Facebook е дала данни на потребителите си на 60 производители на смартфони

Facebook е дала данни на потребителите си на 60 производители на смартфони

В стремежа си да стане най-доминиращата социална мрежа, Facebook е сключила споразумения, позволяващи на производители на мобилни телефони и други устройства да получат достъп до огромно количество лични данни на потребителите ѝ, съобщава "Ню Йорк таймс".

През последните десет години Facebook е сключила споразумения за предоставяне на данни с не по-малко от 60 компании, включително Apple, Amazon, BlackBerry, Microsoft и Samsung, разкрива изданието, позовавайки се на неназован представител на Facebook. Процесът е започнал още преди приложенията на Facebook да станат широко застъпени на мобилните телефони.

Сделките са позволили на Facebook да разшири обхвата на влиянието си, а на производителите на устройства – да предлагат на клиентите си популярни функции в социалната мрежа като бутоните за изпращане на съобщения и за харесване ("like") и др.

Тези партньорства обаче, за чиито мащаби по-рано не е било съобщавано, засилват безпокойството по отношение защитата на личните данни в съответствие с разрешителното от Федералната комисия по търговия от 2011 г.

Производителите на мобилни устройства са получавали информация за потребителите, включително такава, която те не са искали да споделят, а също и данни за техни приятели.

Facebook: Правилата не са били нарушавани

От компанията заявяват, че споразуменията с производителите на смартфони съответстват както на правилата на Facebook, така и на изискванията на Федералната комисия по търговия на САЩ.

Освен това от компанията уверяват, че за всичките 10 години не е имало нито един случай на някакви злоупотреби с получените данни. По-голямата част от споразуменията продължават да действат, но през април 2018 г. Facebook започва да ги разтрогва, пише "Ню Йорк таймс".

Бивши служители са озадачени от снемането на ограниченията

Няколко бивши програмисти и експерти по сигурността във Facebook са дали интервюта пред изданието, изказвайки учудването си от това, че ограниченията за предоставяне на данни на потребителите са били снети.

"Това е все едно да сложиш заключващи устройства на вратата и да разбереш, че ключарят е дал ключове от тях на всичките свои приятели, които могат да влязат и да тършуват из вещите ви без разрешение", казва Ашкан Солтани, бивш главен инженер във Федералната комисия по търговия.

В последните месеци Facebook се оказа в центъра на скандал около изтичане на лични данни на потребителите му. През април основателят и директор на компанията Марк Зукърбърг отговаряше в продължение на 10 часа на въпроси в Конгреса на САЩ, а в края на май бе изслушван от ръководители на фракции в Европейския парламент.

През март британската консултантска фирма "Кеймбридж Аналитика" се оказа в епицентъра на глобален скандал за злоупотреба с лична информация. Това стана, след като социалната мрежа Facebook призна, че по неправомерен начин е споделила с "Кеймбридж Аналитика" лични данни на милиони потребители.

Консултантската компания от своя страна била използвала данните през 2016 г. в полза на кампанията за излизане на Великобритания от ЕС, както и на предизборната кампания на президента на САЩ Доналд Тръмп.

Създадена през 2013 г., "Кеймбридж аналитика" се занимава със събиране и анализ на лични данни на потребители, оценявайки техните предпочитания с цел разработване на ефективни политически и търговски реклами.

За събирането на данните във Фейсбук е било ползвано приложението thisisyourdigitallife – нещо като тест за определяне на типа личност, разработено от Александър Коган от Кеймбриджкия университет.

От Фейсбук да разрешили на Коган да проведе теста в социалната мрежа само поради това, че резултатите ще се използват за научни изследвания. В теста са участвали около 300 хил. човека, но впоследствие Коган получава и данните от профилите на техните приятели във Фейсбук, като всички те са предадени на "Кеймбридж аналитика".

Обширната информация, съдържаща се в профилите – интереси, увлечения, политически възгледи, посещавани места и пр. - позволяват да се създаде портрет на средностатистическия избирател и отчитайки наличните данни, да му се предложи ефективна реклама или да се повлияе на мнението му при избор на политически кандидат.

Макар че компанията е работила с предизборния щаб на Доналд Тръмп, тя твърди, че не е ползвала получените данни от потребители на Фейсбук по време на президентската кампания.

Споделяне
Още от Свят

Защо името на премиера се свързва с аферата с къщата в Барселона?