"Филе" откри органични молекули в атмосферата на кометата

1 коментар
Кацналият "Филе" на кометата

Роботът "Филе" от мисията "Розета" е открил органични въглеродни молекули в атмосферата на кометата "67P/Чурюмов-Герасименко", съобщи във вторник "Уолстрийт джърнал", позовавайки се на свои източници в ръководството на космическата мисия.

Органичните молекули са уловени от инструмент на сондата "Филе", който има за задача да "души" из атмосферата на изследваната комета. Според учени има вероятност откритите молекули да са същите като тези, които служат за основа за зараждането на живота на Земята.

Екипът на "Розета" анализира данните, за да разбере дали откритите вещества са прости съединения като метан или метанол или сложни – като аминокиселините.

Историческата мисия на "Розета" е да събере информация от повърхността на кометата, която да хвърли светлина върху въпроси като произхода на Слънчевата система и възникването на живота на Земята. Изследването на кометите е особено важно, защото те са изградени от материал, който не е претърпял особени промени от възникването на Слънчевата система преди 5 милиарда години.

Мисията е планувана още през 1993 г. През 2004 г. "Розета" беше изстреляна в Космоса. 15 европейски държави, САЩ, Канада и Австралия участват в проекта. Сондата навъртя 6.4 милиарда километра преди да се приземи върху кометата.

Очаква се мисията на "Розета" да продължи до края на 2016 г., когато се очаква края на "живота" на сондата заради изчерпване на горивото.

Кометата "67P/Чурюмов-Герасименко" е открита през 1969 година от съветския астроном Клим Чурюмов при изучаване на снимки, направени от Светлана Герасименко. Кометата прави една обиколка около Слънцето за 6.7 години.

1 коментар