Финансова предизборна инжекция за подбрани радиа и телевизии

Рекордните 14 млн. лв. от еврофондовете ще раздаде ГЕРБ без конкурс

Финансова предизборна инжекция за подбрани радиа и телевизии

Рекордните близо 14 млн. лв. ще получат радиа и телевизии в изборната 2013 г. от еврофондовете. Медиите са избрани без търг или конкурс, а по личното усмотрение на управляващия орган на оперативните програми, които обикновено се ръководят от министъра на съответното министерство. Това става ясно от писмен отговор на министъра по еврофондовете Томислав Дончев до депутата от "Синята коалиция" Ваньо Шарков, съобщи в.”Сега”.

Сумата ще нарасне с още поне четири, пет милиона лева, защото в справката не са включени парите за реклама на “най-богатите” програми – “Развитие на селските райони” и “Транспорт”, която е на Министерството на земеделието.

Парите по седемте оперативни програми отиват за БНТ, бТВ, Нова телевизия, ТВ7 и "Европа", а от радиата пари получават “Дарик”, БНР и "Фокус".

Това е най-голямата сума, раздадена за електронни медии в рамките на една година от 2009 г. досега, показва сравнението на данните. През 2012 г. за реклама на оперативните програми са похарчени 8.5 млн. лв. Щедрото финансиране на медиите рискува да ги постави в деликатно положение спрямо управляващите от ГЕРБ в година, когато ще има оспорвани парламентарни избори, отбелязва “Сега”.

Всяка една оперативна програма има т.нар. комуникационен план за информация и публичност, който е 0.6% от целия ѝ бюджет. От 2009 г. до ноември 2012 г. медиите са получили 25.73 млн. лв. по програмите на ЕС, сочи справката от ведомството на Томислав Дончев.

Техническа помощ” и “Околна среда” са най-щедри

Ръководената от министър Дончев “Техническа помощ” и от Министерството на околната среда едноименна програма ще раздадат най-много пари през 2013 г. за реклама на еврофондовете, съответно 3.4 млн. лв. и 3 млн. лв, сочи справката.

Програмата за развитие на човешките ресурси, която е на подчинение на социалното министерство, ще финансира медиите с 2.3 млн. лв.

Програмата за бизнеса “Конкурентоспособност”, която е на подчинение на Министерството на икономиката, ще даде 1.9 млн. лв. за реклама в радиа и телевизии.

Програма “Регтионално развитие”, която се ръководи от министър Лиляна Павлова, ще отпусне 1.4 млн. лв. за реклама на програмата. Още милион лева ще бъдат дадени на медиите по програма "Административен капацитет", която е на подчинение на Министерството на финансите и е с най-скромен бюджет.

Най-подробен разчет е представен от програма “Човешки ресурси”, която е на подчинение на Министерството на труда и социалната политика. Двата милиона лева за популяризиране на програмата ще отидат към Нова телевизия (449 000 лв.), бТВ (448 000 лв.), Дарик радио (172 000 лв.), ТВ7 (115 000 лв.) и ТВ "Европа" (142 000 лв.).

Транспорт” и “Селски райони” тепърва разпределят

Най-богатите програми - “Транспорт” и “Развитие на селските райони”, все още не са готови със своите комуникационни планове, които са в етап на разработка.

Това е причината земеделският министър Мирослав Найденов да не отговори на депутата Ваньо Шарков колко ще похарчи през 2013 г. за реклама в телевизии и радио. От 2009 г. досега по програмата за селските райони, чийто бюджет е над 3.4 млрд. евро, е похарчила за за реклама в медиите над 11 млн. лв., което е значително по-малко от сумата, която могат да изхарчат съгласно правилата.

От програма “Транспорт” уточниха пред Mediapool, че все още не са готови с комуникационния си план за 2013 г. и не е ясно дали ще има реклама на програмата по телевизии и радиа. “Транспорт” е програмата с най-голям бюджет – над 2 млрд. евро от всичките 7 оперативни програми.

Законова вратичка за избрани медии

За разлика от всички останали медии, Законът за обществените поръчки (ЗОП) не важи за електронните – радиа и телевизии. Затова на тях парите се раздават, без да се проведе публична процедура, а по личното усмотрение на съответния министър.

Законовата вратичка за “облагодетелстване” на избрани медии е заложена в чл.4, ал.2 на ЗОП. Текстът гласи, че не са обект на обществени поръчки “придобиването, създаването, продуцирането и копродуцирането на програми от радио- и телевизионни оператори и предоставянето на програмно време”.

Преди време от Агенцията за обществени поръчки обясниха, че са получили питания по този текст и становището им е, че договорите за предоставяне на програмно време са извън обхвата на ЗОП, независимо от възложителя. Така държавните ведомства напълно законно закупуват без конкурс и без ясни критерии от телевизии и радиа програмно време за излъчване на консултантски и специализирани рубрики, дискусионни студиа или видеоклипове.

Тъй като договорите не са публични, не може да се проконтролира и доколко ефективно са изхарчени парите и дали предоставянето им не е съпроводено с допълнителни уговорки - за положителен пиар на определен министър например, пише “Сега”.

От години Съюзът на издателите в България поставя въпроса за равнопоставеното третиране на електронните и печатните медии, но управляващите не са съгласни положението да бъде променено и всички средства да се разпределят след публичен конкурс с ясни правила и критерии. Аргументът им е европейска директива в този смисъл.

Позицията на Европейската комисия по въпроса обаче е точно обратната - тя е категорична, че никога не е препоръчвала правителствата да бъдат освободени от обществени поръчки, когато купуват време или площи в медиите по какъвто и да е повод, пише “Сега”.

Цитираният от министрите текст от евродирективата визира нещо съвсем различно - че обществените електронни медии могат да не прилагат процедурите за обществена поръчка, когато възлагат производството на предавания с културна или социална насоченост. Нещо повече - действията на българското правителство могат да се тълкуват като опит за прикрито държавно субсидиране на определени медии, което противоречи на политическите принципи и критерии на ЕС, тъй като е в разрез с идеята за независимостта на медиите, посочва “Сега”.

Споделяне
Още по темата
Още от България