Оценка на агенция Ройтерс сочи, че финансовият и политическият риск на България се е понижил с 1.5% и ако страната ни реши да емитира в момента облигации, лихвата по тях ще бъде около 5.5-6.0%, похвали се финансовият министър Симеон Дянков в сряда. Преди няколко месеца лихвата щеше да е над 7.0%.
Пониженият риск означава, че външният свят гледа на новото правителство с по-голямо доверие и смята България за по-малко рискова държава.
Намаляването на риска е заради обявената силно консервативна фискална политика, смята още той.
Дянков не отхвърли напълно възможността да се емитират облигации по външния дълг, като каза, че това не е на дневен ред.
Повишаването на доверието към България може да понижи цената на външния ресурс, който българските банки ползват. Това ще доведе до спадане на лихвите по кредитите, което обаче не може да се очаква по-рано от половин година.
Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!
Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
1 коментар
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Смяната на правителство винаги влияе върху политическия риск - компонент в пазарната цена на CDS (credit default swaps), инструмента за застраховане срещу фалит на държавата, за който става въпрос в статията без той да бъде назован. За всички международни анализатори беше ясно, че държавата не би фалирала при предишните две правителства: държавният дълг беше малък и намаляваше непрекъснато, фискалния и валутен резерв бяха огромни спрямо БВП и растяха. Съмнение будеше големия частен дълг и изключително …
високата корупция, за която можеше да се допусне не че ще катурне държавата, но ще разочарова чуждите инвеститори и така би се отразила на перспективите за икономически растеж - друг компонент на цената на CDS. Предизборното говорене на ГЕРБ и други за нуждата от споразумение с МВФ също подсилваше отрицателните настроения спрямо бъдещето на страната. Малка тръпка имаше и поради неясната социално-икономическа програма на ГЕРБ, която даде на партията определението "популистка" в повечето западни медии. След изборите, стана ясно че ГЕРБ ще следва подчертано, дори екстравагантно дясната политика на предишните правителства и дава сигнали, че наистина ще се бори с корупцията. Адекватното, дори презастраховащо рестриктивно отношение към публичните финанси за да се завърши без дефицит също допринася за по-доброто отношение към България сега. Да не забравяме, че и състоянието на публичните финанси в ЕС се промени. Само преди година, комисарят Алмуня искаше да предприема мерки срещу 6 страни с бюджетен дефицит над 3% от БВП. Сега тази граница вече се прехвърля от 20 от всичките 27 страни, някои по-близо до 10-12% дефицит. В България, ние все още говорим дали да има дефицит изобщо - това е изключително рядко явление в международните финанси.