Фейсбук, Гугъл и Туитър твърдят за мащабна руска инвазия преди изборите в САЩ

Руската политическа реклама във Фейсбук е стигнала до 40% от американците

Фейсбук, Гугъл и Туитър твърдят за мащабна руска инвазия преди изборите в САЩ

Трите големи технологични компании Фейсбук, Гугъл и Туитър ще призоват за помощ в битката срещу онлайн манипулациите и ще разкрият, че руската намеса в периода преди президентските избори в САЩ миналата година е била по-мащабна отколкото преди се твърдеше. Това се очаква да стане във вторник при изслушването на представители на тези компании пред американския Конгрес във връзка с разследването за предполагаемото вмешателство на Русия в американските избори, пише "Файненшъл таймс".

Разкритията идват ден след първите повдигнати обвинения към трима сътрудници от предизборната кампания на президента Доналд Тръмп в рамките на руското разследване.

Колин Стретч, главен юрисконсулт във Фейсбук, ще обясни, че са изправени пред "нов тип национална заплаха за киберсигурността", която изисква сътрудничество в обществото, твърди пред изданието източник, запознат с подготвените показания на Стретч.

Син Иджит от Туитър ще декларира, че компанията е решена да посрещне новото предизвикателство на "държавно санкционирана манипулация на изборите".

"Ние можем да предоставим само едно парче от пъзела, но се надяваме то да помогне на комисията в работата ѝ да установи какъв е бил този толкова сложен и експанзивен заговор за манипулиране на изборите. Основното тук е сътрудничеството в битката с това предизвикателство. Ние не можем сами да се преборим с тази еволюираща, обща заплаха", се казва в изявлението, подготвено от Иджит.

Кент Уолкър, главен юрисконсулт на Гугъл, обяви преди ден в блога си, че компанията е решена да работи в тясно сътрудничество с правителството, правоохранителните органи, други компании и водещи неправителствени организации, за да осигури честни избори и сигурност за потребителите, както и да се пребори с дезинформациите.

Представителите на трите компании ще бъдат изслушани в две сенатски комисии – по правосъдие и по разузнаване, които ще питат по какъв начин руснаците са използвали платформите им, за да се намесват в политиката на САЩ и какво са направили компаниите в тази връзка. Фейсбук, Туитър и Гугъл вече представиха планове за по-голяма прозрачност в системите им за реклама.

Руската политическа реклама във Фейсбук е стигнала до 40% от американците

Големите технологични компании в САЩ възнамеряват да заявят пред Конгреса, че са открили в платформите си още доказателства за руска активност, свързана с миналогодишните американски избори.

По данни на Фейсбук, броят на американските потребители, до които е стигнала руската политическа реклама в хода предизборната кампания в САЩ, е около 126 милиона души.

Съгласно показанията на юрисконсулта на компанията, от от юни 2015 до август 2017 г. руската "Агенция за интернет изследвания", известна като "фабрика за тролове", е публикувала 80 хиляди постинга. В рекламните послания - много от които с фокус върху социални и политически теми, предизвикващи разногласия в САЩ - се съдържала препратка към страниците на руската агенция, където след това хората можели да харесат или споделят някой от качените там материали. По данни на компанията тези постинги са видени от около 29 млн. души. В резултат на споделянето им в социалната мрежа аудиторията на руската политическа реклама се е увеличила до 126 млн. човека или 40% от населението на САЩ, отбелязва агенция Блумбърг.

Тези публикации, достигнали до потребителите, са различни от наброяващите над 3000 броя реклами, за които беше съобщено, че са свързани със същата агенция, и за които Фейсбук изпрати материали в комисии на Конгреса.

През октомври 2016 г., месец преди изборите, във Фейсбук са били блокирани 5.8 млн. акаунта, разпространяващи такива съобщения. Освен това са били заличени 170 акаунта в Инстаграм, където са били публикувани 120 хил. съобщения.

Туитър и Гугъл докладват как "фабриката за тролове" е ползвала платформите им

Представителят на Туитър ще заяви пред сенатската комисия по правосъдието, че компанията е разкрила и закрила 2752 потребителски профила, свързани със същата организация - руската "Агенция за изследвания на интернет", която функционира като фабрика за тролове на Кремъл.


Това количество профили е близо 14 пъти по-голямо от бройката, предадена преди три седмици от Туитър на комисии на Конгреса, заяви друг добре осведомен източник.


Гугъл също обяви, че е открила доказателства за "неголяма по размер" злоупотреба с услугите на компанията от руската организация, както и за канали на сайта за видеосподеляне You Tube, които според нея вероятно са били под егидата на руски агенти.

Според компанията Туитър между септември и 15 ноември миналата година в нейната платформа били пуснати 1.4 млн. съобщения от профили, свързани с Русия - почти половината от тях такива, зад които нямало действителни хора. Тя установила също и девет руски профила, купували реклами, произходът на повечето от които бил руският държавен телевизионен канал RT.

Туитър вече не приема реклами от руските чуждоезични медии RT и Sputnik

Миналата седмица Туитър заяви, че повече няма да приема реклами от RT и друга руска държавна чуждоезична медия - Sputnik. Компанията ще дари платените ѝ от 2011 г. от RT 1.9 милиарда долара за подпомагане на външни изследвания за използването на социалната мрежа за политически цели.

Гугъл заяви, че по време на изборите през 2016 г. два профила, свързани с руската организация, са похарчили 4700 долара за рекламиране в нейните платформи. Съобщено беше и за 18 канала в You Tube, които вероятно са били поддържани под егидата на руски агенти. Гугъл заяви, че каналите са съдържали 1108 видеа с обща дължина на записите 43 часа, макар че според компанията в САЩ между юни 2015 и ноември 2016 г. те били гледани само 309 000 пъти.

Могат ли да се въведат регулации?

По-рано този месец беше обявен законопроект, който ще задължи социалните мрежи да предложат публично достъпни файлове със сведения за предизборните реклами, както и да "положат сериозни усилия" да направят така, че физически или юридически лица в чужбина да не купуват политически реклами, за да влияят на американците.


Компаниите не са коментирали предложения законопроект, но заявиха, че работят по проблема. Миналата седмица Фейсбук заяви, че ще проверява купувачите на политически реклами за федерални избори и ще създаде инструменти за прозрачност, предвиждащи в рекламите да има връзка с профилите във Фейсбук на купувачите им. Туитър също заяви, че занапред ще изисква от купувачи на предизборни реклами да разкриват кой плаща за тях и към каква аудитория са насочени.

В понеделник Гугъл обяви, че също ще проверява самоличността на купувачи на предизборни реклами и ще направи информацията за тях публична чрез иконка на рекламата.

Компанията ще създаде база данни с обществен достъп за предизборните реклами, в които ще се посочва кой е купил дадения материал, като се предвижда предизборните реклами да бъдат придружени и от съобщение за степента на прозрачност.

Откакто за пръв път тази година беше обявено, че руснаци са прониквали в техните платформи, компаниите са под постоянен натиск от Конгреса. За тази година според данни на федералните приходни агенции Фейсбук вече е похарчил над 8.4 млн. долара за лобиране пред правителството, отбелязва АП, цитирана от БТА.

И на трите компании се очаква да бъдат зададени въпроси какви доказателства за руска намеса са открили в своите платформи, както и ако са намерили, защо не са ги намерили по-рано. Почти сигурно е, че те ще опитат да убедят конгресмените, че могат да оправят проблема сами, без да е нужна федерална регулация.

Въпросът има далеч по-големи измерения от тези реклами. През 2016 г. разпространението в социалните мрежи на фалшиви новини, фалшиви събития, пропаганда и други видове дезинформация е било широко и без да е имало нужда от купуване на реклами. Но на американските законодатели ще е по-трудно да въведат регулации за словото в мрежата.

Анализатори и правозащитници в сферата на словото в интернет предупредиха, че контролирането на предизборните реклами в мрежата не е като в печатните издания или телевизиите. Платформите за автоматизирана реклама на практика правят възможно всеки, който притежава профил в интернет и банкова карта, да качи реклама без почти никакъв контрол от компаниите.

Фейсбук заяви, че създава автоматизиран процес за решаване на въпроса, но не съобщи подробности.

Споделяне
Още по темата
Още от Свят