Фейсбук става Мета с лого безкрайност

Социалните мрежи и приложенията обаче запазват имената си

Знакът за безкрайност ще е новото лого на компанията

Американската компания Фейсбук (Facebook) променя името си на Мета (Meta) с цел това да отразява виждането ѝ за бъдещето, съобщи в четвъртък нейният основател Марк Зукърбърг, цитиран от световните агенции. Логото на социалната мрежа ще е знакът за безкрайност.

"Сега се наричаме Мета", каза Зукърбърг и добави, че независимо от ребрандинга мисията на компанията остава същата – "да обединява хората".

Едноименната социална мрежа и Instagram, както и приложението за съобщения WhatsApp запазват наименованията си, обаче "с течение на времето на потребителите няма да им трябва Facebook, защото ще ползват други продукти", каза Зукърбърг.

Основателят на Фейсбук обясни, че новото име на корпорацията произлиза от гръцката дума, означаваща "после" и свидетелства за това, че компанията винаги има място за развитие. Очакванията са това да е стъпка напред по проекта му Метавселена, включващ в себе си елементи на виртуална и добавена реалност.

Очакванията са социалната мрежа в новата си версия да достигне един милиард души през следващите 10 години.

По думите на Зукърбърг Мета ще бъде място, където хората да могат да взаимодействат, работят и създават продукти и съдържание. Той се надява, че това ще бъде нова екосистема, създаваща "милиони" работни места за творци.

Според скептиците преименуването на компанията изглежда е опит да се измести вниманието от т.нар. Фейсбук документи - изтекли в медиите материали, разкриващи как компанията е пренебрегвала вътрешни доклади и предупреждения за вредите, нанесени или усилени от нейната социална мрежа по света.

Съобщението за новото име беше направено в момент, когато Фейсбук преживява екзистенциална криза. След направените разкрития компанията е подложена на внимателно наблюдение от законодателни и регулаторни органи в много държави.

Обяснявайки решението за промяната, Зукърбърг каза, че името Фейсбук вече не отразява всичко, което прави компанията.

По-рано през деня изданието "Бизнес инсайдър" коментира, е смяната на името на компанията надали ще е ѝ достатъчно за да се отърве от ПР-кошмара, в който се намира. Ситуацията само се влошава през последните дни.

Новото име отразява визията на изпълнителния директор Марк Зукърбърг да превърне компанията в т.нар. Метавселена", вместо както сега - просто платформа на социална медия, посочва "Дъ Върдж". Идеята за метавселената е компанията да предлага онлайн виртуален свят, в който след време всеки потребител ще може да комуникира, работи, пазарува, да се забавлява с помощта на очила за виртуална реалност (VR) и добавена реалност (AR).

Ребрандирането и фокусирането на Фейсбук към метавселената цели да отклони вниманието на потребителите, след като бившият ѝ служител Франсис Хоган изкара вътрешни документи, придобили популярност като "Фейсбук Пейпърс". Тя ги представи пред медиите и свидетелства пред Конгреса.

От думите ѝ стана ясно, че Фейсбук приоритизира печалбите над човешката сигурност. Платформата била разбрала за вредните последици от използването на социални мрежи от тийнейджъри, но не е направила нищо, защото "доходите на хората са на първо място", каза още тя.

Бившата служителка твърди, че алгоритмите на платформата дават приоритет на публикациите, които "насърчават, привличат и задържат потребителите" В повечето случаи обаче това са публикациите, които са провокативни гняв, омраза, отвращение и негативни емоции у потребителите. Всъщност Facebook допринася за "епидемията от онлайн насилие", твърди още тя.

Експертите обаче посочват, че смяната на името няма магически да разреши основния проблем на компанията, който е управлението на социалната медия Фейсбук, посочва Ерих Йоахимсталер, основател и изп.-директор на консултантската компания "Вивалди".

Фейсбук трябва да извърши "фундаментална работа" и да се справи с проблемите, които подриват социалните ѝ услуги, смята Ан Олдерог, старши партньор във "Вивалди" с 20-годишен опит в стратегията на марката. Ако не, същите тези проблеми биха могли да проникнат в т.нар. "метавселена", коментира тя.

И докато смяната на името звучи вълнуващо, Олдерог смята, че обществеността може да чете между редовете, особено предвид миналите грешки, които компанията е допускала.

Това, което смяната на името на Фейсбук може да направи, е да спаси други проекти като Хърайзън (Horizon) – технологията на Фейсбук за добавена реалност, за да не се свързват и те с лошото впечатление, което Фейсбук придоби, казва Ашли Куксли, управляващ директор за Северна Америка в "Дъ Соушъл Елемент".

"Ако само холдинговата компания промени името си, вероятно става дума по-скоро за дистанциране на компанията майка от продукта Фейсбук, така че всяка токсичност да остане в рамките на този продукт, вместо да "заразява" и други марки под банера-майка", смята Куксли.

Но в края на краищата всичко опира до това дали обществото може да се довери на Фейсбук и неговото ребрандиране, което може да реши проблема с марката, но само ако е направено правилно, посочва Джон Вайс, съосновател и партньор в агенцията за брандиране и комуникации Хюмън (Human).

"Най-големият проблем, пред който е изправен Фейсбук, е липсата на вяра у потребителите, че той има по-висша цел. Простото представяне на нова марка само ще подсили страховете, че Фейсбук е загрижен само за себе си", твърди Вайс.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес