Фалшиви новини за "Жълтите жилетки" са споделени милиони пъти във Фейсбук

Проучване показва, че лъжливите или подвеждащи новини са съдействали за засилване на движението с помощта на RT

Фалшиви новини за "Жълтите жилетки" са споделени милиони пъти във Фейсбук

Протестите на движението "Жълти жилетки" във Франция са предизвикали взрив от фалшиви или подвеждащи новини във Фейсбук, където са били сподели над 4 милиона пъти за период от пет месеца, сочи проучване за активността в социалната мрежа по време на протестите.

Анализът, направен от изследователи на активистката мрежа Avaaz, показва, че стоте топ фалшиви публикации, отбелязани като такива от групи за проверка на фактите, са били видени общо 105 милиона пъти във Фейсбук за времето от ноември м.г. досега, посочва сайтът "Политико".

Проучването освен това изтъква безпрецедентната популярност, с която се ползва отразяването на протестите от руската държавна телевизия RT в платформата YouTube. Видеопостингите, произведени от RT, са събрали над 20 милиона зрители в притежаваната от Гугъл (Google) платформа – над два пъти повече гледания в сравнение с френските издания Le Monde, L'Obs, France 24, Le Figaro и LeHuffPost взети заедно.

Според Кристоф Шот, който е координирал изследването заедно с Лука Никотра, резултатите показват как "лъжите", предназначени за привличане на вниманието, се разпространяват далеч по-широко в платформите, отколкото фактологичните новини. Това става благодарение на алгоритми, които насърчават потребителите да споделят и да се ангажират с популярно съдържание.

"По-лесно е да говориш лъжи вместо истина по много убедителен начин", коментира Шот. "Много по-трудно е да излезеш с фактологично заглавие, което да стане заразно, отколкото с фалшиво и хората, които продуцират тези неща, знаят какво правят – те използват платформата да създават вирусен ефект", казва Шот.

Avaaz, определяща се като мрежа от активисти, провеждаща кампании на базата на допитвания сред поддръжниците си, е възложила на екип от репортери, изследователи и анализатори на данни да проучат постингите, споделяни от страници, групи и профили, свързани с движението "Жълтите жилетки", като се търси лъжливо или преднамерено подвеждащо съдържание.

Протестите на "Жълтите жилетки" избухнаха миналата година в отговор на планираното повишение на цените на горивата. След като първоначалният призив за протест започва да се споделя във Фейсбук, движението получава национален импулс и масовост. Досега са проведени десетки протести, чиито участници показват своята подкрепа чрез носене на сигнално- отразителните жилетки, които шофьорите са задължени да носят в колите си и да използват при нужда.

Първоначално движението се радваше на широка подкрепа сред френското общество, но постепенно я загуби след няколко седмици на ожесточени улични сблъсъци с полицията, палежи на коли, вандализъм срещу исторически забележителности и блокиране на пътния трафик.

Президентът Еманюел Макрон реши да овладее кризата чрез разяснителна обиколка в страната, а освен това обеща нови мерки в края на "Големия национален дебат".

По време на кризата вниманието бе привлечено предимно към фалшивите новини от външни източници, но Кристоф Шот обърна внимание, че по-голямата част от топ 100 на подвеждащите постинги във Фейсбук са дело на вътрешни активисти. Отразяването от страна на RT, което в по-голямата си част е било пряко, е помогнало на протестното движение да се засили и разшири онлайн аудиторията си.

"Това са в значителна степен домашно произведени фалшиви новини, които са успели да заразят цяла Франция и това се случи в голям мащаб", коментира Шот.

RT доминира отразяването в YouTube

25-те изследователи на Avaaz са се фокусирали върху постинги, които са били маркирани от проверяващите фактите екипи на "Монд" и Агенция Франс прес като преднамерено подвеждащи. Сред първите шест е снимка на жена с окървавено лице, направена така, че да изглежда все едно е заснета по време на протеста на "Жълтите жилетки", но която всъщност е направена в Мадрид през 2012 г.

Към 6 март тази година постингът е споделен над 136 000 пъти. Фейсбук добавя към него свързани статии, които посочват подвеждащата информация под постинга, след като тя е била маркирана от проверяващите фактите екипи.

В друг случай с над 349 000 споделяния, потребител публикува снимка на протест на булевард "Шанз Елизе" в Париж с твърдението, че ще го цензурират. Постигнът никога не е свален.

Трети пример се отнася до предполагаемо писмо, написано от актьора Жерар Ланвин, в което се критикува Макрон. То е споделено в мрежата над 251 000 пъти. Ланвин отрече да е писал текста, съдържащ изопачени части от негово писмо от 2013 г.

Фейсбук свали оригиналния постинг, но той беше възпроизведен и все още може да се намери, отбелязват от Avaaz.

От Фейсбук не са коментирали данните от изследването, което по отношение на YouTube констатира доминираща позиция на RT спрямо останалите медийни източници от гледна точка на общ брой видеа и видео - постинги за движението "Жълтите жилетки".

Като цяло видеата на RT France за "Жълтите жилетки" са генерирали над 23 милиона гледания вYouTube, докато видеата на всички останали водещи френски медии имат общо под11 милиона.

Резултатите от проучването са били представени на представители на Фейсбук, както и на еврокомисаря по сигурността Джулиан Кинг и на еврокомисаря по правосъдието Вера Юрова.

Едновременно с това Avaaz призова големите интернет платформи да започнат системно да използват проверка на фактите и да отбелязват подвеждащото и фалшиво съдържание.

През 2018 г. ЕК публикува доброволните правила за противодействие на дезинформацията, под които се подписаха Фейсбук, Гугъл и Туитър. Миналия месец обаче ЕК отчете, че не е доволна от докладите им за борба с дезинформацията, като критиките към Фейсбук бяха, че не е предоставена необходимата информация за онлайн рекламите.

Още по темата
Още от Европа

Защо премиерът говори за "Костинброд 2" по "учебниците на КГБ"?