Фестивалът в Сан Ремо завърши с бунт на публиката и коментар на Салвини

Победата на младия изпълнител с баща египтянин Мамуд бе посрещната с ирония от крайнодесния вицепремиер на Италия

Мамуд, победителят в 69-тото издание на фестивала Сан Ремо

Големият победител на фестивала на италианската песен е роденият през 1992 г. Мамуд с песента (Soldi) Пари.Победата му бе помрачена от своеобразен бунт на публиката в театър "Аристон“ в Сан Ремо, която остана разочарована от поражението на своите любимци. Вицепремиерът и борец срещу миграцията Матео Салвини пък те изяви с ироничен коментар, съдържащ намек за произпода на победителя – с майка италианка и баща египтянин.

Пълното име на Мамуд е Алесандро Мамуд.Той е на италианската музикална сцена от съвсем скоро. До преди броени дни дори някои италианци не можеха да произнесат правилно името му и се чудеха дали е Махмуд или Мамуд, пишат италианските медии в неделя, цитирани от БТА.

Мамуд е наполовина египтянин и наполовина италианец, тъй като майка му е от Сардиния. Започва кариерата си като участник в шестото издание на италианския вариант на Екс фактор. Зад гърба си има няколко парчета. Пише сам текстовете и композира сам музиката на песните си. Стилът му е модерен, а гласът му много точен на високите тонове, но както се видя от парчето Пари, спечелило голямата награда на фестивала, в песните му се долавя и лек ориенталски мотив.

Мамуд се озова в конкурсната програма на фестивала в Сан Ремо редом с големи имена на италианската музика като Лоредана Берте, Паола Турчи, Нек, Франческо Ренга, Пати Право и Нино Д'Анджело, благодарение на промяна в регламента. Тази година беше премахната категорията за млади таланти, в която би трябвало да е Мамуд. За да се даде път на младите музиканти, обаче бе организирано риалити, наречено Сан Ремо млади, което се проведе през декември миналата година. На него победиха Мамуд заедно с кубинския имигрант Ейнар и така двамата се озоваха сред 24-те големи изпълнители на Сан Ремо.

В текста на песента Пари, с която победи Мамуд, се говори за любима, която мисли само за пари. Появяват се обаче и думи като рамадан, наргиле и хабиби, както и констатацията, че за човек е трудно да остане на този свят, когато е изгубил достойнството си.

Когато чу снощи, че печели голямата награда на феста, Мамуд направо остана без глас, а после сподели, че е трудно да повярва в невероятното.

Победата му обаче се прие трудно от някои в Италия. Веднага след края на феста италианският вицепремиер, министър на вътрешните работи и лидер на крайнодясната и антиимигрантска партия Лига Матео Салвини коментира в Туитър: Мамуд. . . Най-добрата италианска песен? Аз бих избрал Ултимо.

Мамуд спечели 14 процента от гласовете от телевота, но журито му гласува доверие и така той победи, припомня Франс прес. След изненадващата победа на Мамуд, в социалните мрежи се появиха и коментари, че имало манипулации в резултатите и че някои "просто е наложил победителя".

Коментарът на Салвини породи порой от критики в социалните мрежи. Самият Мамуд, чието пълно име е Алесандро Мамуд, отговори на вицепремиера, че е 100 процента италианец.

Някои потребители на интернет препоръчаха на Салвини да вземе хапче против киселини и така гневът ще му мине. Други му препоръчаха да похапне днес кус-кус, а трети направо постваха под туита му емотикони с неприлични жестове.

Бившата половинка на Салвини - телевизионната звезда Елиза Изоарди, пък приветства победата на Мамуд на фестивала, като я нарече "илюстрация, че срещата на различни култури поражда красота". Критици на Салвини му препоръчаха да се поучи от нейното изказване.

Ултимо, за когото спомена в туита си Матео Салвини, остана на трето място в крайното класиране. На втора позиция се озова лиричното оперно-поп трио Ил Воло, чието име в превод от италиански означава Полетът. Триото, съставено от Пиеро Бароне, Иняцио Боскето и Джанлука Джинобле, родени съответно през 1993, 1994 и 1995 г., бе сформирано случайно преди години по време на италианско музикално риалити шоу. Ил Воло вече имат зад гърба си четири албума и пеят на няколко езика. Те спечелиха фестивала в Сан Ремо през 2015 г. с парчето Grande amore (Голяма любов). Сега те останаха на второ място с лиричната любовна композиция Musica che resta (Музика, която остава), в която любовта на двама души е оприличена на песен, която остава за бъдещите поколения.

Ултимо, който остана на трето място във финалното класиране, се казва в действителност Николо Морикони. Той подобно на Мамуде от най-младото поколение в италианската музика. Роден е през 1996 г. Учи музикална композиция и пиано в Националната музикална академия Санта Чечилия. Пее в стил поп и хип-хоп. Печели миналата година фестивала в Сан Ремо в категорията за млади таланти с песента Ballo delle incertezze (Танцът на несигурностите). Сега той се класиратрети благодарение на песента си I tuoi particolari (Твоите особености), разказваща за загубата на любовта. Ултимо беше един от най-аплодираните изпълнители на финалната вечер.

Общо 24-те песни в конкурсната програма на фестивала бяха класирани чрез телевот от зрителите, гласуване на експертно жури и вот на критиците и журналистите. Първо бяха съобщени класиралите се на местата от 4 до 24. Когато тримата водещи на фестивала Клаудио Бальони, Вирджиния Рафаеле и Клаудио Бизио ги съобщаваха, при всяко име залата буквално се взривяваше от негодувание, тъй като се оказа, че обичани италиански певци са на задни позиции.

Когато водещите казаха, че ветеранката Лодерана Берте е останала извън челната тройка, на четвърто място, с наситената със силни емоции песен Cosa ti aspeti di me (Какво очакваш от мен), в залата на театър Аристон, се разнесоха мощни освирквания и викове на възмущение. Лоредана Берте беше бурно аплодирана във всяка една от конкурсните вечери на феста и мнозина очакваха, че именно тя ще победи.

Публиката трудно върна спокойствието си въпреки призивите на тримата водещи, които видимо се притесниха. Накрая чрез телевот бяха обявени класираните на първите три места, които бяха приканени да излязат на сцената, но тогава в залата отново се чуха освен аплодисменти за тях и освиркания.

На фестивала бяха раздадени и още няколко награди. Още в петък, когато участниците в конкурсната програма изпяха кавъри на песните си в импровизирани дуети с други италиански изпълнители, певецът Мота, чието пълно име е Франческо Мота, победи заедно с колежката си Нада с песента DovТe' lТItalia (Къде е Италия), в която се говори за загуба на способността да се обича и за търсене на онази Италия, която си спомня какво е любовта. Парчето беше разтълкувано като индиректна критика на съвременна Италия.

Двама изпълнители си поделиха снощи допълнителните награди на фестивала. Симоне Кристики получи наградата за най-добра композиция и най-добро изпълнение за парчето Abbi cura di me (Погрижи се за мен), чийто текст беше пропит от философски размисли за живота, за любовта, за прошката и за грешките. Присъждането на тези две награди на Кристики поуспокои публиката, която беше недоволна, че той остана в общото класиране на пето място.

Наградите на критиката и на журналистите, отразяващи фестивала, носещи имената на покойните Мия Мартини и Лучо Дала, както и наградата за най-добър текст взе Даниеле Силвестри заедно с рапъра Ранкоре с истинско име Тарек Юрич за песента Argento Vivo (което в буквален превод означава Горещо сребро, но в преносен смисъл означава Пъргаво и жизнено дете). Победата на Даниеле Силвестри в тези три категории също беше възприета от публиката като реванш за това, че в общото класиране той остана на шесто място.

Певецът Ултимо пък получи наградата за най-слушана онлайн песен по време на фестивалните дни.

Освен с бунта на публиката последната фестивална вечер беше белязана и от истинска драма, когато певицата Ариза, излязла на сцената с висока температура и изпълняваща песента Mi sento bene (Чувствам се добре), се почувства зле, след като се беше раздала в първия куплет, изгуби за момент гласа си и завърши мъчително изпълнението си. Тя едва сдържаше сълзите си от разочарование.

Финалната вечер обаче ще се запомни и с пламенната реч на водещия Клаудио Бальони, който е и творчески директор на феста. Той припомни, че тази година фестивалът е минал под мотото Фестивал на хармонията и че големият победител е била италианската музика. Така той отговори на някои от критиките срещу феста. А критиките дойдоха основно от монолог на комика Клаудио Бизио, посветен на болезнената тема за миграцията и произнесен още в първата фестивална вечер.

Иначе изводът на Бальони, че големият победител на феста е била музиката, се оказа точен. Тази година специални гости на фестивала бяха само италиански изпълнители, които публиката винаги е харесвала - Ерос Рамацоти, Андреа Бочели, Орнела Ванони, Фиорела Маноя, Раф, Умберто Тоци, Елиза, Джорджа, Лигабуе и много други. Това показа, че за да има шоу, не е нужно да бъдат канени известни чужди гости, като Мадона или Ариана Гранде, за които се споменаваше преди началото на фестивала. Единственият чужд гост беше Луис Фонси и то за да пее в дует с Ерос Рамацоти.

Фестивалът ще се запомни и с разчупване на схемата за водещи, които само представят участниците. В случая тримата водещи - Клаудио Бальони, Клауди Бизио и Вирджиния Рафаеле - пяха, танцуваха, рецитираха монолози, играха скечове и както твърдят анализатори вдигнаха високо летвата за водещите на следващото издание на фестивала догодина, което ще бъде и юбилейно 70-ото издание.

По БТА

Още от Общество

Кой печели предизборно от поредната драма около Изборния кодекс?