Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Езикова реформа: ДЗИ иска да премахне "страх"-а от застраховането

8 коментара
Снимка: ДЗИ

Един от водещите застрахователи у нас – ДЗИ (част от най-големия финансов конгломерат в България, собственост на белгийската "КВС Груп"), стартира маркетингова кампания, с която иска да преобърне негативните вярвания за сектора у нас, като започне с лингвистична промяна – думата "за-страх-овка" да се смени със "за-сигур-овка".

Това става ясно от отворено писмо от 20 април на главния изпълнителен директор на ДЗИ Коста Чолаков до "застрахователната индустрия и други заинтересовани страни".

"Коренът на думата застраховане е "страх", заради което и самият термин е обагрен с някак мрачни конотации", изтъква Чолаков. Той обявява, че ДЗИ ще започне да употребява думата "засигуровка" (с корен "сигурност") във всички свои бъдещи комуникации, рекламни материали и корпоративна литература - навсякъде, където компанията не е ограничена от действащото законодателство. "Успехът ни обаче би бил пълен единствено ако всички заедно застанем зад тази инициатива и поне за малко оставим яростната конкуренция помежду си на заден план", допълва Чолаков.

Формално погледнато, писмото на Чолаков е с изцяло философска и лингвистична насоченост. Предвид контекста на случващото в застрахователния сектор обаче неговото послание може да се интерпретира и по друг начин, ако се приеме, че стилът му е иносказателен и езоповски.

В началото на март стана публично известно, че ДЗИ има намерение да напусне браншовата Асоциация на българските застрахователи (АБЗ) заради натрупаните множество проблеми в сектора и действия на ръководството на асоциацията, които не обслужват общите интереси, а конкретни членове. Според в. "Капитал" един от случаите, заради които е преляла чашата на търпението на застрахователя, е поведението и позициите на асоциацията по време на обсъждането в парламента на поправките в Кодекса за застраховането, които трябваше да гарантират навременното плащане на обезщетения по полицата "Гражданска отговорност" в международната система "Зелена карта".

Към момента ДЗИ продължава да е член на АБЗ и официално не е коментирала мотивите за проблемите, които вижда в сектора. Неофициално обаче се твърди, че компанията настоява за промени и реформи, които да изчистят името на бранша и да нормализират пазара.

Преди няколко седмици Комисията за финансов надзор изнесе данните за застрахователния пазар през 2022 г. От тях става ясно, че пазарът на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите бележи парадоксален спад, който се дължи в голяма степен на намаление на цената на полиците. Това се случва на фона на невиждана от над 15 години инфлация, като единственото възможно обяснение на случващото се на пазара според председателя на АБЗ Константин Велев ("Армеец") може да бъде "изострената конкуренция".

Извън този контекст, в отвореното си писмо до застрахователната индустрия Коста Чолаков разсъждава върху философията, на която стъпва застрахователният сектор.

"На английски коренът на думата insurance e "sure", което означава "сигурен, сигурност". Забелязвате ли как тази малка промяна изцяло променя гледната точка? Страх срещу сигурност. Как бъдещето вече не е някакво си там плашило за лековерни, а резултат от разумни и логични наши действия да си го подсигурим. Вече не "стискаме палци", не "плюем в пазвата си" и не "чукаме на дърво", а взимаме нещата в ръцете си и можем да гледаме напред малко по-уверено и спокойно. Тази промяна може да изглежда незначителна и чисто лингвистична, но не е така. Тя сменя гледната точка, самия психологически контекст, който така негативно оцветява подхода в нашата индустрия. Както вече споменах в началото, Надеждата е може би добър мотиватор, но като стратегия не струва", смята шефът на ДЗИ.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ДимитърГеоргиев
    #8

    :-), както Тери Пратчет пише: За-Страх-уловка ... е най-точната дума :-)

  2. dsc
    #7
    Отговор на коментар #2

    ключовата дума тук е :"незначително"

  3. dsc
    #6
    Отговор на коментар #1

    ами че то това е идеята на застраховането въобще, ако са повече от 10%, няма да има покритие. застрахователите имат разходи, а трябва и печалба да акумулират, а трябва и резерв да имат. ако искаш въобще да получаваш обезщетение когато ти трябва на поносима за теб цена на премията, това е начина- повече застраховани, то е като солидарността при осигуряването.

  4. Jack Daniels
    #5

    Още един словотворец като академик Балан!

  5. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #4
  6. toto11
    #3

    Правилно! Аз веднага подсказвам : заСРАХоване! - и да няма страх, нали ?!

  7. Srandev
    #2

    Аз пък съм изключително положително изненадан от отношения със застрахователи през последните години - 2 пъти след незначително ПТП по застраховка "каско" ми заплатиха бързо и без никакви формалности суми, които надвишаваха нужното за отстраняване на щетите. Същото бе и при друг застраховател след самозапалването на един абсорбатор в къщи. Умишлено не пиша фирмите на застрахователите, но не може да се обобщи, че всичките в стадото са мърши...

  8. луд
    #1

    Смях. Може да започнете като изплащате наистина застраховки. А не изплатените суми по застраховки да са под 10% от сумите събрани от застрахованите.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.