Сериозното замърсяване на въздуха в последните три дни и негативната обществена реакция заради липсата на адекватни действия от страна на Столичната община накараха местната власт да задейства най-сериозната си мярка за борба с мръсния въздух. Във вторник в градския транспорт на града се пътува с т.нар. "зелен билет". Той дава възможност всички линии на обществения транспорт, включително и метрото, да се ползват срещу 1 лев за целия ден.
Разкриват се и временни паркинги покрай някои от станциите на метрото, където хората да оставят колите си и след това да вземат подземната железница.
Целта е хората да не използват личните си автомобили или таксита, за да се придвижват из града. Така от местната власт се надяват да се намали концентрацията на фини прахови частици във въздуха, която в последните три дни беше опасно висока.
В понеделник концентрациите на прахови частици в София са били между 4 и 5 пъти над нормата, показват официалните данни на Изпълнителната агенция по околна среда, която ги публикува с ден закъснение.
Във вторник замърсяването на въздуха продължи. Данните, публикувани на сайта на общината, показват часови превишения между 2 и 4 пъти над нормата, въпреки че прогнозата на НИМХ за този ден е концентрацията на прахови частици да остане в допустимите граници с изключение на станцията в "Дружба". За сряда прогнозата на института е, че няма да има прекомерно замърсяване.
До 12.30 часа от Центъра за градска мобилност отчетоха около 40 000 продадени евтини билети за пътуване. Броят им надминава обичайното еднодневно потребление на еднократни билети за градския транспорт. Обикновено за цял ден се продавали около 37 000 билета от по 1.60 лева.
Седем пъти повече са продадените дневни карти през сайта за електронни карти и билети sofia.mpass.bg. До обяд през него са купени 700 "зелени билети" за 1 лев.
Най-много са продажбите на касите на метрото – 23 000 броя, в автобусите – 5200. На пунктовете на ЦГМ са закупени около 5600 като за сравнение през делничен ден броят на продадените билети за еднократно пътуване са 3300.
Първият път, когато се въведе мярката "зелен билет" - през миналата зима, бяха продадени 24 259 броя. Тогава мярката беше задействана в почивен ден.
За осигуряването на повече места за паркиране, крайните десни ленти на улиците и булевардите в района на някои от станциите и спирките ще се превърнат в паркинги. Става въпрос за основни входно-изходни артерии на града. Извънредно може да се паркира на бул. "Александър Малинов" при метростанциите "А. Т. Балан" и "Бизнес парк София". За паркинг се ползва и дясната лента на бул."България" между булевардите "Т. Каблешков" и "Гоце Делчев", откъдето може да се хване трамвай за центъра. Може да се паркира и на бул."Цветан Лазаров" и бул. "Кръстьо Пастухов" при метростанция "Дружба“, на бул."Ботевградско шосе" при спирката на трамвай №22, на бул."Царица Йоана" при местростанция "Люлин", на бул."Панчо Владигеров" при метростанциите "Сливница" и "Западен парк".
Използването на уличните платна за паркиране също е част от мерките при сериозно замърсяване, одобрени от общинския съвет. Стесняването на основни булеварди обаче може да доведе до задръствания, които също допринасят за замърсяването, тъй като колите работят на място.
От общината обявиха също, че продължават и проверките на пунктове за вторични суровини, автокъщи, строителни обекти за нерегламентирано изгаряне на отпадъци, както и проверки за горене на отпадъци на открито в кварталите с най-много сигнали.
"По препоръка на пулмолозите призоваваме хора с хронични респираторни и сърдечно-съдови заболявания да избягват продължителен престой навън, а директорите на училища и детски градини да не провеждат занятия на открито", съобщиха от общината. В списъка с препоръки е и носенето на плътен шал при излизане навън. Шофьорите са призовани да не оставят автомобилите си с включен двигател, когато не са в движение.
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
3 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
при такава пикова ситуация на замърсен въздух градският транспорт трябва да е безплаътен и движението на лични превозни средства ограничено,ане зелен билет за левче
https://kafeneto.wordpress.com/
Evgueni Daiinov:
Става все по-очевидно, че разнообразните недоразумения, които ни причинява властта, се дължат на една основна причина. Не, не е само до алчност, морална нечистоплътност или природна глупост. Просто не са разбрали, че вече е XXI век. Живеят с по един-два века назад.
Каква е разликата ли?
В XXI век през последните седмици аз гледам разпродажби на соларни панели. Стигам до извода, че догодина по това време за около 5000 лева (цената на стара кола) …
ще мога, с наличната ми фотоволтаична система, да кача капацитета от 5 киловата на 10. И завинаги да се откача от ЕРП-то.
Искам ток – правя си го сам. Като онова с кравата: имам си такава – пия мляко. След още пет години цената ще е наполовина и всеки човек на приличен трудов договор ще може да си произвежда семейния ток.
Ако слушате властта обаче, след пет години ще сме не в 2023-та, а в най-добрия случай нейде около 1953 г. Ще строим АЕЦ по технологии, за последен път били „нови“, когато съм тръгвал в първи клас. Едни десетина милиарда ще трябва да бъдат гръмнати в това „мирният атом“ да ти пържи яйца вкъщи.
Пак според обитателите на ХХ век голям удар ще е да заложим на руския газ. Да инвестираме към два милиарда в нова газопреносна мрежа за газа на „Газпром“. Срещу което да получаваме към 1 процент възвръщаемост годишно. И така да изплатим инвестицията през XXII век, когато за фосилните енергии децата ще учат в учебниците по история.
Да направим сметки на око. АЕЦ нова газопреносна мрежа = 12 милиарда харч за „енергия“. Делим на три милиона домакинства = 4000 лева на домакинство. След пет години с толкова пари всяко домакинство ще може да си инсталира система за соларен ток с мощност между 5 и 10 киловата (в зависимост от бързината на развитие на техниката).
Инвестициите в АЕЦ и в нова газопреносна мрежа няма да се изплатят никога. Същите инвестиции в модерна енергия ще се изплатят за 5-6 години. Кое е по-ефективно?
Това моето обаче е мислене, характерно за XXI век. А нашите управници живеят в ХХ, и то в социалистическия му вариант.
А някои не са напуснали дори XIX век. От оня ден всички управници – и сегашни, и доскорошни – са се подредили в единен строй и скандират: „Искаме си ТЕЦ-а с лигнитните въглища! Искаме си и лигнитните въглища!“
Това не е дори ХХ век. Това е вече 1853 г., макар опакована в термините на XXI век: „Ние сме за екологията и чистия въздух и затова си искаме лигнитния ТЕЦ и лигнитните въглища!“ Няма логика? Няма. А има ли логика тялото ти да се намира в XXI век, а главата ти да е останала в XIX?
Много добре помня как в шести клас учителката по география ни обясняваше, че лигнитните въглища са най-некачествените възможни. „По-скоро кал, отколкото въглища“, казваше. И днес, през 2018 г., ние пазим правото си да правим ток от кал? И това го говорят хора, които все пак всеки ден ползват технологиите на XXI век, като например смартфоните си…
Ама да имало било миньори… И аз искам да има машинописки, ама няма. Вече няма. Имаше. Изчезнаха обаче, защото дойде XXI век. Изчезнаха и телефонистките. И словослагателите. И калайджиите. И джамалджиите. И точиларите. И каруцарите. И огнярите в парните локомотиви. И производителите на манивели. И още куп професии, в които работеха стотици хиляди.
Това е положението. Всичко тече, всичко се променя. Който не ще да се променя – се удавя.
Не успях да намеря данни колко миньори има в България в момента. В Британия обаче преди век са били малко под милион и двеста хиляди, а днес – малко под десет хиляди. Спад на заетостта от 12 пъти.
И? Англичаните са станали по-бедни? Останали са без ток?
А германците пък затварят ТЕЦ-овете си, които работят на лигнитни въглища. Защото си нямат миньори? Напротив, имат си – в лигнитната индустрия са към 20-ина хиляди. Имат си обаче и приоритети, характерни за XXI век. Като например да не дишат фини прахови частици и да не затоплят природната среда, за да могат в нея да живеят и децата им.
У нас не сме германци, нито дори англичани. Затова управляващите ни пробутват следната басня:
„Икономиката расте и нуждата от електричество ще расте също. Трябват ни и стари и нови мощности – големи…“
Икономиката расте и нуждата от ток също? Я да видим. Между 1985 и 2005 година британската икономика нараства около три пъти. За същото време консумацията на ток в тази икономика е нарастнала… с една осма.
Така е в XXI век. Произвеждаш все повече, но за единица произведено харчиш все по-малко ток. В ХХ век – и особено при социализма – не беше така. Сега е. Свиквайте.
Ако наклонността на нашите управници да живеят един-два века назад е просто плод на незнание – има начини това да бъде преодоляно с кратки ограмотителни курсове. Ами ако е плод на нещо друго? Природната глупост например е нелечима; ще трябва да ги сменяме с нови модели. А ако нещата опират до тежка зависимост от свои олигарси или от чужди държави – това е вече подсъдно.
Само да не се окаже, докато ние се чудим дали да ги обучаваме, сменяме или съдим – те да ни извъртят обичайния номер. Да спретнат посред зима режим на тока, за да ни пробутат руските атомни бойлери, калните тецове и „Бойкова (газова) бара“.
Всъщност, май вече започват…
Късно е либе за китка. Първо общината не трябваше да вдига цената на превоз с публичния транспорт. Един лев беше добра цена. Но лакомията на общината и изяде главата. Буферните паркинги към крайните станции на метрото трябваше въобще да са безплатни. Десните ленти на широки булеварди трябваше да са достъпни паркинги. "Трябваше" е ключовата дума. Сега е късно за човек да се ориентира, къде би могъл да паркира, за да си свърши работата. И тъй като работата му е важна, последното, с което ще се занимава е мръсния въздух.