Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Фандъкова: Столичани плащат 40% от данъците в държавата. Помощта за транспорта им се полага

За да спаси транспорта, общината ще реже от ремонти на улици и детски градини

8 коментара
Фандъкова: Столичани плащат 40% от данъците в държавата. Помощта за транспорта им се полага

Столичният кмет Йорданка Фандъкова използва представянето на бюджета на София за 2022 г., за да влезе в сблъсък с държавата и да поиска отново над 170 млн. лв. помощ за градския транспорт. След като кметът посочи, че финансовият план на София за 2022 г. е малко над 2 млрд. лв., тя се обърна към "всички политици, които създават у гражданите мнение, че искайки финансиране от държавата, София иска нещо, което не ѝ се полага" и посочи, че столичани плащат 40% от данъците в държавния бюджет. Фандъкова дори се облегна на сметки, които показват, че платените данъци от столичани на държавата били 20 пъти повече спрямо тези, които те плащат на общината.

"За поредна година Столична община не получава и никаква изравнителна субсидия от държавния бюджет. Подчертавам го за всички политици, които създават у гражданите мнение, че искайки финансиране от държавата, София иска нещо, което не ѝ се полага. Напротив! Софиянци с труда си осигуряват около 40% от данъците в държавния бюджет", каза Фандъкова.

След това тя приложи и сметките, които е направила за данъчните постъпления.

"9 млрд. лв. е приносът на гражданите на София към държавния бюджет под формата на различните данъчни приходи. За сравнение, местните данъци, които общината събира от столичани и които инвестира в града, са в размер на 457 млн. лв. Разликата е почти 20 пъти. Затова продължавам да настоявам, че когато Столична община иска подкрепа от държавния бюджет за проекти или дейности, тя не иска нещо, което не ѝ се дължи. Напротив, искането е една малка част от изработеното от столичани, което да се върне като инвестиция там, където живеят", каза тя.

Столичният кмет изказа съжалението си, че при гласуването на бюджета в петък в пленарна зала на първо четене исканата държавна помощ за градския транспорт е отхвърлена.

"За съжаление, при гласуването на републиканския бюджет в петък искането ни за подкрепа за градски транспорт беше отхвърлено. При разговорите ми с представители на правителството, информирах, че за да осигурим движението на транспорта през миналата година, осигурихме от собствения ни бюджет над 177 млн. лв. Подчертавам, че това са 39% от всички местни данъци, които общината събира. Това означава, че давайки на транспорта, намаляваме инвестициите в други жизненоважни за града сфери", каза още Фандъкова.

Тя изреди и откъде ще се режат средства, за да се осигурят пари за градския транспорт. Ще се намаляват средствата за улици, за отчуждаване, за ремонти и изграждане на детски градини и училища. "Затова беше толкова важно да се обезпечи градският транспорт, за да не се налага да режем от други дейности", уточни тя.

В бюджета си за 2022 г. София залага 150 млн. лв. за транспорта

Общо бюджетът на София за 2022 г. възлиза на 2 078 156 361 лв. В него се залагат 150 млн. лв. собствени средства за дофинансиране на градския транспорт. Отделно се планират и над 130 млн. лв. от продажбата на билети и карти, и от приходите от синя и зелена зона, които също щели да бъдат насочени към градския транспорт.

"На този фон в държавния бюджет за транспорта на София са заделени 15 млн. лв., което е 10 пъти по-малко от нужното заради намаления брой пътници и огромния скок на цените горивата, които най-вероятно ще продължат да се покачват. Прогнозите за спад на цените на горивата, които споделиха с нас от Министерство на финансите, очевидно не са реалистични", добави Фандъкова.

По-голям бюджет с 200 млн. лв.

Бюджетът на София за 2022 е с около 200 млн. лв. по-голям в сравнение с предходната година. Причината затова е увеличението с около 100 млн. лв. на средствата за заплати на учители, социални работници и работещи в здравеопазването от държавно делегираните дейности. И второ, почти 100 млн. лв. повече се осигуряват с инвестиционни заеми за изграждане на третата линия на метрото и на вътрешните градски рингове.

"Именно чрез инвестиционни заеми, които София може да си позволи заради високия си кредитен рейтинг и бюджетната дисциплина, имаме възможност да продължим да строим стратегическа инфраструктура – метро и основни градски пътища" каза Фандъкова.

584 млн. лв. или почти 1/3 от бюджета е размерът на инвестиционната програма на София. 54% от капиталовата програма осигуряваме от собствени средства и заеми, а остатъка – 46% или 272.9 млн. лв. от спечелени европейски програми. 15.3 млн. е целевата субсидия от държавата.

Приходите

В проекта за бюджет 2022 на Столична община се планират 820 млн. лв. собствени приходи. Те ще идват от местни данъци - 457 млн. лв. (основно данъка върху имотите, автомобилите и при придобиване на имущество) и такси - 292 млн. лв., като 83% от тях е такса битови отпадъци, която целево се изразходва само за дейности по почистване. Останалите собствени средства са от наеми, санкции и продажби.

Към приходната част на бюджета идват 272.9 млн. лв. от европейски програми. Други 119.16 млн. лв. от целеви инвестиционни заеми, а 766 млн. лв. за финансиране на държавно делегирани дейности.

80% от средства за държавно делегирани дейности, са за заплатите и осигуровките на учителите в училищата и детските градини. Останалите дейности са за държавните дейности в областта на социалните услуги, заплати на медицински персонал в училищата и яслите, в областта на културата и сигурността.

"Пояснявам, че делегираните държавни дейности са целеви – почти 100% са за заплати, осигуровки и издръжка и те не могат да бъдат инвестирани в никакви други сектори. Дори напротив, често, осигурените средства от държавата са недостатъчни и общината дофинансира със собствени средства. Заложеното дофинансиране на дейности, държавно задължение, в бюджет 2022 е 52,3 млн. лв., каза още Фандъкова.

Къде ще се инвестира?

Най-големият процент от инвестициите е в сектор "Транспорт" - 211 млн. лв.

"С 92 млн. лв. осигуряваме старта на строителството на метрото към кв. "Левски", което ще започне още този месец. Имаме готовност да осигурим и началото на строителство през район "Слатина", за което кандидатстваме за заем от ЕИБ и ако процедурите за изпълнител приключат, ща можем да започнем и него. Очакваме публикуването на държавния бюджет, в който беше поет ангажимент за осигуряване на 40 млн. лв. за сметка на отрязаните средства за участъка до "Слатина" от Плана за възстановяване. Напомням, че за да се гарантира изцяло изграждането на този 6 километров участък очакваме от Министерски съвет решение за съфинансирането през следващите 4 години. Това е изключително важно за софиянци, независимо от това кой ще е следващият кмет. Изключително важно е и окончателното приемане на Плана за възстановяване и устойчивост, защото продължаващото бавене създава рискове за много проекти", каза още Фандъкова.

Други 93 млн. лв. ще се инвестират в метровлакове, 25 нови трамвая и 52 електробуса.

23.7 млн. лв. ще отидат за довършването на ремонта на бул. "Цар Борис III"и за основен ремонт на релсов път.

Вторият голям акцент в Бюджет 2022 е изграждането и основни ремонти на пътна инфраструктура. Общият размер на средства е 120 млн. лв. Към тях допълнително се осигуряват 50 млн. лв. за текуща поддръжка във всички райони, от които разпределяме 10 млн. лв. и към кметовете на райони.

През тази година със средства от инвестиционни заеми ще се извършват ремонти по бул. "Т. Каблешков", бул. "Филип Кутев", "Източна тангента" – етап 1, бул. "Ломско шосе" – етап 1, ул. "Опълченска", бул. "Копенхаген", бул. "Рожен", ул. "Димитър Пешев". Това са общо 16 обекта за изграждане, за които се осигуряват 62.7 млн. лв. от които 70% са заемните средства.

Средствата за основни ремонти са 54.5 млн. лв., в които се включват 34 обекта и различни съоръжения. По-големите улици, които ще бъдат основно ремонтирани през тази година са бул. "Първа българска армия", ул. "Кукуш", ул. "Н. Коперник", ул. "Народно хоро", ул. "Народен герой", ул. "Флора", ул. "Емилиян Станев", улици в т.нар. нови квартали, включително и транспортните тунели на НДК и към "Люлин".

Европроекти в действие

Общо 88.8 млн. лв. ще се инвестират през тази година в изграждане на водопроводи и канализация. Със 71 млн. лв. по програма "Околна среда" започва изграждането на канализацията на "Симеоново", "Драгалевци", "Кръстова вада", "Суходол", "Обеля", "Бенковски", Нови Искър и квартали на Банкя.

С 16 млн. лв. собствени средства ще продължат ВиК проектите за "Овча купел", "Връбница", "Горубляне", "Манастирски ливади изток", дубльор на колектора по "Симеоновско шосе" и др. – общо 13 обекта.

анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #8

    Метрото е общинска собственост, нали?! То може да отдава рекламно място, да получава приходи от наеми. Общината може да закупи павилиони за бързо хранене, които да отдава под наем. Може да се поставят павилиони за билети, карти и вестници на оживени места. Трябва да се изтъргува транспорта и спирките, на които да се предлагат цветя, подаръци, сувенири, карти и справочници, играчки, всичко, което не създава допълнителен боклук, не цапа и не заема голяма площ от станциите и спирките на транспорта. Това ще донесе допълнителни приходи на столицата.

  2. bachvarofff
    #7

    Тази герберска под лога пак лъже . ГЕРБ принудиха повечето от най-големите фирми в България да са данъчно регистрирани в София, за да ги държат на каишка. Например рафинерията и пристанището в Бургас нямат дейност в София, но плащат там !?! Хайде, питайте хората в Бургас как се чувстват. Замърсяват в Бургас, а приходите отиват в София .

  3. Джелсомино
    #6

    Столичани, или регистрирани на тяхно име фирми, работещи в цяла България, плащат тия 40%?

  4. SILENCE
    #5

    Нищо не се полага, преди да се махнете, крадци такива!

  5. Мюнхен
    #4

    София е реално с 3 милиона население. Доста провинциалисти напълниха града през последните години следствие главно на увеличаване на чиновничеството, обслужващия персонал, навлизане на хора с нечисти намерения , присъствието на чужденци. Бюджетът на София трябва да се увеличи два пъти и без това другите градове се обезлюдиха, а жителите им идват в София , оставят си боклуците и си заминават, без да плащат данъци, такси и др.После пият гроздова и славят Путин,псуват демокрацията и Запада.На практика София хрантути повече от половин България.

  6. Борно
    #3

    За ремонта на релсовия път по Цар Болис III не могат да отидат предвидените пари за тази година по простата причина, че вече една година не могат да се усвоят средствата предвидени за предходната година, поради невъзможност на строителя да изпълни договорните си задължения. Повтарят се едни безсмислени фрази без някой да направи анализ на това с какви безсмислия ни заливат. По обекта на този ремонт не се работи активно от месеци, но никой не го коментира сериозно. После се появява тази кукличка и продължава да иска пари. За какво, за бездействие ли.

  7. Карлово
    #2

    Защо всички граждани на България трябва да дотират топлофикация София с 500 милиона лева всяка година?

  8. misho mishev
    #1

    Не ми звучи много логично това за 40те%. Защо останалите градове да трябва да развиват транспорт с обшински средстава , а София иска дотации от бюджета? В София не се ли плащат общински данъци?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.