Фандъкова се изхвърли с "крути мерки" за лифтовете на Витоша

Готова да ги възстанови за общинска сметка и да я прати на собственика; Дружеството: Не е сериозно

Фандъкова се изхвърли с "крути мерки" за лифтовете на Витоша

Столична община се изхвърли с "крути мерки" за поетапното възстановяване на лифтовете на Витоша. Най-крайният и спорен подход предвижда или собственикът на съоръженията - "Витоша ски", да бъде заставен от общината да ги възстанови, или Столична община да възстанови лифтовете за своя сметка и да иска от собственика да ѝ върне парите. На дневен ред е и "мек" вариант, който предвижда възстановяването да стане бързо, без тромави административни процедури и без собственикът да плаща такси към държавата, но обновеният лифт задължително трябва да е в трасето на старите съоръжения. Последното обаче категорично не се приема от собственика на съоръжението, който твърди, че модерните лифтове не могат да се поберат в "стъпките" на строените преди 50 години.

Тези възможностите са били обсъдени на среща между Столична община и министерствата на земеделието, екологията и спорта. На нея обаче не е присъствал представител на собственика "Витоша ски"- дружеството, свързвано с акционера в ПИБ Цеко Минев, но с официален собственик италианеца Ерик Гумерер, шеф на фирмата за оръдие за изкуствен сняг "ТехноАлпин" (TechnoAlpin). Пред Mediapool от "Витоша ски" определиха като "несериозни" вариантите, при които общината ще възстановява лифтовете и като "незаконен" вариантът, при който общината би ги заставила да ремонтират. Юристът на дружеството адв. Петър Петров заяви, че недоумява защо общината чертае варианти и посочи, че това е все едно кметът да каже на даден софиянец колко стаи да изгради в дома си.

"Витоша ски" е собственик на трите лифта във Витоша - Княжевски, Драгалевски и Симеоновски, като от тях работи само последният. Фирмата ги приватизира от Столична община през 2007 г. През 1991 г. бе спряна въжената линия от Княжево до Копитото, а Драгалевският лифт спря да функционира през лятото на 2017-а година.

Крутите мерки

Изненадващо, в дните преди коледните празници, когато част от зимните курорти отвориха пистите си, столичният кмет Йорданка Фандъкова се сети за стария проблем в четирите ѝ мандата начело на София - затворените лифтове на Витоша. Пред медиите тя обяви, че Столична община иска да бъдат възстановени Княжевския лифт и в последствие и Драгалевския, съобразно действащия План за управление на Витоша, "който дори и да е изтекъл, е действащ поради липсата на нов". Още по-изненадващо Фандъкова заяви, че "с или без съдействието на собствениците, ние ще направим така, че да бъдат възстановени тези възможности за достъп до планината". От тогава досега е мистерия как точно общината смята да постигне обновяването на лифтовете, ако няма съдействие на собствениците. Завесата е започнала да се повдига именно на срещата, проведена в четвъртък привечер.

Оказа се, че на нея главният архитект на София Здравко Здравков е посочил, че ако общината не получи съдействие от собственика на съоръженията, кметството може да го задължи да реновира лифтовете.

"Главният архитект Здравко Здравков обясни, че общината може да изиска от собственика Княжевският лифт да бъде обновен и да даде срок за изпълнение. Ако собственикът откаже, общината може да възстанови съоръженията и да изпрати сметката на "Витоша ски", посочи пред Mediapool Тома Белев, общински съветник от "Демократична България", който е присъствал на срещата. Конкретно на нея е дискутирано възстановяването на Княжевския лифт, но същият подход щял да се приложи и за другите съоръжения.

За да се стигне до стъпката, при която общината ще ремонтира съоръженията и ще си търси харчовете от "Витоша ски", е възможно кметството да обяви настоящите съоръжения за опасни за гражданите и да изиска реновирането или при отказ сама да се втурне към тази стъпка.

Подобна законова процедура се прилага за ремонт на стари къщи - паметници на културата, които са опасни за преминаващите, но трудно би могло да се каже, че реално работи.

"Да, при опасните къщи - паметници на културата има законова процедура, кметът да ги реновира за сметка на собственика. Това обаче е разписано в Закона за културното наследство има и наредба. На кой закон обаче ще се облегне общината за лифтовете на Витоша? Освен това общините трудно си събират изхарчените пари за ремонти от собствениците на стари къщи", коментира пред Mediapool общинският съветник Борис Бонев от "Спаси София". 

Тома Белев риторично постави щекотливия въпрос: "Дори и общината да възстанови съоръженията, кой ще накара "Витоша ски" да отвори лифтовете? "Какъв е смисълът да имаме реновирани лифтове на Витоша, ако те не работят?", коментира той. 

Тънки сметки, но в стари стъпки

По време на срещата държавата и общината са представили варианти и при които възстановяването на лифтовете да се случи най-бързо, и най-тънко за собственика, но ако "Витоша ски" направи компромис и ремонтира лифтовете в старите им трасета. Всъщност, възстановяването на Княжевския и Драгалевския лифт бяха акцент от последната предизборна програма на Фандъкова, но реализацията продължава да буксува.

"Първият вариант, по който ние с главния архитект на София арх. Здравков работим, е възстановяване на лифта, като се използват съществуващите фундаменти. Това е най-бързият вариант. При него не е необходимо нито изработване на специализиран подробен план, нито промяна в плана за управление на парка", написа Фандъкова във фейсбук.

Тома Белев уточни пред Mediapool, че на срещата Изпълнителната агенция по горите е посочила, че, ако лифтът се обнови в съществуващите си основи и стъпки, процедурата въобще няма да се разглежда по Закона за горите, т.е. собственикът "Витоша ски" няма да плаща такса за строеж и за сервитут.

Фандъкова добавя, че при този вариант се работи в последната година е ще спести минимум 2 години на софиянци. "Убедени сме, че ново модерно съоръжение може да стъпи на съществуващите фундаменти. Това е мнението на експерти от Университета по архитектура, строителство и геодезия и на чуждестранни компании, за което поискахме и независима експертиза", уточнява тя. 

Реално властите в България публично признаха теза, отстоявана с години от "Демократична България".

"Столичната управа и ресорните министри най-сетне потвърдиха онова, за което се борим от поне две години. Фактът, че планът за управление на Витоша не е пречка за подмяната на неработещите лифтове", коментира още Тома Белев от "Демократична България".

До момента от "Витоша ски" оправдаваха нежаланието си за реновиране на лифтовете с аргумент, че Плана за управление на парк "Витоша" не позволява нови строежи на съоръжения и промяна на статута на горските територии. А също, че и нови модерни лифтове не могат да се поберат в стъпките и фундаментите на старите.

На срещата е станало още ясно, че, ако "Витоша ски" запази трасето на лифта, но измести основите или стъпките на стълбовете, няма да ѝ се налага да чака промяна в Плана за управление на Витоша, нито да прави екооценка, но ще трябва да плати двете такси по Закона за горите - за сервитут и за право на строеж.

Дружеството обаче от години лансира проект за подмяна на лифта в нови стъпки. Целта е разрастването на дължината на лифтовете, а многократно в последните години бяха правени неуспешни опити за промени в Плана за управление на парк "Витоша", които да позволят да се разреши изграждане на нови съоръжения. Имаше и опити за промени на Закона за горите, с които лифтовете да се приравнят като далекопроводите и стълбовете на ЕРП-тата и ивиците под тях да се водят гора, а не да се променя статута на земята. Така инвеститорът би си спестил такса към държавата за промяна на предназначението на терените. Главно заради отпор на природозащитници, тези поправки не видяха бял свят.

Очертава се ново затлачване, поне 2 години

Другият вариант е възстановяване на лифта с промяна на местата на някои от стълбовете, написа още Фандъкова и уточни, че това е предложението на собственика "Витоша ски". Тя обаче подчерта, че този вариант изисква изработване на специализиран подробен план, чиято процедура реалистично би отнела около 2 години.

Кметът на София визира проект за ремонт на Княжевския лифт, депозиран от "Витоша ски" още през февруари 2020 година. В детайли предложението на "Витоша ски" е въжената линия да бъде възстановена, но с изграждане на три нови стълба. Още преди месеци арх. Здравко Здравков уточни, че два от тях попадат в зона, намираща се северно от Беловодски път, а един е в Природен парк "Витоша". Още тогава той подчерта, че такъв проект е свързан с процедура за промяна на плана за управление на парк "Витоша".

Пред Mediapool Тома Белев уточни, че от Министерство на околната асреда и водите на срещата в четвъртък са посочили, че ако се удължи трасето на лифта, то ще трябва да се прави този специализиран план. 

"Витоша ски": Не е сериозно

Пред Mediapool адв. Петър Петров от "Витоша ски" определи като несериозен варианта, при който общината ще ремонтира лифтовете за сметка на собственика. Според него е абсолютно незаконен вариантът, при който общината би заставила собственика да ремонтира съоръженията и припомни, че съдът вече е отменял през годините две заповеди на общината за ремонт на Княжевския лифт.

"Този, който може да прецени как да реконструира съоръженията, е единствено и само собственикът. Т.е., ако вие имате къща, няма да дойде кметът да ви каже дали ще имате две или три стаи. Т.е. вие предлагате, и съответно ви се разрешава, а ако не ви е допустимо от закона, не ви се разрешава. Никъде в правната система няма как администрацията да ти каже как да го възстановиш", коментира пред Mediapool адв. Петър Петров от "Витоша ски".

Той също потвърди, че дружеството е внесло проект за Княжевския лифт внесени при главния архитект Здравко Здравков през февруари 2020 г. Той бил разработен от двата световни лидери на пазара на въжени линии - "Допеймайер" и "Лайтнер".

"Минаха 11 месеца, макар че по закон съгласуването трябва да стане за 1 месец. След това чакане Здравков ни изпраща да съгласуваме проекта с министъра на земеделието, храните и горите, но пропуска, че по закон чл. 75, ал.2, т.2 от Закона за горите първо той трябва да го съгласува. А, той не го съгласува", каза още адв. Петров.

По отношение на Драгалевския лифт от дружеството посочиха, че в момента на сайта си провеждат анкета с гражданите как да бъде обновен той.

"Спаси София": Трябва да се проучат възможностите за изгонване на "Витоша ски" от планината

"През годините, абсолютно недвусмислено се доказа, че "Витоша ски" не е надежден партньор и не управлява добре базата. Дружеството допусна почти всички лифтове да спрат да работят. От тази гледна точка, единственото решение за Витоша, така че планината да бъде върната на хората, е "Витоша ски" да бъдат изгонени от планината. Дружеството е приватизатор на съоръженията, но не и на земята. В тази връзка, предвид че всички съоръжения с изключение на Симеоновския лифт са опасни, които не подлежат на възстановяване, за мен решението е те да бъдат премахнати, с което на практика ди премахва дейността на "Витоша ски" в планината", коментира пред Mediapool Борис Бонев от "Спаси София".

Той посочи, че след това Столична община заедно с дирекцията на парка трябва да изготвят нов план, който да позволи изграждане на нови лифтове и възобновяване на тези, които са били в добри локации.

Така въпреки говорилните и вариантите лифтовете на Витоша остават неработещи, а обещания за рестартирането им продължават да валят от Фандъкова, подобно на предизборното време. Тепърва предстои да видим дали подхвърлени крути мерки реално ще се случат или ще се използват, да да грабнат вниманието за кратко и ще се забравят до другата зима.

Споделяне

Още по темата

Още от България

Как да бъде увековечен художествено Бойко Борисов?