Финансов трус за ремонта на 220 км по “Транзитни пътища V”

Липсата на пари и проблеми с изпълнителите отложиха края на програмата за 2016 г.

Ремонтът на прохода Петрохан започна преди дни

2000 км пътища ще бъдат основно ремонтирани. Такова нещо не е правено никога досега”. Такива гръмки заглавия можеше да се видят в пресата в началото на 2008 и 2010 г. Обещаваха ги тогавашните министри на регионалното развитие Асен Гагаузов и Росен Плевнелиев. Причината за тях са двата заема от Европейска инвестиционна банка (ЕИБ) и Световна банка плюс националното съфинансиране за общо 850 млн. евро подписани по времето на тройната коалиция през 2007 г.

 

Шест години по-късно “лунната пътека” през Петрохан изкара хората на протести. Шофьор се възмущава, че слизането с мотор по осеяния с дупки път е “направо опит за убийство“. “Пътят е едно олицетворение на прехода и показва как за 23 години нищо не се е случило“, допълва друг от протестиращите край Петрохан. Ремонтът на прохода е един от общо над 30 обекта, чийто ремонт трябваше да приключи през 2012 г.

 

И ако за жителите на Берковица има надежда, че пътят им ще е готов до 15 септември тази година, то за живеещите по Искърското дефиле, или по направленията Разлог – Банско – Гоце Делчев – Садово, Велико Търново – Лясковец, Търговище – Белокопитово, Коритна – Севлиево хоризонтът се измества за края на 2016 г. Други 350 км пък никога няма да бъдат направени заради липсата на пари.

 

През 2010 г. програма “Транзитни пътища V” замръзна по настояване на финансовия министър Симеон Дянков. Причината беше липсата на пари за съфинансиране на обектите и започналата наказателно процедура за свръхдефицит срещу България от страна на ЕС. През следващите години се отпускаха средно по около 80-90 млн. лв. от бюджета за довършване на някои участъци. Така ако правителството на Орешарски не увеличи парите, част от пътните ремонти никога няма да се случат, поне не и по програма “Транзитни пътища V”. Засега няма яснота по позицията на новия кабинет.

 

В момента текат преговори с ЕИБ за увеличаване на срока на усвояване на заема от 705 млн. евро с три години до края на 2016 г., казаха от Агенция “Пътна инфраструктура“ (АПИ). До момента от заема са усвоени 167.5 млн. евро. От държавния бюджет за съфинансирането на обектите са изплатени над 130.2 млн. евро, сочат данните на АПИ. Ако на година се отпускат по 50 млн. евро за съфинансирането на програмата, със сигурност тя няма да успее да приключи и през 2016 г., твърдят пътни експерти.

 

За шест години девет завършени обекта

 

Въпреки липсата на пари ремонтът на близо една трета от пътищата по програмата вече е приключил. Става въпрос за общо 9 лота с дължина от 500 км за 265 млн. лв., сочат данните на АПИ.

 

За новия туристически сезон е оправен пътя по Северното Черноморие Дуранкулак – Каварна и Шабла – Тюленово – Каварна (лот 21). За миналото лято пък беше пуснат новият пътен възел при Меден рудник край Бургас.

 

След шест години строителство най-накрая е готов и пътят Нова Загора – Симеоновград (лот 3), който се точеше от 2008 г. и също изкара на протест жителите на Симеоновград. През 2011 г. навръх Великден шестима младежи загинаха премазани от пиян шофьор. Според почернените родители, освен алкохола, и лошото състояние на пътя също е сред причините за тежкия инцидент. Проблем за довършването на ремонта имаше и заради невъзможността на община Симеоновград да осигури средства за подмяна на ВиК-тръбите по трасето. В крайна сметка в края на май тази година пътят най-после е бил завършен.

 

Първите три лота пък бяха завършени още през 2010 г. Това са участъци от пътя село Баня до магистрала “Тракия” (лот 9), пътя през прохода Шипка (лот 10) и Мъглиж – Гурково (лот 11). Година по-късно приключи работата по още два обекта Русе – Силистра (лот 19) и Силистра – Добрич (лот 20). Пътната агенция отчита като приключил и ремонта на пътя Кюстендил – Дупница (лот 23А). По този обект допълнително се прави и основен ремонт на дясната тръба на тунела при Дупница, който в момента тече.

 

В строеж са 10 обекта

 

Поне по документи в строеж са десет лота с обща дължина от 753 км за 500 млн. лв., показват данните на АПИ. Реално се работи обаче по три-четири. Заради ограничения бюджет за съфинансиране на проектите всяка година се преценява кои ремонти е най-належащо да бъдат приключени. Основният фактор за взимането на решението е състоянието на пътя. За тази година заложените в бюджета пари са 96 млн. лв., но няма гаранции, че те ще бъдат отпуснати, заради дупката от 1.8 млрд. лв. в републиканския бюджет.

 

Освен довършването на пътя през прохода Петрохан до края на месеца трябва да бъде завършен и лот 8А, по който са ремонтирани 33 км от първокласен път край Ямбол. До края на септември е планирано да приключи и ремонта през Ришкия проход (лот 4), където е останала работа по ограничителните системи – поставянето на стоманени предпазни огради и по насипните съоръжения.

 

До края на лятото трябва да е готов и лот 22Б, по който бяха ремонтирани 79 км по третокласните пътища Ветрен дол – Септември, Звъничево – Юндола, пътен възел Церево – Винградец – Карабунар – Септември. Тук удължаването на срока е заради община Велинград, която се изчаква да приключи воден проект в един участък от 2.5 км.

 

По други пет обекта работата няма да приключи през тази година поради липса на средства.

 

В напреднала фаза е изпълнението на 107 км от първокласния път Силистра – Шумен (лот 5). По него са изпълнени 63% от строително-монтажните работи като остава да бъдат направени две кръгови кръстовища при 9-ти и 16-ти километър, както и един участък от три километра.

Ще се работи и по 48 км трасе на второкласния път Асеновград – Проглед – Пампорово – Смолян (лот 14), където трябва да се постави износващият пласт асфалт. Изпълнителят сдружение “Родопи ІІ-86” има възможност да довърши пътя изцяло и той да е готов за новия зимен сезон, но засега от републиканския бюджет не обещават да осигурят пари за това.

 

В подобна ситуация е и лот 12, в който има 63 км участъци от няколко първокласни пътя. Това са Велико Търново – Лясковец, Лясковец – Омуртаг, Пролаз – Търговище, Търговище – Белокопитово и Коритна – Севлиево. Там е извършена около една трета от строително-монтажните работи, изпълнителят сдружение “Етър” е в готовност да работи, но строителството е спряно поради липса на средства. Преценено е било, че тези пътища не са в толкова лошо състояние и ремонта им може да изчака до 2016 г.

 

Безкрайни изненади пък дебнат изпълнителя на ремонта на пътя през Искърското дефиле (лот 17). Това са 82 км участъци от второкласните пътища Мездра – Ребърково – Елисейна, Елисейна – Своге и Своге – Нови Искър, които също са в ужасно състояние и жителите на Своге неотдавна се заканиха да протестират по примера на тези край Петрохан. Този обект е изпълнен на 43%. Изградените водно-електрически централи по река Искър обаче на места са провокирали свлачища и това допълнително усложнява работа на изпълнителя. В същото време няма предвидени пари в бюджета за укрепването им. Това е причината този обект да остане за довършване за по-добри времена, освен ако населението не излезе на протест.

 

Проблеми с изпълнителя

 

И ако за тези обекти проблемът е в липсата на средства, не така стоят нещата с други два лота, за които има пари, но изпълнителят няма възможност да ги довърши. Става въпрос за 86 км от пътя Бургас – Елхово (лот 6) и Юндола – Разлог, както и Разлог – Банско – Гоце Делчев – Садово (лот 22А). По двата обекта повече от година не се работи нищо.

 

Причината е, че водещ изпълнител в сдруженията са компании свързани с “ПСТ Холдинг”, където неотдавна мажоритарен собственик станаха офшорни компании, зад които стои Първа инвестиционна банка на Цеко Минев. В момента усилията на фирмите са насочени към довършване на магистрала “Тракия”, а след това и на магистрала “Марица” и на пътя през Петрохан заради протестите на хората.

 

За двата лота е необходимо да се вземе политическо решение дали договорите да бъдат прекратени. Пътната агенция е в правото си да ги прекрати, защото повече от 12 месеца на обектите не се работи. Ако се стигне до това решение, държавата ще може да си прибере банковата гаранция, коментираха от строителният надзор на обекта.

 

Пропада ремонтът на 352 км пътища

 

Заради липса на пари ремонтите на други 352 км пътища за над 220 млн. лв. по “Транзитни пътища V” пропада. Това са ремонтът на Дунав мост Русе – Гюргево и 3 км от Велико Търново – Дебелец (лот 1), Гурково – Нова Загора (лот 2), Ямбол – Средец (лот 7), Пловдив – Асеновград и Поповица - Асеновград (лот 15), София – Мухово (лот 16А), Мухово – Пловдив (лот 16Б) и Самоков – Живково – Ихтиман (лот 24).

 

Плановете на АПИ са пътят от София през Мухово до Пловдив, който се явява дублиращо трасе на магистрала “Тракия”, да бъде основно ремонтиран със средства по оперативна програма “Региони в растеж” през следващия планов период 2014-2020 г.

 

Въпреки че беше игран два пъти на търгове и има избран изпълнител за ремонта на пътя Дупница – Самоков (лот 23Б), договор за него няма да се сключва, казаха от АПИ.

 

Други промени, които настъпиха по първоначално сключения през 2007 г. договор с ЕИБ, е отпадането на два лота заради трудности в проектната фаза. Това са 40 км от пътя Враца – Мокрен (лот 8Б) и близо 13 км от обходите на Български извор и Луковит (лот 13).

 

С освободения ресурс от отпадналите проекти беше решено да се направи основен ремонт на магистрала “Тракия” от Вършилата до Пазарджик (лот 27). Той трябваше да се комбинира с ремонтите на виадуктите при Вършилата и този до село Церово на магистралата. Лошото обаче е, че финансовият трус удари и “спешните ремонти” на опасните виадукти. Дали те ще се случат се чака решението на новото правителство.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес