Фалстарт на преговорите за учителските заплати

Фалстарт на преговорите за учителските заплати

След повече от два часа разговори при президента между министрите на  финансите и образованието и учителските синдикати, стана ясно, че страните не са постигнали никакво споразумение, но въпреки това под натиска на държавния глава Георги Първанов  преговорите ще продължават до постигане на споразумение. Президентът e настоял двете спорещи страни да излязат от сферата на обидите и взаимните обвинения и да се преустанови практиката на правителството да обяснява, че синдикатите всъщност не са учителите, което води до вътрешна конфронтация.

Финансовият министър Пламен Орешарски излезе от президентството видимо ядосан и отказа всякакъв коментар по проведените разговори, а от синдикатите отново обвиниха правителството,че е отишло без разчети на преговорите. Просветният министър Даниел Вълчев се скри от журналистите.

Преговорите за заплатите на учителите и непедагогическия  състав в средните училища и детските градини продължават утре в Министерството на образованието и науката (МОН). На него вече трябва да се представят конкретните разчети на финансовото ведомство за резервите в системата на образованието, които могат да се ползват за увеличаване на трудовите възнаграждения до края на тази година.

Според заместник-председателя на КНСБ Пламен Димитров, може да се говори за резерв между 30 и 60 млн. лв. Според синдикатите обаче е важно Министерство на финансите да каже колко от този резерв и по какъв начин ще бъда разпределен. За пореден път финансовият министър Пламен Орешарски се яви на срещата в президентството с представителите на учителските синдикати и депутати без конкретните разчети за възможностите на правителството да отговори на учителските искания, обвиниха го профсъюзите.

Председателят на “Подкрепа” Константин Тренчев заяви, че Орешарски отново е изтъкнал пред тях невъзможността да се изпълнят исканията на учителите заради МВФ и становището на международни финансови експерти, чиято консултация той е потърсил заради стачката. Не е ясно и какъв процент от бюджета за следващата година ще бъде отделен за образование през следващата година, поясни Пламен Димитров. Той допълни, че ако правителството приеме исканите от тях 5 процента, то всички претенции за следващата година ще бъдат вкарани във финансовата рамка на 5-те процента.

“Не можем да се похвалим, че сме придвижили положението повече от мъртвата точка”, коментира Тренчев, но уточни, че присъствието на президента Първанов е наложило поне коректен тон между двете спорещи страни. Според Константин Тренчев, синдикатите не искат 100 процентово увеличение сега и веднага, а то да става по схема и да има гаранции, че ще бъде изпълнявано.

От президентството уточниха, че Георги Първанов също споделя идеята да се намери възможност за поетапно увеличение на доходите на учителите и увеличаване на относителния дял на средствата за образование и наука от БВП.

Лидерът на НДСВ реши да вземе отношение по стачката 

11 дни след началото на учителската стачка и по повод изпратено до него писмо от синдикатите, лидерът НДСВ Симеон Сакскобургготски обяви все пак някаква позиция по протестите. В писмо члез медиите Сакскобургготски, който оглавява втората по големина управляваща партия в тройната коалиция, застава на страната на просветния си министър – Даниел Вълчев. За мен не е реално, нито отговорно всичко да се свежда до смяната на една отделна личност, и в този случай на министъра. Впрочем именно по настояване на НДСВ поста на вицепремиер бе зает от министъра на образованието, за да покажем важността на сектора”, посочва Сакскобургготски.

Според бившия премиер ресурсите на държавата, “както и концентрирането на обществото ни в другите стратегически за България цели, които трябваше да постигнем до 1 януари 2007 г.”, не са позволили по-големи промени на доходите, в това число и на учителите.

“Смятам, че разединението, настройването на едни специалисти срещу други е непродуктивно и некоректно. С цялото ми уважение към труда на българските учители, считам, че те също осъзнават, че решаването на проблемите с ниските доходи не бива да е "на парче" или по професионални групи”, казва в писмото си Сакскобургготски и допълва, че той се причислява към онези, които мислят, че “учителският труд вече трябваше да е получил адекватно оценяване”.

По мнението му сега е моментът за широка обществена дискусия “за пренареждане на управленските приоритети”. Според Сакскобургготски е важно да се постигне обществено съгласие по въпроса как да се развива занапред образованието и как трудът на учителя да получи по-високо възнаграждение, “имайки предвид възможностите на държавата на този етап”.

”Необходимо е политическите сили да се обединят около нуждата от ясна визия за реформата в българското образование и това да намери реално цифрово изражение в държавния бюджет за 2008 г. Такава ще бъде ясната позиция на НДСВ по време на предстоящите парламентарни обсъждания, както и в рамките на Тристранната коалиция. Убеден съм, че само с диалог може да бъдат постигнати желаните успехи”, казва лидерът на НДСВ.

Още по темата
Още от България

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?