Фалшивите новини се разпространяват в интернет по-бързо от истинските, но това се дължи повече на самите потребители, отколкото на ботове, показва публикувано в сп. "Сайънс" изследване.
Изследването на екип от Масачузетския технологичен институт обхваща периода от 2006 до 2017 г. и около 126 хил. новини - истински и лъжливи - публикувани в "Туитър" от 3 млн. души общо над 4.5 млн. пъти.
За установяване на разликата между истински и фалшиви новини екипът е използвал шест независими организации за фактологични проверки.
Фалшивите информации обикновено се разпространяват по-бързо и по-широко от истинските.
На истинските новини е нужно средно шест пъти повече време да достигнат до 1500 души, отколкото на фалшивите.
Има 70% по-голяма вероятност една фалшива новина да бъде ретуитната в сравнение с истинска новина.
Това се наблюдава във всички категории информация, но е най-ярко изразено в фалшивите политически новини, отколкото във фалшивите новини за тероризъм, природни бедствия, наука, "градски легенди" или финанси.
Екипът на изследването освен това изтъква, че разликата идва от хора, а не от софтуери или мрежи за автоматични операции в интернет, известни като ботове.
Ботовете разпространяват по еднакъв начин истинските и фалшивите новини, което значи, че хората са по-отговорни за по-високото разпространение на фалшиви новини.
Според изследването това наблягане на фалшивите новини може да се дължи на способността им да изненадват хората повече от истинските новини, защото противоречат на очакванията и представите им.
Установява се също, че "Туитър" акаунтите, които публикуват фалшиви новини, обикновено имат по-малко абонати, следят по-малко други акаунти и са по-малко активни от тези, които пускат истински новини.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
3 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Би трябвало непроверени новини и твърдения да излизат в червено да речем. При доказано туитване и постване на фейк простотии да се забранява ай-пито освен профила и да се докладва на имейл компанията (гугъл например), която да изтрива въпросния акаунт също. Най-добре фейса и туитъра да направят само гугъл мейли или ако искат техни си акаунти за имейл като акаунт холдъри за база на профилите, че да се затегне контрола и съответно ответната реакция при нарушаване на правилата.
тая слободия дето всякакви …
диванета създават паника с фейкове трябва да спре.
Другият вариант е да се направи нещо като фийдбек скор на профилите - при публикуване на фейкове става негативен, при недоказани неща е неутрален и при верни новини - зелен да кажем. в ибей системата работи добре - никой не търгува с такива дето имат много лоши фийдбек точки... :) Ай ти спецовете да мислят, че плява много, глупаци оше повече
Почни се хванах на изпипаната новина , че Rammstein са фенове на Путин.
Дори не е смешно: Руската държавна телевизия показа "бурните реакции" на Запад по повод речта на Путин, в която той заяви, че Русия е разработила ново поколение въоръжения. Даниел Патрик Уелш, представен като американски политически анализатор коментира пред НТВ за „истерии и пълен провал в САЩ.“ Но разследване на The Insider разкрива, че "политическият анализатор" Даниел Патрик Уелш живее в предградие на Бостън и е съсобственик на частно училище. Уелш продава дискове с авторски песни, а също така търгува с картички и сапун.