Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Евтините магистрали вече дават дефекти

На подизпълнителите не се плаща заради условието “най-ниска цена”

56 коментара
Евтините магистрали вече дават дефекти

Един от големите проблеми за строителния бранш през последните 7-8 години е условието “най-ниска цена”, с което се печелят търговете за пътно строителство. Това заяви Иван Бойков, зам.-председател на Камарата на строителите по време на изслушване в парламентарната комисия по регионално развитие. Очакваме проблеми с качеството на магистралите, които бяха спечелени на търг именно по този начин, каза той и добави, че първият такъв случай е магистрала “Люлин”.

Пътят вече е с дефекти, отварят се фуги и т.н., каза Бойков. Освен за сметка на качеството, ниската цена се избива от изпълнителите и като не плащат на подизпълнители, каза Бойков и добави, че тези случаи са зачестили през последните години. Един от тях е отново магистрала “Люлин”. Държавата се е издължила на изпълнителя – турския консорциум “Мапа Дженгиз”, но той още не е платил около 10 млн. лева на българските подизпълнители, работили по обекта. На местната “СК – 13”, изградила пътното легло, не са платени 4 млн. лева, казаха от строителната камара.

Нейният председател Светослав Глосов даде още примери с неплащане на подизпълнителите – например на фирмите, работили по изграждането на “Мол Сердика” с главен изпълнител турската “Кайъ”. Един от най-фрапиращите случаи от последните години е с военния полигон в Ново село, където над 10 български фирми не са си получили дължимите милиони левове от изпълнителя “Билфингер – Бергер”. Още два случая имаме с обекти в Русе, каза Глосов, без да разкрие повече подробности.

Той заяви, че най-големят длъжник в сектора са общините, които не са платили 100-150 млн. лева на строителни фирми за извършената от тях работа. В професионалния регистър на строителите в момента са записани 4077 фирми в сравнение с 5225 през 2008 г. Заетите в строителството са били 264 хиляди преди три години, сега са 140 хиляди, каза Глосов. Причината е спадът при жилищните строежи, който е от порядъка на 63%. При този тип строителство се ангажират много хора, но фирмите се принудиха да се преориентират към ВиК и ниско строителство, където се използват малко хора и повече техника.

Сега основният възложител на строителния бранш е държавата, но процедурите са много тромави, плащанията се бавят, оплакаха се от строителната камара. Ръководството ѝ заяви, че напоследък възложителите изискват от изпълнителите да реализират проектите със собствени средства, да осигуряват кредитни линии и да подписват декларации, че ще работят и при забавяне на плащанията. В условията на криза това се оказва непосилно за нас, казаха строителите.

От камарата настояха още да има Закон за строителството по подобие на Правилника за капитално строителство, какъвто е имало навремето.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

56 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #56

    ПЛЕВНЕЛИЕВ Е: ПРЕЗИДЕНТ НА ЧЕТВОРНАТА МАГИСТРАЛНА КОАЛИЦИЯ - ГЕРБ, БСП, ДПС И НДСВ.
    ДОКАЗАТЕЛСТВО: АКТИВИСТИ НА БСП ПОВДИГНАХА ВЪПРОСА ЗА НЕКАЧЕСТВЕНАТА СГУРИЯ ОТ РУДНИЦИ, КОЯТО Е ПОДЛОЖЕНА ПОД МАГИСТРАЛАТА КРАЙ СТАРА ЗАГОРА, НО СИ ТРАЙКАТ ЗА СЪЩАТА СГУРИЯ, КОЯТО Е ПОСТЛАНА ПОД МАГИСТРАЛА Люлин, КОЯТО СЛЕД ВРЕМЕ СЕ СЛЯГА И МАГИСТРАЛАТА ПРОПАДА !!!
    ЦЕНАТА ЗА ТОВА ТРАЙКАНЕ ЗА ГЕРБ Е В ОБЛАГАТА ОТ РАЗЛИКАТА В ЦЕНАТА НА СГУРИЯТА И КАЧЕСТВЕНИЯ ПОДЛОЖЕН МАТЕРИАЛ, А ЗА ТРОЙНАТА КОАЛИЦИЯ В ОСТАВАНЕТО НА

  2. Анонимен
    #55

    Уважаеми коментатори, нищо не разбирате от пътно дело, технологий, контрол на качеството, резидентски контрол на стройтелството, а давате становища - тъжни и смешни по всички въпроси. Ръководствата на стр. камара само както профсъюзите, подклаждат недоволството срещу строителите без обосновка.Важното е да говориш, а не да работиш, както кучто пред месарницата.

  3. Анонимен
    #54

    Задължението да се приема евтина оферта е записано в Закона за обществени поръчки. Всички държавни фирми трябва да купуват най-некачественото, което се предлага. Авторите на закона трябва да ги задължат, когато влезнат в магазин да купуват най-боклучавия продукт и след това да си го ползват.

  4. Анонимен
    #53

    Бате Бойко къде си да им затвориш плювалниците на тия вечно мърморещи във форума.Ела бате Б.и им разкажи играта с някой друг ритник и юмрук в зъбите да видят те черни неблагодарници такива, хм.

  5. Анонимен
    #52

    Този комуняга много нагъл.Точно магистрала Люлин е платена 2-ва пъти над нормалната цена.Пак се объркаха другарите, проблемът не е в цената, а в качеството на изпълнение.В Бъглария на всеки ъгъл може да се видят строителни дейности с изключително ниско качество, но платени като за супер луксозно ипълнение.

  6. Анонимен
    #51

    Плевнелиев: Хората не се интересуват от Катуница Хората не се интересуват от конфликта в Катуница. С това впечатление останал кандидатът за президент на ГЕРБ Росен Плевнелиев след обиколките си в страната. „Срещам се с хиляди хора. Те не се интересуват толкова много от темата за Катуница. Хората искат да стиснат ръката, да погледнат в очите кандидат-президента и той да поеме ясен ангажимент за нещо. Интересуват се дали ще бъде продължена посоката, дали това, което свършихме 2 години, е базата, която ние искаме да надградим. Питат за земеделие, за работни места, за доходи, за перспектива на региона", коментира бившият строителен министър пред Нова телевизия.

  7. Анонимен
    #50

    Нека да ме на ясно! Магистралите не дават дефекти, а онези, които ги строят. Капиш?

  8. Анонимен
    #49

    Че Mапа Ченгиз не са читави е ясно от самото начало. не виждам обаче пряката връзка между лошото качество и неплатените суми на подизпълнителите. От казаното от иван Бойков излиза сякаш подизпълнителите са знаели, че няма да се плати и са строили некачествено. А магистрала Люлин я дадоха на турска фирма без опит и капацитет е "засулга" на Доган разбира се.

  9. Анонимен
    #48

    Няма проблем. Фугите и дупките ще се запълнят ПАК С НАШИТЕ ПАРИ. А ПЪК РАПОНЪТ ЩЕ ИМ ПРЕРЕЖЕ ЛЕНТИЧКИТЕ.

  10. Анонимен
    #47

    росни плевни

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.