Фандъкова недоволна, че се режат пари за метрото по плана за възстановяване

Йорданка Фандъкова инспектира ремонта на бул. Цар Борис Трети, сн. Столична община

Столичният кмет Йорданка Фандъкова изрази притесненията си от заявени от служебния вицепремиер по еврофондовете Атанас Пеканов намерения да се намалят заложените за столицата средства от европейския бюджет по плана за възстановяване и устойчивост.

Конкретно става въпрос за включения от бившите управляващи от партията на Фандъкова – ГЕРБ, проект за разширение на третия лъч на метрото с още три станции от "Хаджи Димитър" до жк "Левски" и още шест – от ул. "Шипка" през "Слатина" и зала "Арена Армеец" до бул. "Цариградско шосе". Той бе вкаран при преработването на плана за възстановяване в края на януари 2021 г, когато стана ясно, че проектът няма да получи еврофинансиране по новата европейска програма "Транспорт". Аргументът на Брюксел за отказ бе изискването за балансирано развитие на регионите в страната, а не значителни средства от еврофондовете за пореден път да се изливат в най-развития българския град за сметка на изоставащите.

Така новите трасета на софийското метро влязоха в плана за възстановяване и развитие. Намерението бе да се искат от ЕК по плана за възстановяване 360 млн. лв. при обща стойност на проекта 763 млн. лв.

Пред дни обаче Пеканов коментира пред Дарик нюз, че "не мисля, че е правилно да се подхожда, че която и да е инфраструктурна мярка, която касае София, винаги разчита на европейски фондове – тези средства, подобно на националния бюджет, все още са предназначени за цяла България и не трябва да отиват непропорционално на столицата". "Може би този фокус върху София не е устойчив и възниква въпросът защо през годините Столичната община не е разработила по-добри модели за увеличаване на доходите си и по този начин няма достатъчно средства за частично финансиране на собствените си инфраструктурни проекти", коментира тогава вицепремиерът.

От думите на Фандъкова сега, казани при проверка как върви реконструкцията на бул. "Цар Борис Трети", не става ясно с колко се предвижда да бъде намалено финансирането на разширението на метрото по плана за възстановяване. Но за пореден път се потвърди това, че Столичната община разчита за инфраструктурните си проекти основно на еврофондовете и при провал на проектите ѝ пред ЕК ѝ е трудно да осигури собствено или заемно финансиране .

Коментира се намаляване на средствата в този план. Казах и на министър Пеканов при среща с него, че това би било безкрайно неправилно и несправедливо от гледна точка на това, че проектите са заложени в предишни вариант на плана и те са предварително съгласувани с ЕК. Става въпрос за проекта за продължението на метрото до кварталите "Левски" и "Слатина", каза столичният кмет. Тя съобщи, че Столичната община има пълна готовност до края на годината да започне работа по удължаването на метрото и би искала гаранции, че тези средства, които са заложени, няма да бъдат намалявани.

Софиянци плащат най-много данъци, редно е да получават най-много

Според Фандъкова софиянци като най-големия данъкоплатец и произвеждащи на 40 процента от брутния вътрешен продукт имат право да получат най-много пари от европейския бюджет.

Би било безкрайно несправедливо точно хората, които най-много внасят, да бъдат лишени от възможността за привличане на европейски средства, смята тя.

Чувам, че трябва да търсим други възможности за финансиране на нашите проекти, но ви уверявам, че Столична община използва всички възможни механизми и инструменти за финансиране на своите проекти, допълни столичният кмет.

Тя коментира и думите на министъра на културата Велислав Минеков от предишния ден, че са извършвани безобразия с реставрацията на паметници на културата в София като паметника на Левски, на Цар Освободител и на Лъвов мост в името на усвояването на евросредства.

Като творец той има право да коментира своите усещания, но като министър би следвало да се основава на документи, които са налични в неговото министерство, заяви Фандъкова пед журналисти по време на инспекцията на ремонта.

Ремонтите на паметниците - одобрени от Министерството на културата

Тя показа документи, че и трите обекта, за които министърът говори, имат не само разрешение за строеж, но и съгласуване с Министерството на културата.

"Навсякъде, във всичките проекти има печат на Министерството на културата, за пространството на паметника на Васил Левски има печат и подпис на зам.-министъра на културата. Същото се отнася и за за Лъвов мост. Много моля, когато се говори за проекти за София, да се изнасят факти на базата на документи, иначе остава усещането за внушения, което смятам, че не е справедливо към софиянци", заяви Фандъкова.

Пороите не пречат на ремонта на "Цар Борис Трети"

Относно ремонта на бул. "Цар Борис Трети" тя каза, че се извършва в срок въпреки проблемите с проливните дъждове в последните дни.

Извършени са всички демонтажни дейности до този момент. В готовност е началото на монтажа на релсовия път, но това ще започне, когато времето е сухо, отчете кметът. В неделя - 20 юни, ще започне работа по северното локално платно, южното ще бъде пуснато за движение.

Очаквам преди 15 септември изцяло локалните платна да бъдат пуснати, за да се облекчи движението на автомобили и градския транспорт.

От 20 юни, неделя, започва работа в участъка на ул. "Алабин" между "Христо Ботев" и "Лавеле". Там също ще има промяна в организацията на движение на градския транспорт. Очакваме този участък на "Алабин" да бъде готов до есента, каза още столичният кмет.

Споделяне

Още от България

Подкрепяте ли партия на Кирил Петков и Асен Василев и ще гласувате ли за нея?