Евростат “пусна” концесията на автомагистрала “Тракия”

Евростат “пусна” концесията на автомагистрала “Тракия”

Статистическият департамент на Европейската комисия Евростат не е открил неправомерна държавна помощ в предоставения от България концесионен договор за магистралната отсечка от Калотина до Бургас, съобщи в петък премиерът Сергей Станишев. Той преряза лентата на близо 24-километровия участък между Оризово и Стара Загора.

Становището на Евростат е получено във финансовото министерство още в края на септември. Според европейската статистическа агенция рисковете в договора са правилно разпределени, така както са разписани в европейските стандарти. Строителният риск и рискът за наличност се поемат изцяло от концесионера. Трите португалски и двете български фирми - “МСФ”(MSF), “Групо Лена” (Grupo Lena),“Сомаг” (Somague), “Автомагистрали” и “Техноекспортстрой” ще носят пълната отговорност за организацията и безопасното извършване на строителните дейности. Рискът за търсенето на услугата, т.е. възможността транспортните средства, които ще минават по магистралната отсечка, да намалеят под определената в договора норма – 13 хиляди автомобила на денонощие, ще се поделя между държавата и дружеството концесионер “Магистрала Тракия” АД. При драстично намаление на трафика по платената отсечка държавата ще компенсира недостига на концесионерите, докато те погасят заема за строителството на пътя, а не до изтичане на концесионния договор.

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов уточни, че в тримесечен срок от влизане в сила на концесионния договор, “Магистрала Тракия” трябва да осигури финансирането на строителството.

Едуардо Коинбра, представител на португалските компании в дружеството концесионер, коментира, че ще продължат по реализацията на проекта след полученото положително становище от Евростат.

Според запознати, въпросът с осигуряването на банки, които да се съгласят да финансират магистралата без държавни гаранции, е много сериозен. В началото на май агенция  “Томсън файненшъл” обяви, че португалската банка “Банко Ешпирито Санто” (Banco Espirito Santo SA) и швейцарската  “Ю Би Ес” (UBS AG) ще финансират строителството на пътя. Защото едната банка партньор при първото подписване на концесионния договор от правителството на НДСВ - “Креди Суис” (Credit Suisse), по все още неофициална информация се е отказала да участва при променените параметри на договора.

През изминалата седмица двете банки “Ю Би Ес” и “Креди Суис” обявиха, че са сериозно засегнати от световната ипотечна криза.

Още по темата
Още от Бизнес

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: