Социализъм в действие

Фалиралата БДЖ ще прави ново предприятие за ремонт на локомотиви

Схемата става възможна след като парламентът одобри "in house" поръчките

Фалиралата БДЖ ще прави ново предприятие за ремонт на локомотиви

Държавната компания БДЖ, която е със запорирани сметки заради невъзможност да си плати дълговете, ще прави ново дружество за ремонт на локомотиви. Това е било обсъдено по време на обществения съвет в сектор "Железопътен транспорт", съобщи Министерството на транспорта.

Новината идва след като парламентът прие на второ четене т.нар. "in house" възлагане с промени в Закона за обществените поръчки (ЗОП). Те дават право на държавни и общински фирми да печелят поръчки без търг. Предложението беше на депутата от БСП Борислав Гуцанов, който се мотивира с това, че така ще се осигури работа на военните заводи и по-конкретно на "Терем".

Бизнесът се обяви срещу "in house" възлагането, защото създава опасност от източване на бюджетни и обществени средства, от корупция, скрито одържавяване на икономиката и може да отблъсне чуждите инвеститори. Според Гуцанов обаче с директното договаряне "действително ще бъдат ограничени възможностите за изтичане на средства" от една страна, а от друга, много по-пряко министерствата и общините ще могат да контролират своите средства.

Макар промените в Закона за обществените поръчки още да не са одобрени докрай, държавата и общините вече напират с идеи за собствени дружества, за да се възползват от новата възможност.

Първо БДЖ

Новото предприятие ще бъде реализирано с участието на "БДЖ Пътнически превози", "БДЖ Товарни превози" и при необходимост частни фирми, които разполагат със специализирано оборудване за извършване на такъв вид дейност, се казва в съобщението на Министерството на транспорта.

Частно предприятие, което се занимава с ремонт на локомотиви, е "Ремонтно-възстановително предприятие Кьоне" - част от структурата на "Инфра холдинг" на бизнесмена Васил Божков. От март 2013 г. дружеството е в процедура по несъстоятелност.

Друго предприятие в този сектор е русенското "Експрес сервиз", което се развива успешно благодарение на сътрудничеството си с германската фирма "Хегеншайт", за която произвежда малки електрически локомотиви.

Според зам.-министъра на транспорта Петър Киров "чрез създаването на такова дружество, ще се повиши безопасността на железопътните превози, което е основен приоритет за Министерството на транспорта".

Първоначално дружеството ще извършва само основните ремонти по локомотивите, а след това ще поеме малките и средни ремонти, както и ежедневната техническа поддръжка, е посочено в съобщението.

Изпълнителният директор на "Холдинг БДЖ" Християн Кръстев е обяснил, че целта е след време новосъздаденото дружество да извършва ремонти и на частни локомотиви, собственост на български фирми и на компании от региона.

Идеята за реализация на такъв вид предприятие срещна подкрепата на представителите на синдикалните, браншовите и неправителствените организации, пише в съобщението. На самия обществен съвет представители на медиите не е имало, тъй като в последните месеци стана практика журналистите да не бъдат уведомявани за обществени обсъждания – не само в транспортното министерство, но и в други ведомства.

После и в други сектори

Очакванията са след окончателното приемане на ЗОП да бъдат създадени нови държавни и общински дружества, като това ще се обяви за реиндустриализация на икономиката.

Заклинанието "реиндустриализация" се повтаря месеци наред, без да е ясно какво точно се влага в него. Управляващите обикновено го споменават, когато обясняват как ще изкупуват фалирали държавни дружества. Такова желание беше заявено от икономическия министър за предприятието "Ремотекс", специализирано за ремонт на техниката в "Мини Марица Изток", но е в тежко финансово положение поради липса на поръчки.

Другото предприятие, което се продава на търг, е "Химко" във Враца.

Според икономическия анализатор Красен Станчев замисълът е да се дадат някакви пари (държавни) на новия собственик.

В края на ноември инвестиционният министър Иван Данов съобщи, че правителството обмисля да направи държавно строително предприятие, което да помогне на частния бизнес да печели търгове в чужбина. Идеята е държавната строителна компания да бъде лицето на българските строители при търгове в Арабския свят, защото тези страни изискват държавни гаранции, каквито българските компании не могат да представят.

Още по темата
Още от Бизнес

Какво може да се очаква от новия председател на антикорупционната комисия?