Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Фалитът на БДЖ е въпрос на дни, може и да няма повече пари за заплати

Синдикатите: Влакът Русе – София пътува с четири вагона, едва се намериха три читави

51 коментара
Фалитът на БДЖ е въпрос на дни, може и да няма повече пари за заплати

Ако стачката в БДЖ продължи повече от десет дни, две седмици, очакваме кредиторите да поискат фалит на дружеството, заплатите на всички служители оттук нататък са под въпрос, а отливът на клиенти от "Пътнически превози" може да е около 20-30%, обяви на пресконференция в петък шефът на директорския борд на БДЖ Владимир Владимиров. Така вместо планираните съкращения на 2000 души може да се наложи да се освободят 5000, тъй като няма кой да се вози във влаковете, продължи да рисува мрачна картина Владимиров.

От началото на стачката в композициите има по двама-трима души, ако това продължи, ще трябва да закрием повече от планираните 138 влака по нерентабилни линии в страната, продължи той.

Владимиров каза още, че днес са преведени заплатите на всички служители на БДЖ, но предупреди, че за следващия месец не може да гарантира дали възнагражденията ще бъдат изплатени в пълния им размер и дори дали изобщо нещо ще бъде платено. Всеки месец даваме за заплати 13 млн. лева, ако кредиторите засилят натиска си, ще се наложи да ги дадем на тях, обясни той.

"Космическите" загуби се свиха петорно

Първият ден на стачката е донесъл загуби за пътническите превози от 16 хиляди лева и пропуснати ползи за товарните превози от 105 хиляди лева, стана ясно от думите на изпълнителния директор на БДЖ Йордан Недев.

Сумата е доста по-малка от предварително обявените като очаквани загуби от 600 хил. лв. на ден. В същото време обаче кредиторите са засилили натиска върху дружеството – облигационерите са поискали списък на всички заложени активи и сведения за актуалното финансово състояние, а Германската банка за развитие, отпуснала заем от 190 млн. евро за електрическите мотриси “Дезиро”, е поискала спешна среща с транспортния министър Ивайло Московски.

Дълговете на БДЖ са над 800 млн. лева, а заемът от германската банка не се обслужва повече от година. Финансовата институция вече заплаши държавата и БДЖ, че ще си вземе половината от 50-те мотриси “Дезиро Сименс”.

Лавина от заплахи към протестиращите

До края на деня в петък или най-късно в понеделник ръководството на БДЖ ще внесе в съда иск срещу всички стачкуващи железничари за претърпени финансови загуби и пропуснати ползи най-малко за 121 хил. лева, съобщи още Недев. Ако съдът признае иска за основателен, сумата ще трябва да бъде платена от протестиращите близо 600 души под една или друга форма, обясни той.

След внасяне на иска съдът има една седмица да насрочи дело, а срок за приключване на процеса няма, допълни шефът на БДЖ. Той каза, че всички, които не са работили в дните на стачката, но не са се подписали в списъка на протестиращите, ще бъдат наказани според трудовото законодателство.

На въпрос защо втори ден в условията на стачка ръководството на БДЖ не сяда на масата за преговори със синдикатите, Недев отговори, че нито един представител на профсъюзите не желае да говори с него по темата за реформите.

Те се интересуват само от това, че сме спрели да събираме членски внос, отказваме да им плащаме мобилните телефони и че сме поискали да освободят трите кабинета в централата на БДЖ, каза Недев. Компромис ще намерим, само когато синдикатите предложат техни краткосрочни и ефективни мерки за оздравяване от дружеството, алтернатива на нашите, каза още шефът на БДЖ.

Той припомни петте мерки за спасяване на компанията – съкращаване на 2000 души, спиране на 138 влака, увеличаване на цените на билетите, приватизация на "Товарни превози" и продажба на неоперативни активи. Те са по-важни за нас от стачката, каза ръководството на компанията и повтори, че тя е незаконна и трябва да бъде прекратена незабавно.

Петър Бунев от КНСБ отговори задочно, че синдикатите могат да предложат мерки на ръководството на БДЖ, когато бъдат поканени на преговори.

По думите му ръководството не изпълнява ангажиментите от стачното споразумение през март и отказва да подпише Колективен трудов договор. Ние сме дебатирали много пъти – от една година, те са заложени. Не ние ги нарушихме, а те, каза Петър Бунев.

Според Недев обаче има само забавяне по две от мерките – ваучерите за храна и осигуряването на работно облекло и обувки, но предстои и те да бъдат осигурени. Забавянето освен това не е основание за стачка, каза Недев.

Петър Бунев заяви още, че възможността заради продължителността на стачката да бъдат съкратени 5000 души е заложена отдавна от ръководството. Смятаме да се противопоставим на този сценарий, затова сме скочили и правим стачка, защото г-н Недев отдавна говори за 5000-6000 човека, обяви синдикалистът.

"Препоръчвам да се преговаря, не препоръчвам да се бърза с подписването на колективните трудови договори", заяви от своя страна в парламента транспортният министър Ивайло Московски. “По всяко време може да се седне на преговорите, но ние абсолютно твърдо стоим зад мерките, които сме заложили в Програмата за преструктурирането и стабилизирането на компанията и няма да отстъпим от тях", категоричен беше той.

Ако не се разберем с кредиторите по заема за закупуването на мотрисите "Сименс", ако искат да стачкуват, колкото време искат, но всичко ще бъде безсмислено, каза още Московски.

"Ако кредиторите откажат отсрочки, положението става критично. Аз очаквам да ги убедя, че мерките, които предприемаме са достатъчна гаранция, за това, че дружеството през следващата година ще бъде или на нула или с минимална оперативна загуба, нещо, което ще му позволи да започне да функционира като нормално дружество и да започне изплащането на задълженията, които е натрупало", призна транспортният министър.

Четирите банки по облигационния заем искат до края на ноември да имат график с точни цифри как ще бъде разплащано задължението към тях, каза още той.

Синдикатите: Хаосът в движението заплашва сигурността на пътниците и персонала

Липсата на компромис между синдикатите и властта за планираните съкращения и мерки за икономии в БДЖ и обърканото влаково движение обаче започват да създават опасност за пътниците и персонала. Синдикатите заявиха, че всичко, което се случва, ще лежи на съвестта на транспортния министър Ивайло Московски, който отказвал да преговаря.

“Свидетели сме на заплахи и действия, които се отнасят до безопасността на движение на влаковете – извършване на локаут, подмяна на екипите в последния момент без инструктаж, неоформена документация за товарни превози”, каза Душков. Според Димитър Динев от КНСБ в Пловдив тази сутрин инструкторът на превозните бригади е бил изваден насилственото от работното му място и е заменен с друг.

“Да измъкнеш един човек насила от работното му място и да го замениш с друг – това абсолютно е локаут. Това, което се е случило в Пловдив, е било пред свидетели и единствено може да доведе до допълнително напрежение с непредвидени последици за работещите спрямо ръководителите на съответните звена. Призовавам ръководителите да не стигат до такива ексцесии, тъй като нещата ще излязат извън контрол”, каза Динев.

Абсурди: Само един вагон имаше на гарата в Русе, закъде по-напред с него

Синдикатите обрисуваха абсурдна картинка от гарата в Русе. Заради вчерашните стачни действия много от вагоните не се върнали обратно на гарата в града и не е имало как да се композират влаковете. В петък сутринта на русенската гара е имало само един вагон, а сутрешният влак за София е заминал с три вместо с нормалните четири вагона.

"Даже един от колегите каза, че един от вагоните е бил пред запалване, бил е повреден и са изваждали вагони от съставите на влаковете. Просто няма вагони, които да направят състава на влак, и утре може да се окаже локомотив без вагони", коментира местният синдикален лидер Ева Дипчикова, цитирана от БГНЕС.

Заради стачката румънските железници са поискали снощи да се отмени нощният международен влак Букурещ - София, защото румънските вагони не са били докарани обратно от София. Наложило се е да се търсят допълнително вагони, за да се прикачат към композицията и така да има влак.

“Стачката ще продължи дотогава, докогато подпишем Колективния трудов договор. Нашето основно искане е това – подписване на Колективния трудов договор и запазване на защитните функции спрямо тези хора, защита на техните работни места, хляба на техните семейства”, каза председателят на регионалния съвет на Синдиката на железничарите Дечко Гърков, цитиран от БНР.

След края на втория стачен ден синдикатите отчетоха, че над 80% от пътническите влакове в цялата страна са спрени от движение. Към 16.00 ч. от 261 пътнически влака, които е трябвало да пътуват, 213 са спрени. Товарните превози не са били обслужвани.

Оказван бе системен натиск върху стачниците на много места в страната, който бе съпроводен с прилагане на локаут, съобщиха от профсъюзите.

Стачката продължава и следващите дни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

51 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #51

    А на мен пък ми изглежда така : НЯКОИ ПЛАЩА НА СИНДИКАТИТЕ ДА ФАЛИРАТ БДЖ ЗА ДА МОЖЕ ДА СЕ ОБСЛУЖАТ ОПРЕДЕЛЕНИ ИНТЕРЕСИ ПО ПРИВАТИЗАЦИЯТА. На практика самите желизничари нямат никакъв интерес да стачкуват -защото ще останат в пъти повече от 2000 човека без работа. Категорично НЕ подкрепям стачката - не е това начина

  2. Анонимен
    #50

    Това ръководство на БДЖ е некадърно,но вместо да си намери добри консултанти е ангажирало бивши величия на БДЖ,чиито интереси са в съвсем друга посока-не да се спаси дружеството,а да бъде съсипано и приватизирано от тези бивши величия и то с помощта на това ръководство.

  3. Анонимен
    #49

    От номер 30 за номер 48. Здравейте, явно сте крайно запознат с транспортната схема в БГ. Явно обаче отново сте в неведение за съвремените тенденции. Явно сте пропуснали, че въпреки лобитата, многобройните спънки, спрените пари от ЕС все пак ще се изгради новата линия Пловдив - Свиленград. Скороста ще е 160км/ч за обикновенни влакове и 220км/ч за такива с накланящи се кошове.Дистанцията е 150км. След рехабилитация на цялата линия Сръбска граница - Драгоман - София - Пловдив - Свиленград - Турска

  4. Анонимен
    #48

    Сигурно ще стане така... Наличните пари ще си разпределят висшестоящите и останалите ще бъдат обвинени..

  5. Анонимен
    #47

    Последен отговор на № 30. Аз километрите много добре ги знам но извинявам се, Вие нямате представа нито от автомобилен, нито от ж.п. транспорт. Железниците са в окаяно техническо състояние, а вие говорите за някаква фантастична скорост и по този начин правите грешни изчисления. Самото товарене на камионите и подготовката на влаковата композиция също отнема страшно много време и то при положение, че има достатъчно камиони, което се съмнявам например за линията Варна - Кулата, която вие посочвате като

  6. Анонимен
    #46

    1

  7. Анонимен
    #45

    Оказва се натиск наистина, но от синдикатите. Вчера на гара Бургас няколко локомотива бяха спрени в началото на коловозите за да не могат влаковете да пътуват, В 16 часа, когато стачката ьа деня приключи локомотивите започнаха да извозват стачниците които се оказаха много скъпо облечени персони с нови кожени якета и явно не с работнически вид, Та тези локомотиви явно служеха за таксита на шефовете на стачката. И първият влак потегли от гара Бургас в 17 часа, а не в 16, Тридесет минути след него потегли експреса за София.

  8. Анонимен
    #44

    Философския въпрос е кой да загуби: дали тези които по-малко работят или по-работливите. Ако в БДЖ всичко остане по старому мързеливите ще са доволни а работливите ще напускат и недоволстват. Ако има съкращения мързеливите ще недоволстват а работливите ще спрат да мърморят и напускат. Така че всеки сам трябва да избере кои да подкрепи.

  9. Анонимен
    #43

    Всеки час,през който ББ и ГЕРБ управляват,е поредната крачка към фалита на БГ!Всички са вече толкова затъпели и изкукуригали,че дори на самолета не могат да се качат!И САЩ,и ЕС,и Русия им казват по дипломатичен начин,че са неуки,некадърници и престъпници,но това не стига до умовете им!Наистина са необходими национална стачка, служебно правителство,нови правила и избори за ново Велико народно събрание,което да върне откраднатото от държавата и народа и да утвърди нормални обществено-икономически отношения

  10. Анонимен
    #42

    ебаси, що за неземно крадене е било?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.