. за изработване на проекти, с които да се кандидатства за пари от европейските фондове, каза Атанас Тонев.  По думите му усвояването на тези средства също ще се окаже голям проблем, защото след разформироването на големите проектантски държавни организации, в момента по проектите работят скромни колективи от по двама –трима души.

Той препоръча към шефа на жп инфраструктурата по най-бърз начин да сформира технико-икономически съвет, който да помогне за подготвяне на качествени проекти.

Действително имаме проблем с административния капацитет за подготовка на проекти по европейските програми, призна министър Петър Мутафчиев. Според него българските проектанти в областта на железопътното проектиране няма да успеят да се справят сами и ще се привличат чужди специалисти.

Освен това държавата ще трябва да осигури и много средства за съфинансиране на тези проекти, коментира Мутафчиев. Той уточни, че съфинансирането варира от 15 до 25 процента от 800 млн.евро. В сумата не е включен ДДС, който също трябва да се осигури от българската страна, каза транспортният министър.

Близо 50 на сто от администрацията на железницата ще трябва да работи по европейските проекти през следващите години, съобщи генералният директор на “Железопътна инфраструктура” Антон Гинев.

След обсъждането на концепцията, министър Петър Мутафчиев подписа заповед, да започне работата за постепенното въвеждане на структурните реформи.

До средата на седмицата работната група по преструктурирането ще приема предложения за промяна на заложените мерки. До средата на декември ще се инвентаризират активите на двете железопътни дружества.

До седмица Мутафчиев вади имотите за приватизация

Министър Мутафчиев съобщи, че през следващата седмица ще внесе в Министерски съвет предложението със списъка на неоперативните имоти на двете дружества, които ще се предложат за продажба. Той уточни, че с постъпилите средства ще се изчистят натрупаните от дружествата задължения.

Предложението на Мутафчиев е имотите да се продават от дружествата, за да останат при тях приходите.

Министърът държи това да стане чрез търг, за да се получи максимално висока цена за имотите.

Според предварителния план за провеждане на структурната реформа в двете жп компании, до края на декември трябва да се подготви пълен опис на активите, с които разполагат. До юни 2007 г. тези активи трябва да се разпределят между новосъздадените обединения.

До средата на февруари трябва да приключи счетоводното разделяне между поделенията, а до края на март да е готова и вътрешнонормативната им уредба.

Според новия план на регионално ниво ще се обособят три жп района – София, Пловдив и Горна Оряховица. Софийският регион ще обслужва цялата западна част на страната, Горна Оряховица североизточния и централния север район. Пловдив ще отговаря за развитието на централния южен и югоизточния район.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Irishman
    #8

    Samo napred s BDZ, do 100% pobeda.A inacha sa 100%disaster i si go zaslujavat!

  2. SS
    #6

    ДО ЧИЧКО - ТОМОВАТА КОЛИБА - Умната Автор: SS Получено на: 24 Ноември 2006 23:39 ДО ЧИЧКО - ТОМОВАТА КОЛИБА - Умната Томчо, всеки има право на глас и да си пише, както ти фускаш с газо си - Привети - САЩ -------------------------- НЕ СЕ ДРАЗНИ И НЕ СЕ ПРАЗНИ ЗАЩОТО СИ ЗАБРАВЯШ РЕПЛИКАТА ----------------До "Тангра-МАЙНА",освен че съм учил най-трудният изпит по БКП, който го взех въ Висшия Минно Геоложки Институт, Аз съм учил и ДЕСЕТО-БОЙ , това беше много труден изпит, особено СТОЕНЕТО НА ЧЕЛНА

  3. Turkish ot Istanbul
    #5

    БДЖ живееше в благодарение на строителни войски(т.е.турците),които бяха малтретирани като роби,работещи по 2 години сутрин от 05.00 до 22.00 вечерта...Освен това политиките на комунистите бяха за ограничаване на автомобилите(10 год.вноска!)БДЖ едва ли ще се спаси...

  4. jepeec
    #4

    ne e v temata dragi lider,a i veche si imame chudesnata patriotichna Ataka.gerb neka se vurne pri simeon,a borisov neka si gleda poluuspeshnata rabota. nas ni e grija za BDJ-da si vurne avtoriteta ,koito imashe ot 1930 do 1980 godina!

  5. jepeec
    #3

    iska se izkliuchitelen kontrol i v sushtoto vreme dobur rezultat pri privatizaciite na okolo garovite i okolo zavodskite imoti naa BDJ.te sa mnogo apetitni,neokapitalistite sa mnogo alchni i kontrolut dosega e bil mnogo slab{pomnete gad zeevi, ivan kostov i mister 10% drugaria brat gospodin aleksandur bojkov}!!!USPEH ministre!

  6. марко
    #2

    Какви проекти - то половината началници в ЖП-то не са виждали що е проект, смешна картинка. Още по тъпото е че кадърните младежи отдавна напуснаха БДЖ и сега си вадят хляба другаде, в БДЖ останаха само некадърниците и любовниците на шефовете !

  7. ss
    #1

    samo i edinstveno v obshtestvo.net shte nauchite koi shte bude lidera na partiata na Boiko Borisov

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.