Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Евтини полети и онлайн резервации превръщат България в целогодишна дестинация

3 коментара
Снимка: БГНЕС

Кратки почивки в комбинация с нискотарифни самолетни полети и онлайн резервации – това е новият тренд в туризма, който носи успех и прави една дестинация все по-разпознаваема на световната карта. България трябва да направи всичко възможно да не изпусне вълната и засега се справя добре, но са нужни още усилия от страна на бранша и държавата, за да се превърне страната ни в целогодишна туристическа дестинация.

Това стана ясно по време на форум в рамките на международна туристическа борса "Ваканция/Спа ЕКСПО" в София. В него участваха министърът на туризма Стела Балтова и представители на туристическия бранш.

С поглед към уикенд почивките

Кратките пътувания са една реална възможност страната ни да работи за постигането на дългосрочната си цел – да се превърне в целогодишно посещавана дестинация, смята Балтова.

Димитър Попов, член на Управителния съвет на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА), коментира, че в условията на все по-широкото навлизане на нискотарифните авиокомпании в България е необходим по-обстоен анализ на възможностите за уикенд туризъм, сити брейкс и едно ново понятие, появило се през този зимен сезон - уикенд ски.

Тази услуга се предлага от няколко нискобюджетни авикомпании заедно с туристически оператор. Тя е широко разпространена на най-богатите пазари – британския и германския, а пътуванията са насочени основно към Италия и Испания.

За развитието и създаването на общ туристически продукт са необходими общи усилия на общините, туристическите сдружения, летищата и авиокомпаниите, коментира Деница Милосавлевиеч, маркетинг експерт бизнес развитие в оператора на летищата Варна и Бургас "Фрапорт туин стар еърпорт мендижмънт".

Според Стела Балтова, страната ни има алтернативни форми на туризъм извън активните сезони като културен, СПА и еко, приключенски туризъм, ученически ваканции, предпразнични кампании, с които може да привлича туристи за уикенд почивки.

Целевите групи, към които българската туристическа индустрия трябва да се съсредоточи, са основно две. Едната са чужденците от пазари на близки разстояния, сред които традиционните - Румъния, Гърция, Турция, Сърбия и Македония, така и пазари с нереализиран до момента потенциал - Албания, Унгария, Словакия, Италия и Беларус, смята Балтова. Втората посока трябва да е ориентирана към българите, пътуващи в собствената си страна.

"България трябва да отговори на тенденциите, за да продължи към устойчив ръст в чуждите посещения и пътуванията на българите в страната", каза Балтова. Тя призова представителите на бизнеса и регионите да се съсредоточат върху по-ефективното прилагане на смарт пакети – кратки, пълноценни почивки на изгодни цени, резервирани онлайн в рамките на 100 секунди.

Новите тенденциите в туризма

Повече, но по-кратки пътувания, нискотарифни превозвачи и онлайн резервации – това са тенденции в туристическия бранш в Европа, които се открояват през изминалата 2016 г., показва докладът на "Юръпиън Травълър Инсайтс" (European Traveler Insights). Те ще оказват влияние в търсенето през тази и следващите години.

През 2016 г. резервираните полети за кратки почивки са със 17% повече в сравнение с 2015 г.

През миналата година над 1 млрд. души в света са превозени от нискотарифни авиокомпании, сочат данните на Международната организация за гражданска авиация (ICAO).

Пътуващите резервират изходящи и обратни полети на различни компании, за да спестят пари. Хората, които са направили това през 2016 г.q са с над една пета повече от тези през 2015 г. От комбинирането на авиолиниите средната цена на полет за кратките почивки спада със 7% - от 177 на 167 евро през 2016 г.

Технологиите все повече завладяват и туристическия пазар. Онлайн резервациите на пътувания са най-големият сектор в електронната търговия, който е 3 пъти по-голям от следващия - този на индустрията за облеклото. В момента на час се осъществяват над 7 млрд. калкулации на цена на полет, а времето за резервация на директен полет е около 100 секунди.

По данни на Световната туристическа организация от общо около 1.2 млрд. международни посещения през 2015 г. 50% са генерирани от жители на Европа, а 76% са осъществени в района на произход на пътуващите.

България бързо се адаптира към променящия се свят

България сравнително бързо се адаптира към новите световните тенденции – почивките стават по-кратки, нискотарифните превозвачи доведоха до рекорден ръст на туристите.

Средната продължителност на престоя на чужденци у нас от 7.1 нощувки през 2001 г. е спаднала до 4.7 нощувки през 2015 г., сочат данните на НСИ. Общо 84% от всички пътувания на българите са в страната, като 53% са кратки – една до три нощувки, а 31% са дълги - над четири нощувки.

Нискотарифните авиокомпании са имали значителен принос за стабилния ръст на туризма. Над 8 млн. чужди туристи са посетили страната през 2016 г., от които 4.62 млн. (56%) са от държави, които не са наши съседки.

Над половината от трафика на летище "София" през 2017 г. ще бъде от нискотарифни авиокомпании, каза Мариана Кирилова, маркетинг мениджър на държавния аеропорт. Тя отчете рекорден ръст на пътниците на летището през януари от 43% на годишна база.

В най-общ план ефектът от навлизането на нискотарифните авиокомпании позволява на по-голям брой туристи да пътуват поне веднъж годишно. Така се постига и по-висока удовлетвореност от туристическото пътуване, защото спестените пари от самолетен билет могат да се използват например за по-висок клас туристически услуги, каза Балтова.

Маркетинг мениджър на "Летище София“ ЕАД Мариана Кирилова посочи, че ефектът от пазара на нискотарифните авиокомпании е осигуряването на по-голяма достъпност и свързаност на дестинациите, защото на потребителите се предоставят повече възможности за избор на авиокомпания, летище, цени на билети.

Деница Милосавлевиеч, маркетинг експерт бизнес развитие в оператора на летищата Варна и Бургас посочи, че през лятото на 2016 г. се отбелязва безпрецедентен ръст на полетите до двете ни морски летища.

През 2016 г. на летище "Варна" са обслужени над 1.6 милиона пътници, което ръст с 21% спрямо предходната година. Посетителите са предимно от Германия, Русия, Полша, Великобритания, Израел и др.

На летище "Бургас" над 2.8 милиона туристи са посрещнати през цялата 2016 г., което ръст от 22% на годишна база. Най-много чужденци са от Русия, Германия и Великобритания.

От юли 2017 г. на летище "Варна" "УизЕър" ще открие новата си база, а "Райънеър" от октомври 2017 г. започва да изпълнява полети Брюксел - Варна два пъти седмично. "Изиджет" също започва да изпълнява полети от Германия до Варна от юни 2017 г.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #3

    Много софиянци прекарват уикендите през лятото на морето. Добра идея е да се построят мотели в курортите, където могат да отсядат с децата си, оставяйки колата /мотора, кемпера/ си на паркинг с автомивка и сервиз, в близост до големите магистрали. Българите обичат сами да си приготвят храната или тя да е вкусна и евтина като домашно приготвената - това е още едно предизвикателство пред туроператорите.

  2. Пиета
    #2
  3. Ген. Иван Колев
    #1

    Това значи ли, че ще имаме целогодишно руски, братски туристи?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.