Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Еврорегулатор откри непрозрачност и крос-субсидиране в тарифите на "Булгартрансгаз"

3 коментара
Еврорегулатор откри непрозрачност и крос-субсидиране в тарифите на "Булгартрансгаз"

Агенцията на европейските енергийни регулатори (Agency of the cooperation of energy regulators - ACER) критикува българския държавен газов оператор "Булгартрансгаз" за това, че е изключил от тарифния си модел за 2020/2021 г. дългосрочните договори за транзит на руски газ и че едни такси за ползване на мрежата му са много по-високи от другите, което води до кръстосано субсидиране. Това се посочва в доклад на ACER, публикуван на 16 декември 2020 г.

Документът е изпратен до "Булгартрансгаз" и до Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР). От тях се искат повече обяснения по тарифния модел, за който агенцията отбелязва още, че не е съвместим с препоръките на мрежовия код за структурата на преносните тарифи за газ. Причината е, че ползвателите на мрежата на "Булгартрансгаз" не могат да изготвят или прогнозират реферетни цени на базата на представените документи. Информацията не е представена прозрачно и не може да се каже, че одобреният от КЕВР тарифен модел е резултат от достатъчни публични консултации.

Анализът на АСЕR показва високо ниво на кръстосано субсидиране в полза на потребителите на вътрешната преносна мрежа за сметка на тези на транзитната.

Просто казано – ползвателите на транзитната плащат повече от клиентите на вътрешната мрежа.

Агенцията на европейските енергийни регулатори открива, че тарифният модел прави по-евтини повечето входни точки от чуждите мрежи, докато например изходната връзка към Гърция на пункта Кулата/Сидирокастро е значително по-скъпа – с 86 процента.

Отбелязано е още, че входната точка на "Балкански поток" от Турция - Странджа/Малкочлар и изходната към Сърбия - Киреево/Зайчар, струват съответно с около 30 и 60 процента повече. Изходите от вътрешната мрежа пък са с близо 120 процента по-скъпи и реално те запазват стабилни таксите си. Промените при тях са минимални. Агенцията изразява разбиране, че този модел може да привлече допълнително газ на българския пазар при наличен капацитет и благоприятни цени, но все пак настоява той да бъде защитен с повече данни.

"Булгартрансгаз" посочва в обясненията си до ACER, че всичко това се дължи на сложността на мрежата му, която е съставена от две вътрешно свързани, но исторически отделни системи – преносната и транзитната. Различната стойност на активите се дължи на свързаността им в различни секции на мрежата, твърди българският газов оператор.

"Булгартрансгаз" има национална преносна и транзитна система, чиято обща дължина е 2788 км, оформена като кръг с разклонения. Голяма част от потребителите са директно свързани към преносната мрежа.

Вътрешната врежа може да транспортира 78 тераватчаса, но в последните години е използван по-малко от половината ѝ капацитет, посочва ACER..

Транзитната мрежа е с мощност от 188 Tвтч и е резервирана още през 1998 г. по договор с "Газпром", който ще действа до 2030 г. Системата разполага с осем компресорни станции с обща мощност от 281 МВ.

Агенцията също отбелязва, че тарифният модел на "Булгартрансгаз" предполага газовите потоци да минават от вътрешните газопроводи до всяка изходна точка на системата. Така се миксират вътрешната и транзитната мрежа, което допринася за кръстосаното субсидиране, пише в доклада на ACER. Документът настоява за пълна прозрачност за ефекта на дългосрочните договори за пренос на газ върху таксите на "Булгартрансгаз". Иска се и информация дали цените на таксите са по-високи или по-ниски от направените от оператора разходи при преноса. Причината е, че дългосрочните договори са изключени от тарифния модел и покриват само 29 на сто от разрешените такси на "Булгартрансгаз". Изглежда, че дългосрочните договори създават дискриминация спрямо техните контрагенти и другите потребители, а 41% от пренесените от "Булгартрансгаз" количества газ са към други преносни системи, посочват още от агенцията.

Според нея общият подход към таксите, без да е базиран на пренесения газ, не е прозрачен и трябва да се прекрати до края на регулаторния период. От КЕВР се настоява да изясни взаимодействието на дългосрочните договори с избрания тарифен модел и дали той е съвместим с изискванията на мрежовия код.

ACER настоява за повече прозрачност, за да могат потребителите на мрежата да си правят по-добре сметките. В момента се дава частична информация за първата регулаторна година, при това капацитетите и тарифите за всяка точка на мрежата са представени усреднено. Искат се и подробности за комбинирането на точки на свързване и изясняване на разходите на оператора като например за поддръжка на газопровода, за измерване на пренесените количества и други.

"Булгартрансгаз" ще защити тарифния си модел, защото той отговаря на интересите на българските потребители", заяви пред Mediapool изпълнителният директор на газовия оператор Владимир Малинов.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Един препатил
    #3

    Не е ли малко странно след 14 години членство в ЕС и 12 години управление на Гражданите за Европейско Развитите на България държавното предприятие "Булгртрансгаз" да не спазва европейските правила? Не показва ли това, че е крайно време "гражданите" да хващат пътя? За сведение на изпращачите отпътуването ще се състои на 4-април.

  2. Skobelev
    #2

    Печелите "златна кратуна" за заглавие, нелеп тюрлюгювеч от безсмислени думички. За статията да не говорим, писана като от третокласник, който няма представа за какво говори.

  3. Машина
    #1

    Ми нали така искаме - руснаците да плащат повече, а българските клиенти по-малко за транзит. Сега ще ни накарат или да си плащаме като руснаци или руснаците да си плащат като българи.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.