Финансовата инспекция не откри съществени нарушения около поръчките за МиГ-овете

Финансовата инспекция не откри съществени нарушения около поръчките за МиГ-овете

Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) не е открила съществени нарушения на Министерството на отбраната около търговете за двигатели и части за старите съветски самолети МиГ-29, ползвани от българските ВВС. Това става ясно от отчета на ведомството за извършените инспекции през второто тримесечие на 2017 г.

Проверени са и трите обществени поръчки, осъществени в мандата на бившия министър на отбраната Николай Ненчев – за доставката на 10 нови и ремонтирани двигатели, за седем кутии за самолетните агрегати (КСА-2) и за други резервни части.

Общата стойност на проверените поръчки е 67.9 млн. лв. Инспекторите не са установили нито финансови вреди, нито непроведени обществени поръчки, каквито са най-грубите нарушения по Закона за обществените поръчки.

АДФИ е констатирала обаче пет по-леки нарушения на закона. Те са свързани с детайлите по публикуването на поръчките, разясненията на документацията и спазването на сроковете по изпращането на уведомление на кандидатите при прекратяване на поръчката. За въпросните нарушения обаче дори не се е стигнало до съставяне на актове - или заради изтичането на срока за това, или заради липсата на санкция в закона за конкретното нарушение.

Защо договорите са обект на засилен интерес

Договорите за МиГ-овете са обект на засилен интерес и от страна на прокуратурата, която се зае с бившия министър Ненчев още докато беше на поста.

Темата е изключително чувствителна, тъй като от годността на МиГ-овете практически зависи дали България ще може да охранява сама въздушното си пространство. Ако изпълнението на договорите по една или друга причина се забави, военната ни авиация отново ще навлезе в обичайната за нея през последните години силна турбуленция.

До подписването на договорите се стигна, след като Министерството на отбраната не успя да преодолее зависимостта си от Москва чрез прехвърляне на поддръжката на изтребителите МиГ- 29 на Полша, която очаквано се оказа, че няма капацитет за това.

Така МО по времето на бившия министър Николай Ненчев подписа три договора с руснаците, но този път те минаха през българска компания–посредник.

Освен това сделките бяха завършени с позволеното от закона пряко договаряне с фирмите.

Какво пише в договорите?

Бяха подписани общо три договора, които да гарантират, че Военновъздушните сили няма да останат без изтребители. Първият е за доставка на четири нови и шест ремонтирани двигатели за близо 22 милиона евро без ДДС. Договорът е подписан с българската фирма "Авиостарт“, но тя е само посредник. Двигателите ще бъдат осигурени от руския производител.

Договорът поскъпна значително спрямо плановете на Министерството на отбраната, което първоначално бе заложило таван от 36 млн. лева (малко над 18 млн. евро).

Вторият договор е за покупката на седем кутии на самолетните агрегати КСА-2, който отново е през български посредник – "Авионамс", и е на обща цена от 11 165 000 евро без ДДС.

Третият договор около поддръжката на МиГ-овете е за доставка на резервни части и консумативи с украинската фирма "Укринмаш“ за 1 733 082,02 евро без ДДС.

Още по темата
Още от България