Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ф-16 се връща в играта за новите изтребители

Парламентът ще препоръча да бъдат поискани нови оферти заради съмнения в процедурата

25 коментара
Ф-16 се връща в играта за новите изтребители
Парламентът вероятно ще препоръча на военното министерство да събере нови оферти за изтребители, но не и да рестартира изцяло проекта. Така в състезателната процедура ще бъде върнато предложението за изтребители "втора ръка" Ф 16, което бе елиминирано със съмнителни процедурни хватки, съобщиха депутати от ГЕРБ. 
 
Очаква се парламентарното разследване на избора на нов тип изтребители да завърши до края на месеца. Председателят на анкетната комисия Емил Христов (ГЕРБ) обясни след поредното ѝ заседание в четвъртък, че по проекта е свършена много работа и той не трябва да бъде рестартиран изцяло, но да бъде осигурена равнопоставеност за всички оферти, каквато не е била налице. 
 
Именно в тази посока ще бъде и предложението на парламентарната комисия към министъра на отбраната Красимир Каракачанов, като от него ще зависи дали да се съобрази с него, обясниха депутати от комисията. 
 
Според варианта, който се оформя към момента, комисията ще предложи да бъде проведена отново финалната фаза на процедурата, в която бяха събрани и оценени офертите. Това може да стане в рамките на няколко месеца, твърдят депутати, и така проектът няма да бъде значително забавен. В същото време обаче не е изключено той отново да затъне в процедурни въпроси и отложен за неясното бъдеще, а българската бойна авиация да остане незнайно докога в окаяно състояние и все така под крилото на Москва. 
 
Къде е проблемът? 
 
Основният проблем в проекта е декласирането на офертата на САЩ и Португалия за модернизирани изтребители Ф 16. Това стана с мотива, че предложението не отговаря на българските изисквания за разсрочено плащане. По този начин на първо място бе класирана единствената останала оферта – за нови шведски изтребители "Грипен".
 
Парламентарната проверка обаче разкри много неясни моменти около въвеждането на това изискване и последвалото му тълкуване, довело в крайна сметка до отстраняването на офертата. 
 
Първоначално изискването за финансовата схема не е било задължително и не е заложено като такова в одобрения от парламента инвестиционен проект. През юни 2016 г. обаче бордът, който управлява проекта, променя методиката за оценка на офертите и изисквването вече се превръща в задължително. 
 
"В проекта, който е гласуван от Народното събрание, има задължителни изисквания. Тях никой не може да ги промени, освен с ново решение на Народното събрание. Към тях е добавено ново задължително изискване – схема за плащане. Схемата за плащане от проекта е означена като примерна схема за плащане, т.е. тя не е условието, което ще може да дисквалифицира един от участниците", каза председателят на комисията Емил Христов. 
 
Освен това по време на заседанието на борда не се изяснява кой точно трябва да подпише новия модел и в крайна сметка това става с подпис на тогавашния командир на Военновъздушните сили и настоящ президент Румен Радев, обясни депутатът от ГЕРБ Христо Гаджев. 
 
В същото време според последните правила за проектно управление, въведени от служебния министър на отбраната Велизар Шаламанов през 2014 г.,  крайните решения се взимат от министъра на отбраната. 
 
В тази връзка депутатът от БСП Жельо Бойчев поиска да бъде изготвен правен анализ, но Емил Христов отхвърли предложението с мотив, че няма достатъчно време, тъй като парламентарната проверка трябва да свърши до края на месеца. 
 
Как са променени условията? 
 
В четвъртък депутатите изслушаха командира на Военновъздушните сили генерал-майор Цанко Стойков, който е последният председател на борда за управление на проекта. Въпреки че методиката е била променена преди него, той обясни как е станало това. 
 
В одобрения от парламента през 2016 г. инвестиционен проект е имало заложена примерна схема за разсрочено разплащане, която обаче не е била посочена сред седемте задължителни изисквания. 
 
Въпросът е бил обсъден от групата, подготвяща процедурата и след консултация с юристи и финансисти, е било взето решение примерната схема да бъде приета като задължителна, твърди Стойков. 
 
Така от юни 2016 г. се работи вече по новия модел, в който разсроченото плащане е задължително. 
 
МО събира оферти от вече избраните в късата листата страни и компании – Швеция и СААБ  за нови изтребители "Грипен", Италия за втора ръка изтребители "Юрофайтър" и САЩ и Португалия за Ф 16, а на едно от последните си заседания назначеното от президента Румен Радев служебно правителство одобрява класирането им. 
 
Според преходната власт офертата за изтребителите "Грипен" е най-изгодна, а предложението за Ф -16 е декласирано, тъй като не отговаря на изискваната финансова схема. 
 
Съмнения за нередности и около оценката на офертите 
 
Ген. Стойков разказа, че преди да бъдат класирани офертите, са били изпратени уточняващи въпроси до доставчиците. 
 
Председателят на комисията Емил Христов представи от своя страна отговора на САЩ и Португалия, в който се посочва, че финансовата схема не е сред седемте задължителни условия на проекта, но въпреки това доставчиците казват, че в рамките на преговорите са готови да обсъждат въпросната препоръка.
 
"Какво точно не отговаря на изискванията?", запита Христов.
 
Освен това той представи класифицирана информация, според която още през 2015 г. е била обсъждана на високо ниво евентуалната схема за плащане и по думите му тогава на България е било направено подходящо предложение. 
 
Христов разкри и друг нюанс около процедурата. През февруари 2017 г. е постъпила още една оферта, която отговаряла на заложената от България рамка на проекта – 1.5 млрд. лева. Предложението било за нови изтребители, но Христов не пожела да разкрие подробности, тъй като информацията е класифицирана. 
 
Ген. Стойков потвърди за офертата, но уточни, че в цената е влизала само покупката на самите самолети без необходимото оборудване и други разходи.
 
Какви са възможните сценарии? 
 
Оттук нататък има няколко възможни сценария. Последната фаза на проекта да бъде повторена, както ще предложи парламентът, и МО да изпрати в бърз срок нови искания за предоставяне на оферти (Request for Proposal). Taка процесът няма да се забави значително и  правителството ще закупи нов тип изтребители, които да са съвместими с НАТО и да прекратят 100-процентовата зависимост на българската бойна авиация от Москва. 
 
Съществува обаче и опцията проектът да бъде сериозно забавен от Министерството на отбрана, да потъне в процедурен хаос и да бъде прекратен. Тогава България ще бъде принудена да продължи да разчита на Москва за скъпата поддръжка на старите съветски изтребители МиГ 29. 
 
Военният министър Красимир Каракачанов наскоро изненадващо съобщи, че старите МиГ-ове може да се ремонтират и дори модернизират, като вече е провел разговори с ръководството на руската корпорация РСК "МиГ", за да разбере колко ще струва ремонтът на всичките 15 изтребители MиГ 29, които са на въоръжение в българските ВВС.
 
Осъществяването на тази идея ще изисква сериозни ресурси, което поставя под съмнение волята на правителството да завърши проекта за придобиването на нови машини, съвместими със стандартите на НАТО, и така да изкара бойната ни авиация от сянката на Русия. 
 
Няколко особености на военните сделки у нас, които се повтарят 
 
Бившият служебен военен министър Велизар Шаламанов представи пред депутатите анализ на големите военни сделки през последните години. 
 
Той припомни, че страната ни е инвестирала 2 млрд. лева за покупката на нови хеликоптери, транспортни самолети, ремонти на наличната техника и други, като от тези договори са произтекли загуби за България от десетки милиони лева. 
 
Част от проектите не са били изпълнени, въпреки че е имало плащания по тях, а други са били изпълнени, но в по-ниски от предвидените количества заради лошото планиране и липса на средства. 
 
Не са били предвидени и средства за поддръжка на новозакупената техника и за извеждането от употреба на старото оборудване, което изисква значителен ресурс, а вече е неефективно. 
подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

25 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. free rider
    #25

    Ако имаше кадърни инженери в нашата авияция, досега щяха да разработят схема за поддръжка на миг 29 като Поляците.
    Те летят по-дълго в един експлоатационен цикъл на двигателите.

    Кеф ти за тренировки, кеф ти за патрул. И без това, самолетите от които има нужда ще се ползват за air policing - патрул на въздушно пространство.

    Да ама не. У нас важното е да се вземат процент пари от усвояването на едни средства. Те и затова се карат сега - за какво ще се изхарчат парите и кой ще вземе процента.
    Не че

  2. trezwomislesht
    #24
  3. АлександърНиколов
    #23

    "Новите" Грипени също са произведени преди 15-29 години и са стояли по хангарите като 104 бройки от тях бяха поръчани от шведската авиация преди 27 години но не постъпиха на въоръжение заради края на студената война и са доста нескопосано приспособени за НАТО стандарти освен това никога не са участвали във бойни операции а единствено вършат патрулна служба. Един Ф16 върши работа колкото 3 Грипена не биха могли да свършат. Ф16 може да каца при нужда на самолетоносач както и да бъде ремонтиран в Турция,

  4. Bлaдo
    #22

    жокерче за "комисията", дето ще гледа наново офертите за изтребителите: с кой от оферираните самолети са свалени най-много вражески (за ЕС, за НАТО...) самАлЬОти? ;-) ... А руските мЭкЭрЭта упорито продължават да наричат грохналите ни мИг-ове "F-16"??!!? :-))) ... що така, бе, гномове маргинални? :-) ... btw - двата ЕърФорс1 са на по ...27 години! (вЭрно - не са корейски, не са шведски, не са и руССки)... Изненадаа-а-а :-)))

  5. trezwomislesht
    #21
  6. Коментарът е изтрит в 13:32 на 15 септември 2017 от автора.
    #20
  7. trezwomislesht
    #19

    Грешка на автора - Ф16 са трета, а не втора ръка. Заблуждаващо заглавие: Ф16 не се връща в играта за нови изтребители, тъй като са на преклонните 30-32 години. Да видим колко тежат "доводите" на американския посланик и марионетките му в България на везната на националните интереси.

  8. Лизи Гугуткова
    #18

    На учението в Беларус се е разбил един ТУ-22М3 - стратегически бомбардировач. Беларуския by24.org Напомням ,че преди седмица се катурна и разпиля цяла композиция танкове.

  9. Коментарът е изтрит в 13:26 на 15 септември 2017 от автора.
    #17
  10. Bлaдo
    #16

    нервна ли си, ревло ;-) ? Не затрупвай, кажи нЭкъв аргумент по темата (нямаш, а?)... ... за протокола - пак с Ф16-ка тУрция свали руския самалЬОт, дето беше навлязъл над НАТО-вска територия откъм Сирия...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.