Фейсбук злоупотребява с данни на потребителите си, според германската антимонополна служба

Фейсбук злоупотребява с данни на потребителите си, според германската антимонополна служба

Германската антимонополна служба предупреди Фейсбук (Facebook), че злоупотребява с пазарната си доминация, прехвърляйки потребителски данни от трети източници. Практически се оспорва моделът, по който американската социална мрежа монетаризира личните данни на своите близо 2 млрд. потребители по целия свят чрез таргетирана реклама.

Представяйки предварителните си заключения по започнало преди 20 месеца разследване, антимонополната служба заяви във вторник, че Фейсбук има доминираща позиция сред социалните мрежи – характеристика, която компанията отхвърли като"неточна".

Според ведомството компанията събира в Германия неограничен обем потребителски данни от трети източници, което става при обединяване на различни интерфейси, отразяващи се със Фейсбук.

Чрез свързващите звена информацията "се стича" във Фейсбук, там се събира и проучва, дори ако потребителят е посещавал други сайтове, посочи ръководителят на службата Андреас Мунт.

"Преди всичко ние смятаме, че събирането на данни извън социалната мрежа Фейсбук и включването ѝ във Фейсбук -акаунт като проблематична", заяви той.

Това се случва дори ако потребителят не натисне бутона "Харесвам", но разглежда сайт, който включва тази опция.

През 2016 г. Федералната антимонополна служба на Германия започна разследване срещу Фейсбук по подозрения в незаконно събиране на информация, решението по което се очаква най-рано през пролетта на 2018 година.

Споделянето на данни с приложенията УотсАп (WhatsApp) и Инстаграм (Instagram), които са собственост на Фейсбук, както и с приложения, управлявани от трети компании, е "проблематично", допълва агенцията. Обхватът и профилът на събираните данни нарушава задължителните правила за поверителност на ЕС, посочва Мунт.

В понеделник комисията за защита на личните данни във Франция съобщи, че може да глоби УотсАП (приложението за криптирано изпращане на съобщения), ако не изпълни разпореждането да съобрази споделянето на потребителски данни с Фейсбук с френския закон.

Делото срещу Фейсбук се следи внимателно в Германия, където има силни опасения за поверителността на личните данни предвид историята на страната с наблюдението от времето на нацисткия и съветския режим, отбелязва Ройтрес.

Отделно от това през 2018 г. в страната влиза в сила нов закон, който предвижда глоби до 50 млн. евро на социални медии, които не успеят да премахнат бързо от платформите си постинги, проповядващи реч на омразата, която в Германия е престъпление.

Фейсбук заяви, че Германската антимонополна служба е "обрисувала неточна картина", но компанията ще сътрудничи на разследването.

"Макар че сме популярни в Германия, ние не сме доминиращи", коментира в блога си ръководителят във Фейсбук за защита на личните данни Ивон Кънън.

Около 41% от жителите на Германия имат активни акаунти във Фейсбук, при 66% в САЩ, 64% във Великобритания и 56% във Франция, според изследване на агенциите за социални медии Hootsuite и We Are Social.

"Доминираща компания действа в свят, където клиентите нямат алтернативи", посочва представителката на Фейсбук и допълва, че средностатистическият притежател на смартфон сега има достъп до седем различни комуникационни приложения или услуги.

Фейсбук, основана от нейния изпълнителен директор Марк Зукърбърг през 2004 г., докато е бил студент в Харвард, се разрасна неимоверно и сега е номер 1 сред социалните мрежи в света, оценена на фондовия пазар за 525 милиарда долара, отбелязва Ройтрес.

Фейсбук е направена така, че предоставя свободен достъп на потребителите си, но анализира тяхното поведение в интернет, за да насочва таргетирана реклама, приходите от която скочиха наполовина през последното тримесечие до 10 млрд. долара.

Воденото в Германия разследване не се посреща еднозначно от Брюксел, тъй като Европейската комисия смята, че това е навлизане в нейна територия, доколкото защитата на личните данни по европейските правила се наблюдава от европейските власти.

От Фейсбук посочват, че спазват правилата на ЕС за защита на личните данни и че съблюдават и новата директива за регулации, която влиза в сила през май 2018 г.

Още по темата
Още от Бизнес

За или против машинното гласуване?